Jump to content

Noen som har noe info om Anritsu radar?

Sleipner93

Recommended Posts

Hei!

Har vært så heldig idag og fått fatt på en Anritsu rader som jeg trenger litt info om. Den heter RA770UA MARINE RADAR. (Står på monitoren).

Det står også RF712A DISPLAY UNIT. (Dette også på monitoren) .

På antennen står det : RB709A SCANNER UNIT.

Er det noen som har info om dette her?

Ellers trenger jeg en plugg som skal inn i monitoren fra antennen. (Om ikke han jeg fikk dette av finner den). Noen som vet hvor dette er og få tak i?? (Se bilde nedenfor..)

Monitor :

monitor.jpg

monitor_bakside.jpg

monitor_foran.jpg

En plugg som passer inni her trenger jeg :

antenneplugg.jpg

Antennen :

antenne.jpg

antenne_underside.jpg

Er kjempe takknemlig for svar!

Mvh

Sleipner som sitter og gliser når han ser bort på radaren :cool::yesnod:

Edited by Sleipner93 (see edit history)

Har ikke funnet noe informasjon om denne på nettet enda men en kompis har sendt mail til et firma som heter Marine Tech og spurte om de hadde manual.

Men er det mulig og finne strålebredden på radaren uten manual??

Det er 24" radom du har? Strålebredden på slike ser jeg oppgitt mellom 3.6 og 5 grader. Anritsu ser ut til å ha et samarbeid med Simrad, ser navnene dukker opp sammen stadig vekk. Kanskje det går an å kontakte Simrad for hjelp?

Jepp er 24" raadom. Har også forstått at Anritsu og Simrad har en sammenheng på en måte. Skal sende mail til Simrad og høre om jeg ikke får svar på Marine Tech. :smiley:

Simrad er ikke det samme som Anritsu. Anritsu er Japansk.

Men du får ikke noe hjelp fra Simrad som var importør.

Connectoren er en standard MS16. AFU hadde den, men de finnes ikke lenger. Heter noe annet nå.

Men det gjør ikke noe. Du har en ræva radar. ikke verdt en ny plugg engang.

Anritsu hadde ok radarer,men forsøket på lystbåt og fattigmanns markedet ble en flause.

24", åpningsvinler på 5 grade - lukker et sund som er 750 m bredt på 5 nm avstand. Tenk deg at du har båt på Nordstrand i Oslo. På vei hjem, i tykk tåke runder du Nesoddtangen og ser ikke sundet mellom Lindøya og Heggholmen. I den rettning sundet ligger går land i ett. - Hva skal du med radar da. På et kjent sted - som her - så fortsetter du på kompass kurs fordi du vet at det åpner seg etter hvert. Men hva gjør du på et ukjent sted? Dette er like ille som Vigil "Radar".

Forresten - før du hiver den. Ta ut magnetron og demonter den. Kjempesterk magnet der. Fin å fiske opp verktøy med.

Men det gjør ikke noe. Du har en ræva radar. ikke verdt en ny plugg engang.

Anritsu hadde ok radarer,men forsøket på lystbåt og fattigmanns markedet ble en flause.

Du har nok god greie på radarer du. Radaren Sleipner fikk av meg har vært på kommersielt fartøy som jeg selv har seilt i regntjukne og tåke langs hele Norges kyst.

Vi skal nok få tak i en plugg og et par meter kabel, sleipner.

Tom

Simrad er det samme som Anritsu, Robbertson og Skipper. Alle disse er i dag simrad :smiley:

Simrad er ikke det samme som Anritsu. Anritsu er Japansk.

Simrad/Navico bruker vel Anritsu antenner? Tror ikke hverken Simrad eller Kongsberg har laget radarscannere...

Det var da voldsomt til negativitet fra deg 2nd trikker. Nå har ikke jeg planer om å legge fra kai i full tåke. Men bare det og ha en radar er kjekt for meg. Da kan jeg lære meg og bruke radar noe som jeg har lite peiling på fra før. Og om jeg skulle være så uheldig at det plutselig kommer tåke når jeg er ute så er ihvertfall denne MYE bedre enn ingenting.

Jeg har en kamerat i Trondheim med god greie på elektronikk. Han skaffer meg ny plugg og ledning som han kan lodde for meg visst vi får tak i et skjema som sier hvor ledningene skal i pluggen. Så da får jeg høre rundt i butikker som kan ha forhandlet denne radaren før om de har noe skjema til den..

Derimot visst plimsoll finner den gamle pluggen (med en liten ledningstump på) blir det nok litt lettere fordi da vet jeg hvor ledningene hører til. Da kan jeg ordne det selv også.

Sier bare takk igjenn plimsoll! :D Dette skal bli kanon og ha på snekkå! :yesnod:

En ræva radar er mye, mye bedre enn ingen radar. Men jeg skalle den mindre bra.

Det som er mindre enn bra er selve radarbildet på skjermen. Grunnet den store åpningsvinkelen er oppløsningen mindre bra - Nei, jeg greier det ikke Oppløsningen er helt ræva!!!!!

Radarbildet vil ta deg lang tid å tolke riktig. Invester i den tiden. Den kan redde livet ditt en dag.

Hva er det ellers du ønsker å vite om den?

Edited by 2nd Trikker'n (see edit history)
:nonod: høres i grunnen ut som det tryggeste hadde vært å ikke montert denne i noen båt..men heller kondemnert hele greia :yesnod: men på den andre side så forstår jeg jo sleipner veldig godt :yesnod: jeg ville vel også satt pris på en "radar"i båten.som ungdom og me egen snekke å greier :cool: lykke t sleipner..me treffes gjerna utpå fjorden ein gang :fishing:

]

Simrad er ikke det samme som Anritsu.

Og Hvorfor heter noen radarer Simrad Anritsu da?

Tenk deg om litt neste gang du skal poste et slikt inlegg.

Jeg har også det du kaller "Ræva" radar" om bord.

og Man Hiver ikke slike radarer!!!

Min Simrad RA 30 holder mer enn nok inne i Drøbaksundet!

Edited by Hilmar 2 (see edit history)

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

En ræva radar er mye, mye bedre enn ingen radar. Men jeg skalle den mindre bra.

Det som er mindre enn bra er selve radarbildet på skjermen. Grunnet den store åpningsvinkelen er oppløsningen mindre bra - Nei, jeg greier det ikke Oppløsningen er helt ræva!!!!!

Radarbildet vil ta deg lang tid å tolke riktig. Invester i den tiden. Den kan redde livet ditt en dag.

Hva er det ellers du ønsker å vite om den?

Nå begynner jeg og bli litt lei av at du bare skal spre drit om denne radaren.. Hold det for deg selv heller.. Jeg antar du har en radar til mangen hundre tusen i din 20 fots båt da siden du bare klager på denne?

Visst du hadde lest tråden og ikke bare fokusert på og klage så hadde du funnet ut at jeg trenger manual til radaren...

Her henvises det til stor åpningsvinkel og konkluderes med ræva radar...

Jeg tror ikke du har brukt en slik radar i småbåtsammenheng. Isåfall så konkulderer du at alle lystbåtraradene er ræva...

For en lystbåt så er ikke målet å se sundet mange nm fremme. Det holder i massevis å vite at det er der.

For en lystbåt er det derimot mer interresant å se stakene i sundet og selvsagt andre båter. Stor åpningsvinkel betyr ikke at du ikke ser dette, snarere tvert imot. Man får gjerne større ekko enn en dyr antenne men det viktigeste er at det er ekko der. Og når avstanden er på noen hundre meter så er man mest opptatt å holde klar staken enn å bedømme hvor stor den er.

Har søkt enda litt mer om radaren og fant en finsk side hvor det stod litt informasjon! :

ANTENNI: 62 cm suojakupu, 3.9 asteen vaakakeila (RA770UA), 104 cm avoantenni, 2.5 astetta tai 135 cm avoantenni, 1.8 astetta (RA771UA), 24 kierrosta minuutissa

Nå kan ikke jeg finsk men jeg regner med at det står ved 62cm radom-antenne (24") er det 3,9 grader strålebredde, og ved 104cm åpen antenne 2,5 grader stråle bredde og 135cm åpen antenne 1,8 grader strålebredde. ?

Noen som kan finsk her inne? :wink:

3,9 i strålebredde er vel ikke så verst? :smiley::cool:

Du vil ha god nytte av den Sleipner93. Helt riktig som Frøken Fryd påpeker. For en del år siden hadde jeg en JRC1000. Den fungerte helt utmerket når man vet begrensningene. Har idag en Raymarine som er noe bedre mht strålebredde (skillevne i peiling).

Bruk radaren mye i klarvær så lærer du den å kjenne, og blir god på å tolke radarbilde. Det er veldig viktig.

Lykke til med radaren!

Den radaren er helt grei om den er iorden faktisk mye bedre en de fleste av de minste som selger av Furuno, Raimarin med flere.

Anritsu produserte ale radarene til Simrad med flere, de ble imidlertid oppkjøpt av Koden for noen år siden slik at Anritsu navnert er borte i dag. Fabrukken produserer fremdeles radare men de hater nå Koden, Simrad, osv.

Norsk importør for Koden er "Nortrop Grumman Sperry marine" de holder til i Laksevåg Bergen. Det kan du få kjøpt en komplett ny kabel med korekte plugger eller bare plugen.

Jeg vil ikke anbefale deg og forsøke og skjøte kabelen eller montere plugen medmindre du er meget god med lodebolt og krympestrømpe.

Skjøte kabelen er ikke noe problem. Det er bare og vite hvilken ledning som skal til hvilken og ta det helt med ro når man lodder. Derimot en plugg er endel verre. Dette greier min kompis i Trondheim som jobber med elektronikk hver dag så fremt han får fatt på et skjema for radaren.

Visst du hadde lest tråden og ikke bare fokusert på og klage så hadde du funnet ut at jeg trenger manual til radaren...

Send meg et bilde av displayet i så god oppløsning at teksten synes - så skal jeg skrive en til deg.

Type betegnelsen hadde også vært nyttig.

Jeg er langt flinkere med radar enn til å uttrykke meg diplomatisk.

Ser at det er en del innvendinger mot radaren din her, jeg jobber selv som skipper på taubåt og selvfølgelig er en horisontal strålebredde på nesten fire grader alt for mye... men IKKE for deg som tusler rundt i kosefart. Skal du ha en strålebredde som er bra må du ned mot en grad, men da er antennen minimum 1,8 mtr, og det ser du ikke mange fritidsbåter som har, så bare kos deg med radaren din du. Du vil få masse glede av den etterhvert som du lærer deg å bruke clutterne og gainen. Men vær klar over at med så stor strålebredde kan to staker som står relativt tett på hverandre vives som ett ekko.

God sommer :-)

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Noen som kan finsk her inne? :wink:

Hei, Jeg kan stort sett bare to ord på finsk, men jeg jobber ilag med en kar som kan finsk. Post det du vil ha oversatt, så fikse jeg en oversetting til deg i løpet av morgen dagen.

Forresten: Gratulere med radar :flag: