btor Posted May 30, 2008 Share Posted May 30, 2008 Hei Vi har hatt litt problemer med at sjøvann siver litt inn mellom overgangen rorhylse - roraksel når snekka er godt lastet. Nå løsnet jeg kapselmutteren på akselen, men så ikke noen pakning, men kanskje noen her vet hva som pleier å være som tetning på slike plasser. Se også bilde på http://www.kuntigi.net/misc/Roraksel.jpg Jeg løsnet altså kapselmutteren A og løftet den. Den var sikret med kontramutteren C. Ligger det en pakning inni A slik at det hadde vært nok å bare skru kontramutteren C et par tørn ned slik at pakningen som forhåpentligvis ligger inni A ble presset mer ned mot setet B og tettet dette skikkelig? Bør jeg legge litt grease rundt setet B og kanskje surre noen omdreininger ulltau også? Tips mottas med takk ;-) hilsen btor (Moderator: har tillatt med å legge bildet rett inn i innleggtet ditt. Mange vil ha glede av å se dette bildet). Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
skilsø Posted August 28, 2008 Share Posted August 28, 2008 (edited) Hadde samme problem på min skilsø 23 i fjor ,men fylte med vannfast fett. Prøvde og finne ut hvem som har levert uten lykke Sitter en korkpakning inni på min . Korpaking inni A på tegninga di . Edited August 28, 2008 by skilsø (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Herman Posted August 28, 2008 Share Posted August 28, 2008 Vanligvis er det lissepakning på sånne rorhylser. Et par runder burde gjøre susen. Quote All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post Share on other sites More sharing options...
Bernt Posted August 28, 2008 Share Posted August 28, 2008 glanpakning heter det , den sitter sikkert i gjenn oppe i muttern Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Divemaster Posted August 28, 2008 Share Posted August 28, 2008 Talgpakkning oppe i hylsa, ovenfor gjengene (under mutteren)... på innsiden, mellom rorhylse og hvor "A" peker. Quote Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post Share on other sites More sharing options...
skilsø Posted August 28, 2008 Share Posted August 28, 2008 Hvem har produsert disse ? Er denne pakning rå å få tak på ? Hvordan bytte den ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Posted August 28, 2008 Share Posted August 28, 2008 Jeg vil tro at du kan få endel hjelp fra Sleipner Motor i Fredrikstad. Mål diameter på akslingen og hør om de har talgpakning for denne diameteren. Jeg vil anta at du skal surre 3 omkretser med talgpakning like ved B på bildet ditt og deretter tre innpå A og skru forsiktig til. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bernt Posted August 28, 2008 Share Posted August 28, 2008 du måler forskjelen på aksel og hylse da får du tykkelsen på pakningen. maskinvare levrandører har slikt. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Posted August 28, 2008 Share Posted August 28, 2008 Det ante meg. Bernt, har du noe mer teknisk opplysning om pakningene som benyttes til dette formålet? Jeg har skiftet slike pakninger uten at jeg har visst annet enn at det er "talgpakninger". Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bernt Posted August 28, 2008 Share Posted August 28, 2008 De ble brukt i alle gammle pakkbokser før simmringen ble oppfunnet . Målene er oppgitt i tommer, Det heter glan-pakning. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Posted August 28, 2008 Share Posted August 28, 2008 Ikke glan, men gland for å være korrekt. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
skilsø Posted August 28, 2008 Share Posted August 28, 2008 Hvem selger slik pakning ? Og hvordan montere ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.