Snekker'n Startet 30.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 30.Mai.2008 Årets båtferie går fra Kragerø og sydover, med start 21/6. Det ville være morsomt å besøke Dyreparken i Kristiansand igjen, det er noen år siden sist. Jeg håper noen kan hjelpe oss med et par praktiske opplysninger i denne sammenhengen. Hvor kan vi ha båten liggende mens vi er i Dyreparken? Jeg liker ikke å være borte fra båten dersom den ikke ligger greit. Vil aller helst ha en "bås" for oss selv, slik at jeg kan fendre og fortøye på en kontrollert måte. Hvordan transportere familie på 4 fra denne båtplassen til Dyreparken og retur? Bussruter? Dette er sikkert noen som synes dette er en håpløs detaljplanlegging, men for at hele familien skal ha det bra, så må også skipper'n være avslappet mhp båtens ve og vel mens vi er i Dyreparken. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Stones Svart 30.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2008 Gjestehavna i Kristiansand kan jo være et alternativ, ligger rett ved kvaderaturen. Tror de har egne priser for "dagsparkering" (u/overnatting). Var en tråd for ikke lenge siden her med oversiktsbilde av gjestehavna. Om du søker på forumet finner du den sikkert. Hvis ikke ligger det info også på: Kristiansand Gjestehavn. Transport (billigst) er nok buss. Buss M1 (østgående) går ut til Sørlandsparken (Dyreparken). Bussholdeplasser i sentrum (for M1) er vel en 5 minutts gang fra Gjestehavna. Se http://www.177-agder.no for ruteinfo. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 30.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2008 Er litt nysgjerrig på dette temaet. Er det mulig å legge seg for svai ved Hamresanden og ta lettbåten inn til campingplassern og buss videre derfra til dyreparken? Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 30.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2008 det blir nok litt tungvint, men mulig.. man må bare ta bussen inn mot kr.sand til et sted der dere kan gå rundt til busstoppet på andre siden av veien og ta bussen som tidligere nevnt her til dyreparken. Alternativet er taxi. Taxi fra hamresanden til DP kan vel ikke vært stort mer enn en 200 lapp eller noe slikt tenker jeg. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Otto R Svart 30.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2008 Vi la oss i en liten privat havn ved siden av gjestehavna, da gjestehavna var full og veldig bråkete under Quartfestivalen for 6 år siden. Er vel ikke helt stuerent, men vi lå på utsiden av bryggeplassene, slik at vi ikke hindret de faste. Vi hadde med oss mindreårige barn og fant at gjestehavna var full av bare fyll . turen i parken var ok, tok buss fra sentrum Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 30.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2008 Hva med å legge båten i ved vestre vallesverd. Det er altså midt i blindleia. Der ligger det ei kro, som før i tiden het fjordkroa. Denne blir nå drevet som et galleri "fjellestad galleri" eller noe sånt noe. Her ligger du rett ved E 18 og bare 10 minutter med buss fra dyreparken. Du må sikkert spør på galleriet først om lov men brygga er helt fin. Denne ble tidligere brukt av båtfolk som skulle inn på kroa. men ligger nå stort sett uten båter. Sitér dette innlegget Link to post
to-vid Svart 30.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2008 Eller hva med Lillesand? Rutebilstasjoen ligger rett ved jestehavna. Ca 20min med buss til Dyreparken. Rutetabell her: Nettbuss Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 30.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2008 enda et alternativ er jo å ta båten helt inn i kvåsefjorden til grundebu. her går det sti over til dyreparken! Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 30.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2008 øhh.. DET tror jeg blir langt å gå.. :-) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
alma Svart 30.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2008 tja. Man får ta det som en tur. hehe. Hadde nok kanskje ikke gjort det på den måten selv men vi gikk over den veien når vi var små! Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 30.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2008 Eller hva med Lillesand? Et fornuftig valg! Meget hyggelig liten by, bra gjestehavn og gode tilbud mht mat og drikke både for servering og innkjøp til selvhusholdning. På fiskebrygga får diu godt utvalg med fersk fisk og også ndelig kjøtt fra den lokale slakternen, Eide, anbefales på det varmeste! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Snekker'n Svart 2.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2008 Takk for innspill! Da har vi flere bra alternativer å planlegge ut fra. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
SandAnker Svart 2.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2008 Hvor lang tid regner du og benytte ned til Kristiansand, og hvor mange Nm er det? mulig tur nedover der for meg også, men det blir i fra tbg. da Sitér dette innlegget Link to post
BjornLie Svart 2.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2008 Hva med å legge båten i ved vestre vallesverd. Det er altså midt i blindleia. Der ligger det ei kro, som før i tiden het fjordkroa. Denne blir nå drevet som et galleri "fjellestad galleri" eller noe sånt noe. Her ligger du rett ved E 18 og bare 10 minutter med buss fra dyreparken. Du må sikkert spør på galleriet først om lov men brygga er helt fin. Denne ble tidligere brukt av båtfolk som skulle inn på kroa. men ligger nå stort sett uten båter. Har selv ligget med båten innerst i Vestre Vallesverd. Fikk låne er båtplass der av noen private. Tok bussen til Dyreparken. (Under 10 min) Det som var det geniale var at vi gikk av bussen rett utenfor porten... Tok drosje tilbake til båten på kvelden. Fem min ut fjorden og kastet dreggen ved en fin holme. Rolig avslutning på dagen... Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Honduras Svart 2.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2008 Går det ikke ann å seile helt inn til Kjuttavika da...?.. Det gjør jo Kaptein Sabeltann... Vi Piratas.. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Snekker'n Svart 8.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2008 Hvor lang tid regner du og benytte ned til Kristiansand, og hvor mange Nm er det?mulig tur nedover der for meg også, men det blir i fra tbg. da Vi planlegger å bruke 2 dager fra Kragerø til Kristiansand. Tar dette som ren transport. Hjemover planlegger vi å ta oss bedre tid, og bruke 4 dager på å se mye av det fine som er på denne strekningen. Etter besøk i Dyreparken lurer vi på å kretse litt rundt i Ny Hellesund området. Er det verdt å ta med seg Trysfjorden og Hartmarkfjorden? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Snekker'n Svart 9.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2008 Noen som kjenner områdene Trysfjorden og Hartmarkfjorden? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Victora III Svart 9.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2008 Det er flust med uthavner i Kr.sand og har du lettbåt er det jo en smal sak å komme seg til byen eller Randesund for å ta buss videre til Dyreparken. Nevner i fleng Stokken, Stokksundet, Randøyane, Dvergsøya, Lyngøya, Bragdøya osv. for ikke å snakke om alle muligheter på Flekkerøya. Alle disse stedene ligger en 5 minutters jolletur til buss. Må regne med et buss-skift enten i byen eller på Rona, men det bør ikke by på altfor store problemer. Må du ligge landfast er vel gjestehavnene i byen det beste alternativet. Siden det nevnes av en å legge seg i de ordinære båthavnene, vil jeg ikke anbefale dette. Flere å flere ser ut til å se dette som en mulighet for en "gratis" gjesteplass med resultat at de okkuperer andres båtplasser, bunkringsplasser osv. :nono: Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 9.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2008 Da har vi Kristiansandsturen rimelig klart for oss. Takk for alle innspill vedr. steder å ligge og måter å komme seg til Dyreparken på. Siden vi ikke har vært så langt som til Kristiansand med båt før så er dette området helt ukjent for oss. Ser at jeg var litt uklar i innlegg 17. Det jeg lurte på er om det er noe "fint" å se litt videre forbi Kristiansand, eller om vi skal snu der og bruke god tid på hjemveien. Det vil være litt surt å gå glipp av perler som er like "rundt hjørnet".... Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Oteren Svart 9.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2008 Stopper du i Krsand vil jeg påstå at du går glipp av et eldorado av perler i Søgne og Mandals skjærgård. Et hav av muligheter og som regel god plass i uthavnene. Gå gjerne gjennom Spangereidkanelen og til Farsund, jeg får aldri nok av dette strekket. Lite, eller ingen åpne strekk, flott natur. Det forlenger turen din med ca 50+50 nm. Se vær og stemning an, uansett god tur! Sitér dette innlegget Link to post
FastBoater Svart 9.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2008 hvorfor ikke inn i blind leia? Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 9.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2008 Via blindleia, til gamle hellesund, til kr.sand, deretter videre til Ny Hellesund og olavsundet osv.. :-D Skjærgården her i sør er som med dyreparken, en dag blir for lite, to er bedre, osv.. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Victora III Svart 9.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2008 Stopper du i Krsand vil jeg påstå at du går glipp av et eldorado av perler i Søgne og Mandals skjærgård. Et hav av muligheter og som regel god plass i uthavnene. Gå gjerne gjennom Spangereidkanelen og til Farsund, jeg får aldri nok av dette strekket. Lite, eller ingen åpne strekk, flott natur. , men dette må vi jo ikke fortelle flere, ellers blir det like fullt som langs Svenskekysten Sitér dette innlegget Link to post
Seiljåtten Svart 9.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2008 Er litt nysgjerrig på dette temaet. Er det mulig å legge seg for svai ved Hamresanden og ta lettbåten inn til campingplassern og buss videre derfra til dyreparken? Ja, det er god ankringsbunn på Hamresanden, og fullt mulig å ta lettbåten inn til stranden. Har selv ankret der endel, og aldri opplevd dregging. Den normale vindretningen er gjerne inn mot sandstranden. Det jeg lurte på er om det er noe "fint" å se litt videre forbi Kristiansand, eller om vi skal snu der og bruke god tid på hjemveien. Det vil være litt surt å gå glipp av perler som er like "rundt hjørnet".... Man må igjennom Spangreid kanalen(Lindesnes kanalen). Farsund har norges beste gjestehavn!!, og mellom Kristiansand og Farsund finnes det ikke mindre enn etpar av sørlandets flotteste kommuner. Når man går igjennom spangreid kanalen blir det mer vestlands natur. Det er en verdig avslutning på et sørlands tokt. Vest for kristiansand er det færre båter, og enklere å finne seg en god havn uten for høy puls. Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 25.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Skriver noen oppsummerende ord, dersom denne tråden kan være til nytte for noen senere. Det ble til at vi fulgte rådene tidligere i tråden og la båten i Lillesand gjestehavn. Nå, i slutten av juni, var det god plass der. Bussen, rute 5, tok 20 minutter fra Lillesand til Dyreparken. Bussen gikk fra Rutebilstasjonen, som er rett ved siden av gjestehavna. Returen ble litt mer "spennende", da det er anleggsarbeider ved Dyreparken. Bussholdeplassen viste seg å være et veltet buss-skilt langs E18, tvers overfor der vi gikk av bussen. En vellykket tur, som gjorde barna glade. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.