Jump to content

Bavaria 29 Sport versus 30 Sport


mhemil

Recommended Posts

Hei,

 

Er det noen av dere her på forumet som har kjennskap til både den gode gamle 29 Sport og den nye 30 Sport (og da mener jeg selvfølgelig den nye med ny cockpit layout)?

 

Av det jeg har sett virker det som om :

 

- løsningen i cockpit er fortsatt bedre på den gamle (bortsett fra opphengslingen av rygger i sittegruppe med beslag som stjeler plass)

- løsningen i cabin er bedre på den nye (bedre plassutnyttelse med toalettet på styrbord sided)

- mulighet for D6 330 hk i den nye veier opp

- løsning med fendere bedre på den gamle

- løsning med å kunne sitte feilvendt i "sofa" akter (til f.eks. fiske osv.) veldig bra med den gamle....

- stueplass mye bedre i den nye (kan selv lage lockert i den gamle, men har ingen erfaring med dette)

 

I tillegg til fordelene med å kjøpe ny kontra brukt da :smiley:

 

osv osv.

 

Setter pris på synspunkter fra "kjennere", og veiledning mottas med takk.

Link to post

Flott,

 

I tillegg har jeg kikket på Nidelv 300 Sport, der jeg likte cockpit løsningen samt at byssa er ute. Men, plassen under dekk var mye dårligere og dette vil jeg mene diskvalifiserer båten for oss, 2 voksne og 2 barn som vil bruke den til noen overnattinger. Ja, kvaliteten på innredning, mølbler og bysse virker bedre i Nidelv'en, men tror ikke dette kan veie opp mot forkjellen i størrelse.

Link to post

Har bare sett 290'ene på avstand. Men, er ikke både Nor Star og Joda mindre båter enn Bavaria? Har vurdert frem og tilbake, men det ligger an til å gå mot det tyske samlebåndsproduserte og veldig omdiskuterte merket. Utgangspunktet for innlegget var egentlig brukt 29 kontra ny 30. Noen meninger her?

Link to post

Jeg regner med at du kjenner til injektor- og havariproblematikken knyttet til D4 og D6 hos Volvo Penta. Flere av disse båtene har VP D6. De første D6 kom på markedet i 2003, men VP har ennå ikke funnet den bakenforliggende årsaken til injektorproblemene og havariene på motorene. Selv om det fra enkelte her på forumet har blir hevdet at dette er "storm i et vannglass", "kun skjer med et promille av motorene", "gjelder bare en serie injektorer/motorer" osv., kan det være greitt å ha denne informasjonen i bakhodet om du vurderer et eventuelt kjøp. Etter utløpet av reklamasjonsfristen etter forbrukerkjøpsloven i Norge som er 5 år, er det nærliggende å tro at det er kunden som får regningen om motoren havarerer.

Link to post
I tillegg har jeg kikket på Nidelv 300 Sport, der jeg likte cockpit løsningen samt at byssa er ute. Men, plassen under dekk var mye dårligere og dette vil jeg mene diskvalifiserer båten for oss, 2 voksne og 2 barn som vil bruke den til noen overnattinger. Ja, kvaliteten på innredning, mølbler og bysse virker bedre i Nidelv'en, men tror ikke dette kan veie opp mot forkjellen i størrelse.

 

Jeg hadde tilsvarende runde for vel to år siden. Vi vurderte og fikk tilbud på ny Bavaria 29 Sport, ny Nor Star 290 og så også på en nesten ny Nidelv 300 Sport. Ny NS 290 var rimeligst, ny BMB 29 Sport nest billigst og nesten ny Nidelv 300 Sport var noe dyrere. NS 290 er en solid og flott båt som lages av skikkelige båtfolk, men jeg synes at cockpitløsningen på den er en del dårligere enn i de andre, så vi droppet den.

 

Jeg er helt enig med deg i at BMB 29 er romsligere enn N 300 under dekk, men jeg synes at N 300 er vesentlig bedre i cockpiten. Etter min mening er førerplassen i N 300 klart bedre, sofaene (i cockpiten) i N 300 er romsligere og mye mer behagelige å sitte i. I tillegg talte god dørkplass, en rekke gode og lett tilgjengelige stuerom, suveren kalesjeløsning, skikkelige vindusviskere, bra defrosteranlegg osv i N 300 sin favør, så vi valgte N 300 Sport.

 

I tillegg til mange dags-/helgeturer har vi hatt tre ukers ferietur med Nidelven de to sommerne vi til nå har hatt båten, og for oss har også boforholdene vært mer enn tilstrekkelige - vi er to voksne og tre barn (to til ni år).

 

Lykke til med valget :smiley:

Hilsen hos

Link to post

Kan vel bare si at jeg har brukt ett år på samme runden selv, og vurderte nyere brukt mot nytt fulgte med på priser, løsninger mv. Smak, behov og føleser os sikkert mye annet vil jo medvirke til valg, for oss var det etter en helhetsvurd NS 290 som ble valgt, og la det være sagt, det går nok en stund før jeg angrer på det :smiley: Vi kikket på BMB, N 300, med fler. Ser noen fordeler hos alle merker men når det er nærmest umulig å få en vindusvisker montert på babord side så skal det litt til får å overbevise meg om at jeg skal velge deres merke!!

håper dere velger det som passer dere best, uansett hva vi andre måtte mene :discuss:

Link to post
Med ny løsning på cockpit er vel 30'en ganske lik 29'en i cockpit. Da er det under dekk som skiller. litt større av alt ser det ut til for meg at 30'3n er.

 

Merk at BMB'ene har dårlig lydisolering - for å si det mildt.

 

Jeg liker de mindre BMB'ene - synes det er mye båt for pengene

 

 

Ja, løsningen i cockpit er likere den gamle, men sittegruppen er skøvet fremover for å få plass til den nokså store "senga" akter. Det betyr bla. at den buede sofaen på babord side har blitt vesentlig mindre. Lysisoleringen er det flere som kommenterer, men her kan man etterisolere (men sikkert med varierende utfall....).

 

Ting som trekker ned på Bavaria er:

 

- Dårligere sittekomfort i cockpit

- En visker

- Lydisolering

- Kokeapparat på sprit (noen erfaringer med dette?)

- Tungvin kalesje

 

Har forøvrig fulgt med på D6 problematikken, men dette gjelder jo alle båtene..... Kanskje et argument for ny båt kontra brukt pga. garantier osv....

 

Fordeler med Bavaria

 

- Plassen i kabin er veldig god med ståhøyde hele veien

- Midtkabinen helt suveren og klassens klart beste

 

Når det gjelder 29 kontra 30, så ser liker jeg dekket på 29 bedre, spesielt 2006 modellene med de 2 ekstra lukene ved siden av koppholderne. Her kan man legge solmadrassen uten å komme i veien for den store luka. Denne løsningen er annerledes på 30 Sport. Beslagene på ryggstøttene på 29 Sport er dessverre veldig uheldig plassert, selv om funksjonaliteten ser ut til å være veldig bra. Kommentarer.?... Swande..?

 

Ved kjøp av brukt, hvilke punkter bør jeg være spesielt på kikk etter?

Link to post

Da jeg skulle skifte for ett år siden fra en 2000 Nor Star stod valget mellom ny Nor Star 290, Joda 290 eller Bavaria 29 Sport. Nor Staren hadde jeg naturlig nok meget god kjennskap til, Jodaen har jeg også studert nøye og prøvekjørt flere ganger osv.

 

Når valget vårt falt på Bavaria var det av følgende grunner:

 

- Større båt totalt sett, men omtrent samme prisnivå som Joda`en og Nor Star èn. Nesten 1 1 /2 fot lengre, høyere og større plass under dekk.

- Skikkelig stikk-køye som fungerer som egen lugar (for vår del med tenåring i huset var dette viktig)

- Likte meget godt cocpitpit-løsningen og etter 1 og 1/2 sesong elsker vi den! Buen på baborside er suveren og likedan god plass rundt bordet bak.

- Kjapp å konvertere til STOR solseng.

- God båt i sjøen (ligger betydelig tyngre og stødigere i sjøen en Nor Staren. Selvsagt også p.gr.a over ett tonn mer vekt

- Likte linjer og layout - moderne båt (oppleves som en mer moderene båt en Nor Star`en og Joda`en etter vår vurdering

- Leveres med D6 framfor D4 (stort sett) på Joda`en og Nor Staren. Fordel med sekser framfor firer.

 

Angerer ikke en dag på valget og har ikke hatt noe trøbbel. Hadde dialog med Lunde Båt ang. feillevering av putetrekk og meget god service. Særlig uteplassen er vi blitt meget glad i. Når det er sagt var vi også godt fornøyd med Nor Staren.

 

Vær oppmerksom på at det også på 29 sport er en del vesentlige endringer fra modell til modell. F.eks. så gjorde de toalettrommet vesentlig større på 2006 modellen. Likedan gikk de bort fra den håpløse løsningen med fargede frontrute, satte inn luker over pantry og på toalett, valgte lyst mahogni i innredningen, en mer rett pantry-løsning osv.

 

Når det gjelder Bavaria 30 sport, kjenner jeg flere som har denne og har studert også denne nøye. En del nye fine teakdetaljer og løsningen under dekk liker jeg godt. Men uteplassen er jo en bom etter vår smak. En fast diger solseng er misbruk av plass. Eneste plusset er at du får et digert stu-rom under. Og sturom er et minus på 29 sport (men det er nok av muligheter for ettermontering av skap og rom). Den helt nye 30 sport der de har gått tilbake til "gammel" løsning er derimot en veldig flott båt.

 

Når det gjelder Nidevl 300 er dette også en lekker og meget solid bygd båt. Våre hovedinnvendinger er først og fremst prisen og at uteplassen med bysse ute blir litt for trang. Ute vil jeg ha flest mulig sitteplasser og "tumleplass".

 

Jeg regner med at du kjenner til injektor- og havariproblematikken knyttet til D4 og D6 hos Volvo Penta. Flere av disse båtene har VP D6.

:lol: Så var det noen som så sitt snitt til å ta den også her. Selvsagt riktig, men vis oss alternativet med fullverdig motor/drev kombinasjon i denne kategorien planende båt da?

 

Merk at BMB'ene har dårlig lydisolering - for å si det mildt.

Etterisolering er en smal sak og koster heller ikke all verden. Har gjort det det blir iallefall ikke dårligere resultat en i de andre som er nevnt her.

 

Jeg er helt enig med deg i at BMB 29 er romsligere enn N 300 under dekk, men jeg synes at N 300 er vesentlig bedre i cockpiten. Etter min mening er førerplassen i N 300 klart bedre, sofaene (i cockpiten) i N 300 er romsligere og mye mer behagelige å sitte i. I tillegg talte god dørkplass, en rekke gode og lett tilgjengelige stuerom, suveren kalesjeløsning, skikkelige vindusviskere, bra defrosteranlegg osv i N 300 sin favør, så vi valgte N 300 Sport.

Ikke uenig i at førerplassen nok er noe romsligere i N 300, men alt er en vanesak og jeg opplever ikke førerplassen i BMB`en trang, men det kommer selvsagt litt ann på hvor stor du er. Mulig rundbuen bak er en smule romeligere i Nidelven, men du kan jo ikke se bort fra summen av sofaer. Som sagt, rundbuen på babord side er meget romslig og en genial løsning, etter min smak. Men N300 er en flott båt - ingen tvil om det!

 

Ting som trekker ned på Bavaria er:

 

- Dårligere sittekomfort i cockpit

- En visker

- Lydisolering

- Kokeapparat på sprit (noen erfaringer med dette?)

- Tungvin kalesje

 

Fordeler med Bavaria

 

- Plassen i kabin er veldig god med ståhøyde hele veien

- Midtkabinen helt suveren og klassens klart beste

 

Når det gjelder 29 kontra 30, så ser liker jeg dekket på 29 bedre, spesielt 2006 modellene med de 2 ekstra lukene ved siden av koppholderne. Her kan man legge solmadrassen uten å komme i veien for den store luka. Denne løsningen er annerledes på 30 Sport. Beslagene på ryggstøttene på 29 Sport er dessverre veldig uheldig plassert, selv om funksjonaliteten ser ut til å være veldig bra. Kommentarer.?... Swande..?

 

Ved kjøp av brukt, hvilke punkter bør jeg være spesielt på kikk etter?

Enig i at en visker er tullete, så får den enkelte vurdere hvor mye dette trekker ned i det store bildet. Her er bruken avgjørende. For min del har jeg aldri opplevd dette som et vesentlig moment, selv om jeg innrømmer at jeg ikke skjønner hvorfor de ikke kunne fått på plasse denne lille detaljen. Kokeapparat på sprit er også en vanesak. Vi har i tillegg et enkelt Biltema-apparat på gass som vi tar med i land og ellers bruker når vi har dårlig tid (det skal en jo aldri ha i båt). Wallasen i de andre er forøvrig heller ikke veldig mye raskere. Gass kan jo ettermonteres i alle de nevnte merkene.

Kalesjen opplever jeg overhode ikke tungvind - bare en vanesak. Synes faktisk at det var mer styr med kalesjen i Nor Staren. Beslagene på ryggstøttene stikker litt ut, ja. Men når du vet hvor de er, har vi aldri kommet på at dette er plagsomt. Fordelen er at det er meget raskt å konvertere til solseng. I Nor Staren er dette er lite prosjekt.

 

Selvsagt ikke objektiv :wink: , men vi er godt fornøyde med valget av BMB, men var også fornøyd med Nor Staren. Joda`en falt gjennom for oss p.gr.a altfor dårlig utnytting av uteplassen med for få sitteplasser. Den virker også litt simpel og spartansk.

 

Lykke til med valget :flag:

Link to post
Når det gjelder Bavaria 30 sport, kjenner jeg flere som har denne og har studert også denne nøye. En del nye fine teakdetaljer og løsningen under dekk liker jeg godt. Men uteplassen er jo en bom etter vår smak. En fast diger solseng er misbruk av plass. Eneste plusset er at du får et digert stu-rom under. Og sturom er et minus på 29 sport (men det er nok av muligheter for ettermontering av skap og rom). Den helt nye 30 sport der de har gått tilbake til "gammel" løsning er derimot en veldig flott båt.

 

Takk skal du ha Swande. Var ikke klar over at de har laget badet større på 2006 modellen. Jeg begynner nå å bli "tunet" mot et Bavaria kjøp. Når det gjelder 30 Sport tenker jeg selvfølgelig på den nye løsningen i cockpit (2008 mod), men her har jeg også stilt et beleilig spørsmål; De har beholt en stor seng (sofapute eller hva du enn kaller det) som stjeler mye plass, og som betyr at hele den bakre sittegruppen kommer lengre frem i båten. Buesofaen babord er blitt endel mindre slik jeg kan se av bildene.

Link to post

Jeg har faktisk også bare sett den helt nye Bavaria 30 (med gammel løsning) på bilder og er enig i at det kan se ut som om det er et kompromiss mellom 29 sport og den gamle 30. Personlig hadde jeg ikke hatt bruk for den faste lille solsenga bak sofaen bak. Den gir både mindre sofabue og buesofa på babord side. Jeg liker bedre 29 Sport løsningen. Som du selv er inne på, har jo 29 sport muligheter for å snu ryggen på bakerste benk å få en benk der du sitter og ser utover. Bruker selv mye denne. Denne er etter min mening mer anvennelig en denne lille solsenga bak på den nye 30 sport, men her kan nå sikkert meningene være delte.

 

Her er den nye "kompromiss"-løsningen på 30 Sport:

bm30deck.jpg

Link to post

Etter å ha eid en Nidelv 300 som vi kjøpte ny i en sesong vil jeg si at den er altfor dyr i forhold til hva man får. Fint at hos er kjempefornøyd med båten sin. Vi var ikke det - altfor trang og altfor mye daycruiser til å fungere som turbåt for oss. Det fant vi ut første natta på tur :nonod: Det ligger mange N300'er til salgs på Finn og mange sliter med å få igjen pengene. N300 er også en båt som mange har hatt mye feil med på ny båt fra verftet. Vi hadde en liste så lang som et vondt år med små og store saker som måtte utbedres. Var ikke bra før båten gikk i opplag etter endt sesong. Men da den ble solgt til Lykkeliten var den i orden.

 

Klar tale er det - men jeg kjenner til så mange som har slitt med denne båten at jeg synes det er greit å være ærlig på det

 

BMB er en av mine favoritter i "bobåt" på 30 fot. Men om du kan skal legge 1,3-1,5 millioner i båt som en BMB fort kommer opp i fullt utstyrt så hadde jeg kikket på en Windy 32 Scirocco også. Pent brukte går for 1,4 med 2xKAD 32. Kvaliteten er det ikke mange som slår, løsningene over og under dekk er flotte og verdien på båten holder seg. Og med 2 motorer får du økt sikkerhet, økt stabilitet i sjøen og mye bedre manøvreringsevne i trange farvann. Litt høyere drifts- og vedlikeholdskostnader - men i mine øyne er det verdt det.

 

 

2000 modell

 

2001 modell med 2xKAD 44

(denne kan jeg se på for deg om du er interessert)

 

32 med 2x KAD 44

 

2001 modell til 1,4 !

 

Dette er bare et litet utvalg av det som ligger på nettet. Jeg tror at det i dagens marked er gode muligheter for å få prisen litt ned.

Jeg tror den beste motoriseringen er KAD 32. Med KAD44/KAD 300 blir båten ganske tung i hekken og får nok en ganske høy planingsterskel

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Takker for gode innspill. Jo, jeg har også, tilsvarende mange andre, Windy som en favoritt dersom man ser bort i fra pris. Når det gjelder motorisering er jeg litt skeptisk til dobbeltinstallasjon (som du sier pga høyere drift- og vedlikeholdsutgifter). I tillegg må jeg si det frister mer med en ny (evt. eller ett år gammel) D6 kontra to eldre KAD maskiner.

Link to post

Må bare si meg enig med Bitteliten (skjønte aldri hvorfor du endte opp med N300 den gangen du kikket på W32, men vet jo hva du opplevde... :smiley: ). Jeg kjøpte som flere vet en W32 2000 mod m/2xkad32 (ny innredning og nytt instrumentbord) vinteren 2001. Vurderte da N300, men den kom dengang på over 1,2 mnes W32 nesten ikke brukt kom på 1,425. Det var ingen grunn til å se mer på N300 da jeg hadde vært ombord i W32 og så forskjellen.

 

Ikke misforstå meg, jeg synes N300 er en flott båt, og W32 har nok steget mer i pris enn N300 siden da, slik at prisforskjellen blir større eller en må kjøpe en litt eldre båt. Men W32 er en utrolig flott båt både til dagsturer og til lengre overnattingsturer, mye mer romslig enn en skulle tro. Samtidig er den ikke større enn at den er veldig letthåndterlig. Hadde jeg valget ville jeg dessuten alltid byttet bort lavere driftskostnader m/en motor med den økte sikkerheten og bedre manøvreringsmuligheter i havn m twin-installasjon.

 

W32 har 3 gode sitteplasser ved førerplassen - et virkelig gode, i tillegg til god ståplass ved siden av og en romslig sittegruppe akter.

 

Kad32 er "gammeldagse" motorer som kakler og vibrerer litt, men de er helt ok, veldig driftssikre, lavt forbruk, og med lavere vedlikeholdskostnader enn 6-ere - ganske stor forskjell mellom kad32 og f.eks. kad 300 i så måte. Jeg har ikke prøvd W32 m/kad 44 eller 300. Bitteliten har sikkert rett i at de blir tunge bak, men jeg ville også vurdert dette, selv om prisen da blir høyere.

 

Siden W32 er en del mindre enn W37 er kalesjeløsningen (som i prinsippet er lik) enklere å håndtere. Du kan kneppe forkalsjen (som fungerer som en hardtop og dekker førersetene og store deler av sittegruppen) fra cockpiten - uten å måtte gå på dekk. Veldig praktisk hvis du er underveis og ikke ønsker å bevege deg for mye på utsiden.

 

Pga inneredning og instrumentbord bør W32 være 2000-mod eller nyere. Høyere og bedre rekke kom også på slutten av 90-tallet.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Må bare si meg enig med Bitteliten (skjønte aldri hvorfor du endte opp med N300 den gangen du kikket på W32, men vet jo hva du opplevde... :smiley: ).

 

Forhandleren opplevde jeg som ei klyse - men det endret seg etterhvert :smiley: Men vi gjorde feil da vi kjøpte Nidelven - både av valg av merke og forhandler. Windy er antakelig den produsenten som gir best service på alle sine båter - de er hjelpsomme uansett synes jeg. Og de holder det de lover.

W32 har nok steget mer i pris enn N300 siden da, slik at prisforskjellen blir større eller en må kjøpe en litt eldre båt.

 

En ny N300 koster over 2 millioner i dag - bare FIY :wink: sinnsyk pris synes jeg

 

Så da har de to største Windy fanene uttalt seg. Og vi har nok begge opplevd å kjøpe feil båt - så vi vet litt om hvor irriterende og krevende det er :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

KAD 44 er forløperen til KAD 300, i prinsippet samme motoren. Rekkesekser på 3,6l. Startet vel som KAD 42. KAD 32 er 4-sylindret på 2,4l om jeg ikke hsuker feil. Det var først med D6 at VP kom med en motor med ytelse som gjorde det mulig med enkel-installasjon på (nå) W33. W33 fungerer so vidt jeg vet veldig bra med D6. W32er bygges også om for singelinstallasjon m nye D6, men jeg har hørt at dette ikke fungerer fullt så bra på disse - ikke så stabile som 33, som er bygget om akter og forlenget for mer bæring.

 

Jeg ville valgt 2xD4 på W33, selv om det er dyrere i innkjøp og drift.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post

Jeg har hatt Nidelv 300. Og har nå Windy 33 Scirocco med 2 x D4-260. Windyen er ny av året; vi hentet den 4. April. Båten er veldig mye større enn N300, i cockpit og spesielt i sovekabinen.

 

Til nå har vi logget 17 overnattinger og 50 motortimer. Og, jeg kan underskrive på at dette ser bra ut. Båten fungerer utrolig bra, og servicen til Windy har så langt vært upåklagelig.

 

Så jeg er nok blitt Windy fan jeg og.

 

Til Bitteliten: Ja, jeg vet at jeg må vaske vannlinjen ... :lol:

Link to post

Windy Scirocco er en lekker båt, ingen tvil om det - og tidløse. Sånn sett spiller det kanskje mindre rolle om en Windy er 1 år eller 6 år. Men likevel ville aldri jeg vært i tvil om valget står mellom ny eller 1-2 år gammelt BMB med garanti og reklamasjonsmuligheter og en Windy over 5 år. Selv om Windyen er aldri så godt laget er det også der ordinært utstyr som slites like fort som i alle andre båter. Men her vektlegger vi nok ulike momenter. Bra at du får ulike synspunkter så får du et bredere grunnlag å ta avgjørelsen på. :flag:

Link to post

Jeg forstår dilemmaet om valgets kval. For meg handler båtkjøp om magefølelse - man skal ha den gode følelelsen. Vi har selv aldri kjøpt brukt båt - for jeg liker å ha et sted å reklamere til. Men skulle vi gått ned i båt og valget hadde stått som det du har - da hadde jeg nok prøvekjørt noen av de W32'ene som ligger på nettet. Hadde jeg funnet en av de som er profft vedlikeholdt på Vollen Båtservice eller et annet verksted jeg stoler på, med et strøkent motorrom, og motoroer med god historikk og ikke for timer hadde nok tankene mine gått i retning av brukt.

 

W32 med single installasjon ville jeg nok unngått. Det ble gjort ganske mange endringer på W33 for å få den mer stabil med 1 motor.

 

KAD 32 på W32 er akkurat nok. KAD 44/KAD 300 har du bra med krefter - men vær obs på at den da blir litt tung i hekken. Men er du fortrolig med det er det jo aldri feil å ha mye motor :smiley: Fort opp i plan, lavt turtall på marsjfart og nok krefter til å trykke på litt om det trengs.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...