Jump to content

Hvor finner jeg NMEA 2000 spesifikasjonene?

2nd Trikker'n

Recommended Posts

Her er noe: http://www.interfacebus.com/NMEA-2000_Standard.html

Men etter hva jeg har hørt, er denne standarden ikke mye i bruk, men at mange er i ferd med å bruke vanlig Ethernet løsning, eller IEC 61162-4 som standard for maritime kommunikasjon (IEC = International Electrotechnical Commission)

(IEC 61162-1 er IEC's implementering av NMEA 0183, 4800 baud)

(IEC 61162-2 er IEC's implementering av NMEA 0183-HS, 38400 baud)

(IEC 61162-3 er IEC's implementering av NMEA 2000, 250 kb/s)

(IEC 61162-4 er IEC's implementering av 100Mbit/s, basert på norsk initiativ kalt MiTS, (Maritime Information Technology Standard),

IEC 61162-1 og 61162-2 er standarden for AIS interface, og forkjellen til NMEA er liten, men blant annet at det er krav om sjekksum på alle meldinger

Se info kapittel 2.7 her: http://www.vector-group.net/portal/medien/...l_Protocols.pdf

Og info om protokoller her: http://www.fpp.uni-lj.si/~fdimc/Poljane/Prispevki/ICTS99.pdf

Mer her:http://www.kvaser.com/can/info/files/nmea2...ned-cassidy.pdf

Edited by fredivar (see edit history)

Finnes ingen komplett oversikt over NMEA 2000 tilgjengelig fritt på nett. Antar det er informasjon om hvordan PGNene skal dekodes du er på jakt etter. Må kjøpes for flere tusen dollar hos NMEA.

Det finnes noe dokumentasjon på Maretron sine sider, inkludert i manualene deres.

Edited by abbor (see edit history)

Har du noe meir informasjon om egenskapene til den nye MiTS standarden, er dette noe Simrad og andre kommer til å bruke?

Nei, men vi (Jotron AS) bruker Ethernet på våre AIS'er, ikke NMEA 2000. Det betyr at vi sender over standard NMEA meldinger over Ethernet.

Fant noe om certifisering. Er det dette der ser etter? Om dere ikke alt har vært inne på www.nmea.org så er det kankje mer å finne her.

Side 7 i dette dokumentet gir et elsempel på hva jeg er på jakt etter

Se dokumentarkivet

Dokumentarkivet

sailorBoy

Meget nyttig resurs - dokumentarkivet :smiley: Desverre ikke denne gangen.

Takk for innspill

Nei, men vi (Jotron AS) bruker Ethernet på våre AIS'er, ikke NMEA 2000. Det betyr at vi sender over standard NMEA meldinger over Ethernet.

Hva mener du med standard NMEA?

Har dere omformere mellom Ethernet og standard NMEA 2000?

Hva mener du med standard NMEA?

NMEA går over CAN som er et annet type nettverk en ethernet. Derfor følger dei ikkje standarden. Siden NMEA 2000 er kun broadcasting av pakker med informasjon er det enkelt å få dette til på Ethernet også.

NMEA går over CAN som er et annet type nettverk en ethernet. Derfor følger dei ikkje standarden. Siden NMEA 2000 er kun broadcasting av pakker med informasjon er det enkelt å få dette til på Ethernet også.

Forstår.

Og da har jo dere protokollen (PNGene), eller bruker dere en proprietær protkoll kun mellom Jotron produkter?

• 1 month later...

Jeg fant, jeg fant! I dokument arkivet. (litt flaut, men - la gå).

Likevel har jeg et problem.

Jeg har lastet ned spekken på NMEA 2000 fra arkivet.

Jeg har unZippet den, og lagt filene på d:/NMEA

Men , Jeg får ikke åpnet filen NMEA2000Database_1.000.mdb i hverken MS Access (2002) eller Open Office sin database.

Word filene åpnes greit.

Access sier:

"Kan ikke åpne filen i Micrsoft Access.

Filen finnes utenfor intranett eller på et uklarert område. Filen åpnes ikke i Micrsoft Access på grunn av mulige sikkerhetsproblemer.

Hvis du vil åpne filen, kopierer du den til lokal maskin eller en tilgjengelig nettverksplassering."

Hva Open Office sa, husker jeg ikke. Har ikke OO på denne maskinen.

Har noen en løsning på dette?