Jump to content

Kjøpe og installere musikkanlegg i båt

HulkHaugen

Recommended Posts

Hei igjen!

Jeg har egentlig bestemt meg for å kjøpe denne båten her Diana 700, og da må jeg jo sette inn et musikk anlegg, men er litt usikker på plassering av høyttalere, spiller etc, og naturligvis valg av anlegg. har funnet noen pakker med boss spiller + 6,5" eller 6x9", men vet ikke hva som er best egnet eller hvor. ser for meg at jeg kan sette høyttalerene inn under sitteplassen akterut, men helt bak, eller mere midt i båten? Vil gjerne ha en med fjernkontroll som kan plasseres på kontrollpanelet, der jeg ser det er litt ledig plass..

tips om plassering og valg av anlegg settes pris på. har ikke noe budsjett, men skal ikke lage noen russebåt heller :-P

Mvh Børre

Hva skal du bruke musikkanlegget til?

Lytte på radio, i bakgrunnen eller høyt?

Lytte til CD's og MP3, i bakgrunnen eller høyt?

Ser du for deg at du vil høre på musikk når du sitter ute eller inne i kabinen?

Normalt sett vil jeg si at til vanlig bruk holder 6,5" i massevis, hvis de har nogenlunde kvalitet. Stort sett er de enklere å plassere også.

Vil du ha muligheten til å lytte på musikk både "ute" og "inne", anbefaler jeg deg å finne en spiller med 4 utganger.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

En liten bærbar radio/CD spiller synes jeg er det greieste! Den kan man ta med seg dit man sitter, enten det er ute, inne eller på land. Og man slippe å sage masse stygge hull i båten til høyttalere etc. Lyden bærer så langt på sjøen at det uansett ikke er ofte det føles rett med høy musikk!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

skal ikke være noe voldsomme greier, heller litt lav bakgrunns støy i form av cd og radio, men det gjør ikke noe om de kan spille littegrann så lenge de ikke overdøver en full ung mann. jeg skal ikke høre på musikk inne i kabinen, bare utvendig. Hvis jeg skal ha en bærbar spiller, må jeg jo drive å stresse med batterier (om ikke jeg finner en som går på 12V). Dessuten syntes jeg det ser penere ut med noe som er installert enn en løs rotende spiller.

Husker ikke hvor jeg fant fant det, men en pakke med 4x55w boss spiller med fjernkontroll og 6,5" til 2995,- om jeg ikke husker feil. men syntes det er vanskelig å finne slike produkte, vet ikke helt hvor jeg skal lete (annet en google)..

Mvh Børre

Jo, det er det. Høyttalerne er hvite også, så de dominerer ikke så mye som svarte kan gjøre...

Du kan plassere dem i akterkottet, selvfølgelig pekende utover :-)

dianalyd.jpg

Plassere dem i "siden" på pentry. Ser ut til at du har nok plass innvendig. Samt ved siden av kjøleskapet. Jeg tror du har nok plass bak kjøleskapet. Kommer ab på dybden selvfølgelig...

dianalyd1.jpg

Alternativt plassere dem i "veggen" ved siden av gir- / gasshendelen og på babord side, slik:

dianalyd2.jpg

Alternativet er også å plassere dem nærmere dørken i benken, men da vil du miste diskant...

Se for øvrig kommentar skrevet i bildene.

Hvis den fjernbetjeningen er god, hadde jeg montert stereoen inne i kabinen, og bare hatt fjernbetjeningen ute på dashbordet. Uansett hva man sier så er saltvann og fuktighet ikke bestevenn for elektronikk. Jeg vet også at bakenden på spilleren ikke tåler for mye fuktighet. (Har en selv, men ikke fjernbetjening.)

Mine høyttalere er plassert på babord og styrbord side rett bak stolene, men jeg har også plass der som du ikke har (har en Nidelv 24). Gir ok lyd. Jeg har drevet profesjonelt med lyd, men er ikke på sjøen for å nyte stereo... Har lyd fordi det er temmelig trivelig med radio'n i bakgrunnen...

Edited by psolse02 (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

tusen takk for skikkelig godt svar. tror jeg vil prøve den første løsningen, ev. den tredje. utifra mine kunnskaper vi den første løsningen gi best fordelt lyd. eneste problemet er vel at hvis vi er få personer, så vil vel gjerne de som sitter bak snu seg og dekke høyttalerene med ryggen.

alternativ 2 føler jeg ekskludere føreren for mye, og alt.3 går, pga de store dekslene på siden vil jeg tro, men de blir veldig rettet mot de to foran. Fordelen er at det hadde vært penere å montere de på hvit bakgrunn. Tror alt i alt løsning nr.1 er veldig bra.

Igjenn, tusen takk for utolig utdypende svar, jeg hadde vel selv endt opp med å montere de langt nede, og mistet bassen..

Mvh Børre

bare en kjapp ting jeg så, hvis løsning nr.1 så burde de vel så ganske nærme luken i midten, ev. litt høyt for å ikke bli blokkert av passasjerene?

Mvh Børre

Ja, eller alternativt under kanten/ ryggstøen helt ute på sidene. Da vil de fylle båten med lyd på en annen måte (videre), samt ikke bli blokkert hverken når folk sitter med ryggen bakover eller på sidene.

Samtidig vil de bli mindre utsatt for sjøsprut (ligger i skjul av dollbordet).

I og med at hensikten er å ha hovedsaklig bakgrunnslyd, så vil nok dette fungere godt.

Siden kan du montere et sett høyttalere fremme ved førerposisjon hvis du føler at det er for lite lyd der når du fører båten. (Du har en bråkete motor under deg...)

Jeg kom på en detalj:

Du trenger ikke å bestemme deg hvor de skal være før du har koplet opp stereoen. Ha ledningene løst og plasser høyttalerne der du tenker, men uten å borre opp hull. Ta gjerne med deg en 3-4 personer og test hvordan lyden oppfører seg - da først kan du være sikker.

Mens du gjør dette vil du ha lite bass, men du vil høre bra med mellomtone og topp. Det betyr at lyden vil høres litt spinkel ut, men hvis den er "grei" kan du trygt lage hull og feste høyttalerne for godt ;-)

Det burde ta deg 15 minutter ekstra, og kan spare deg for irritasjon etterpå.

Det finnes nesten aldri en "facit" på lyd: lyd er en subjektiv opplevelse...

ja, var inne på tanken, men sånn du oppsumerer det her så høres det veldig logisk og lurt ut, men skal nok få med meg noen kompiser og finne utav dette. takk så mye for innsatsen, verdsettes MYE!! ;-)

Mvh Børre

Ser forresten at du holder til i nærheten av meg og vica verca. Holder til på Fevik...

Ta bilde når du er ferdig og fortell hvor du plasserer høyttalerne til slutt. Kan fort bli litt endringer når man ser ting i praksis.

PS: Sannsynligvis trenger du lengre ledninger enn orginalene, og da kan du få dette billigst på Biltema (Stoa) eller Clas Ohlson (Arena). Av hensyn til kabelstrekket hadde jeg valgt 1,5 til 2,5 kvadarat mm kabel.

åja, det skal jeg gjøre (må bare få kjøpt den, hehe). satser på å overta den til mandag når jeg kommer hjem. har tatt lån osv..

Ja, skal nok spandere 2,5mm2 på de. er trikker, så jeg har jo litt peiling :-) Bare håper denne fjernkontrollen har lengre ledning enn der ser ut til på bildene, så jeg kan plassere selve spilleren trygt inne i kabinen..

Mvh Børre

"trikker" = "elektrikker"?

Det ser ut som om pluggen ifra fjernkontrollen er en DIN plugg eller MIDI plugg, så det burde la seg gjøre å få en forlenger. I værste tilfelle kan du jo bare splitte kabelen selv og forlenge med lodding. Det er nok mer enn godt nok med signal til å gå 4 meter ekstra hvis det trenges...

Avhengig av antall ledere er kanskje det enkleste (hvis du må lodde selv) å bruke ledning beregnet for lys på tilhenger (7-leder). Ganske grei pris på Biltema for slik kabel.

EDIT: Det kan se ut som en vanlig S-video kabel også...

Edited by psolse02 (see edit history)

jeg syntes også det lignet på S-Video, men det tviler jeg på at det er..

trikker brukes normalt til skipselektrikker, kan også være vanlig elektrikker.

tror i første omgang jeg går for en forlenger, håper jeg kan få plass til spilleren i benken på babord side i kabinen..

Mvh Børre

Marinhøyttalere er ofte SVÆRT dyre i båtbutikker.

Komplett f.eks. har gode høyttalere til grei pris.

De har sikkert også Marin radio/CD/mp3 også.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=331425

Brukte disse innfelt i taket i stua hjemme (pga. fargen), og de fungerer fint både til musikk og som bakhøyttalere i surround anlegg, og de kan spille ganske høyt.

Da var båten overtatt, og pakken jeg selv fant på Maritim Nord er bestillt. Satser på at det gjør susen. Fikk forøvrig båten for 105.000,- for de som skulle lure på det :-D

Mvh Børre

Den stereo pakken du har sett på er veldig bra. Har selv montert den i min båt og det ble jåvli bra lyd.

Fjernkontroll ledningen ska du ikke bekyndre deg over, den er ca 2 meter lang.

Høytalerne har jeg testet godt ut, har spylt på dem med både ferskvann og saltvann. Dem tåler det godt.

Du kommer til å bli godt fornøy med den handelen :flag:

Det var jo godt å høre :cheers: men vet ikke om 2 meter holder, tror jeg vil plassere spilleren i benken på babord side inne i kabinen, og fjernkontrollen på styrbord side hos kapteinen (MEG!). Hvis den er 2 meter så er det helt i grenseland isåfall. hva slags kabel er det?

Mvh Børre

Da var båten overtatt, og pakken jeg selv fant på Maritim Nord er bestillt. Satser på at det gjør susen.

Vil på det sterkeste fraråde deg å kjøpe denne pakken!!! Kjøpte en slik selv, men etter at den døde for meg 3-ganger :headbang: i løpet av første sesongen så fikk jeg Flak til å oppheve kjøpet og gi meg penga tilbake!!!

Beholdt høytalerne og kjøpte meg denne Sony spilleren fra komplett

331440.jpg

Kjempespiller som har funket feilfritt i over 2 sesonger nå, sommer som vinter under åpen himmel :wink:

spilleren finner du forresten her: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=331440

Det siste jeg hørte fra Flak var at de skulle kutte ut Boss spillerne og heller begynne å forhandle Clarion`s marine produkter, dette pga en haug med problemer med Boss spillerne.

Håper dette kan hjelpe deg og flere til ikke å gå i den fella som tydeligvis mange har gått i..... :cheers: