Wakeboarder Posted May 30, 2008 Share Posted May 30, 2008 Hei, Har lett etter svar her på båtplassen, men blir likevel ikke klok på min dynamo. Slik den er koblet nå, er det 12 v uansett om motor går eller ikke. Hvor skal ladelampa kobles inn? Er det noe annet som skal kobles til? Bilde av dynamoen Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Posted May 30, 2008 Share Posted May 30, 2008 Hvis det er 9AR2775F (nummeret på klistremerken på side) da er flatstiften ("umerket", nederst på bildet) D+ = ladelampe. Jørg Quote => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Posted May 30, 2008 Share Posted May 30, 2008 ...forresten er ladekablen din (B+) alt for tynn. Øk dette på 25mm² på både pluss og minus. (Minus er andre "umerket" øverst på bildet), da blir det litt bedre med ladningen allerede. Jørg Quote => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirFrode Posted May 14, 2011 Share Posted May 14, 2011 Låner en gammel tråd. Jeg har litt trøbbel med en dynamo om dagen. Den som krangler er en Motorola med bare børster og ekstern regulator. Jeg har en brukt Valeo (Volvo)liggende med innebygget regulator som kan jeg tror kan brukes. Men jeg vil gjerne koble om og bruke den eksterne regulatoren. Går det an å koble om (ut) den interne, og bare bruke børsteholderen, slik at jeg kan bruke den eksterne regulatoren? Den eksterne regulatoren har kun DF, D+ og minus som koblingspunkter. Kan jeg fjerne noen ledninger på den interne reg., og koble inn den andre på noe vis? Hvordan gjør jeg dette i så fall? Valeo dynamoen ser slik ut: Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mysigt Posted May 14, 2011 Share Posted May 14, 2011 W-en mener jeg er til turtelleren Quote Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Posted May 14, 2011 Share Posted May 14, 2011 Se på denne linken. Valeo Dynamo På denne dynamoen tok jeg av innebygd regulator fordi den sluttet å virke. Dynamoen ble så tilkoblet ekstern regulator. I denne tråden finner du hva mer du må finne ut av og hva du må gjøre. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Posted May 14, 2011 Share Posted May 14, 2011 Den eksterne regulatoren har kun DF, D+ og minus som koblingspunkter. Hva er da grunnen til at du ønsker å bruke den eksterne? Er normalt pga mulighet for måling på batteripolene at man benytter eksterne regulatorer. Ang. å bruke den interne som børsteholder mener jeg denne typen har alt innstøpt, man kommer ikke til kablene mellom regulator og børster, noe man må for å bruke den som børsteholder Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirFrode Posted May 15, 2011 Share Posted May 15, 2011 Den eksterne regulatoren er justerbar. Derfor vil jeg bruke den. Jeg kjører 2 dynamoer på samme batteribank, og prøver å tune de så godt det lar seg gjøre på spenningen. Det har fungert til nå på de gamle dynamoene, så jeg prøver å fortsette med det. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Posted May 15, 2011 Share Posted May 15, 2011 Sånn ja. Da må du skru løs regulatoren og se om du kommer til ledningene til børstene. Om ikke så er det mulig at festene er 'Bosch kompatible, det var de iallfall på Valeo før i tiden. Da finnes det rene børsteholdere å få kjøpt: Eller man kan modifisere en Biltema regulator. Ellers så betyr det sannsynligvis ingenting for ladingen, strømmen som går når man passerer 14V er så liten at en av dynamoene klarer den jobben fint alene. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirFrode Posted May 15, 2011 Share Posted May 15, 2011 Dette er den originale Volvo regulatoren, og jeg tror jeg kommer til de ledningene som jeg trenger. Har ikke sjekket så nøye enda. Skal se om jeg får tatt noen bilder senere i dag. Hadde tenkt å modifisere dette i helgen, men jeg trenger ny vifterem også, så jeg får ikke testet ennå uansett. Er fortsatt litt usikker på hvordan de to ledningene fra børstene skal kobles, men kanskje jeg skal la det originale sitte som du nevner, Ingar? Kan muligens koble den gule sense-ledningen på batteriene og bruke det som det er? Ifølge merkingen på dynamoen skal den gi 14,2V. Dette er i minste laget, men med den andre dynamoen intakt, så får jeg jo den spenningen jeg trenger derfra. Mye mindre arbeid det, i så fall... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Posted May 15, 2011 Share Posted May 15, 2011 Ang. å bruke den interne som børsteholder mener jeg denne typen har alt innstøpt, man kommer ikke til kablene mellom regulator og børster, noe man må for å bruke den som børsteholder Det er det antakeligvis, men man kan grave seg litt ned. For å -deaktivere- originalregulatoren må den ikke en gang øddelegges, det holder jo med å frastjele enten strøm eller masse via stikkontaktene. F.eks. er sort minus = blir den isolert da kan den originale ikke mer, mens den externe kan jobbe alene. Jørg Quote => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Posted May 15, 2011 Share Posted May 15, 2011 Kan muligens koble den gule sense-ledningen på batteriene og bruke det som det er? Ifølge merkingen på dynamoen skal den gi 14,2V. Dette er i minste laget, men med den andre dynamoen intakt, så får jeg jo den spenningen jeg trenger derfra. Ja, hvis den innebygde er den famøse VP regulatoren med 'gul ledning' ville jeg mye heller brukt denne er den eksterne. Skal du forbedre systemet er det heller en idé å bytte ut den andre eksterne med en som har separat sense. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirFrode Posted May 15, 2011 Share Posted May 15, 2011 Njaa.... Jeg vet ikke om jeg er helt enig med deg, Ingar. Den eksterne regulatoren har jeg god erfaring med. Har hatt den i flere båter nå, og ladingen har det aldri vært noe problem med når den er justert riktig. Det er kun en gang jeg har hatt feil på den typen regulator, og det var i starten av ferien for en del år siden. Vi kom akkurat utenfor Strømstad da spenningen gikk i været. Tuslet inn til gjestehavna der, og fant et bilelektrisk verksted litt oppe i byen. Det viste seg at de hadde akkurat maken regulator på lager. Den gikk det en del av, fortalte de. Det var denne modellen de pleide å bytte til når folk kom inn med defekte Ladac'er. Jeg har også hatt Ladac i en båt, og den fungerte ihvertfall ikke bedre enn den justerbare jeg har nå. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Posted May 16, 2011 Share Posted May 16, 2011 For å bruke den eksterne regulatoren er det enkleste å ta ut børsteholderen med regulator og kjøpe en ny børsteholder. Da har du også den innebygde regulatoren i reserve. Du må finne ut om den eksterne regulatoren er pluss eller minusregulert. Det står vel merket på regulatoren. På den nye børsteholderen må du lodde en ledning på til den ene børsten. DF skal tilkobles den ledningen. Hvilke av børsten er avhengig av om ekstern regulator er pluss eller mimusregulert. Her er det lett for å ta feil, så det kan vi ta når dette er klarlagt. Bare nysgjerrig. Hva heter regulatoren din? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirFrode Posted May 16, 2011 Share Posted May 16, 2011 Jeg husker ikke hva denne regulatoren heter. Det er Triconor i Oslo som har leveret den en gang i tiden. Den ble i utgangspunktet levert til en Motorola dynamo. Er merket kun med DF, D+ og minus. Om den kan brukes på Valeo er jeg faktisk ikke sikker på. Jeg må innrøme at jeg ikke helt klarer å skille på hva som er en minusregulert dynamo og en som er plussregulert. Hvordan sjekker jeg dette? Jeg kommer til å prøve den Valeo-dynamoen som den er i første omgang. Bruker den interne regulatoren, så får vi se om den holder mål inntil videre. Funker den, så spørs det om jeg gjør noe mere med den før til vinteren igjen. Begynner å nå et metningspunkt med tanke på skruing av båt og motor akkurat nå. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Posted May 16, 2011 Share Posted May 16, 2011 Forskjellen mellom pluss og minusregulert regulator er i grunnen ganske grei. Når dynamoen er plussregulet står regulatoren mellom D+ og feltet (rotor). Når den er minusregulert står regulator mellom feltet og jord. Det vil si den ene børsten er koblet til jord. Det er lett å finne ut hva som er hva, men snart for å bland sammen begrepene. Ingar har en god forklaring som du og kan se på. Det høres ut for at regulatoren minner om en Smith regulator. Den tror jeg bare er plussregulert. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Rohauge Posted May 29, 2011 Share Posted May 29, 2011 Hei, holder på å montere dynamo på min fars gamle båt med en sabb 8-10. Er samme dynamo som Wakeboarder viser i første innlegg. Trenger jeg egentlig å koble til mer enn pluss på batteriet til B+ og minus fra batteriet til den øverste umerkete ? Jeg har verken turteller eller ladelys. Eller må jeg ha ladelys for at denne skal få magnetisering ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Posted May 30, 2011 Share Posted May 30, 2011 Ja, du må ha ladelys for å få magnetisering. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Posted May 30, 2011 Share Posted May 30, 2011 Eller en trykkbryter som setter spenning på d+ når motoren har startet. Men det enkleste er vel ladelampe ja... Quote dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.