Jump to content

Havnesikkerhet ISPS


Janef

Recommended Posts

Mange båteiere tar turen innom en havn for å se nærmere på et lasteskip, et cruisefartøy eller annet stort passasjerfartøy. For noen av oss båteiere er dette med "ship-watching" fra båten eller det å spasere langs kaien og se på havnens pulserende liv en del av den totale båtopplevelsen.

 

Dette blir noe begrenset fra 1 juli 2004.  :yesnod:

 

Da innføres nye anti-terror regler med bakgrunn i internasjonale IMO regler. For de som ønsker å sette seg inn i stoffet anbefales http://www.kystverket.no

 

Gå inn på temaet Havnesikkerhet ISPS, og du får innblikk i en verden du ikke trodde eksisterte. Ettersom Kystverket eksplisitt sier at "Gjengivelse i utdrag som kan virke misvisende er ikke tillatt.", så overlater jeg til den enkelte å se for seg selv.

Merk at det kan bli innført adgangsbegrensninger i en sone i sjøen opp til 200 meter fra fartøyene ved kai eller til ankers. Slik jeg leser reglene vil man allerede ved laveste sikkerhetsnivå bli overvåket og eventuelt registrert om man kommer "for nærme" de fartøyer som inngår i beskyttelsen. ( :smiley: Det skal ikke bli lett i Oslo indre havn, for å nevne ett sted)

Link to post
Share on other sites

Skrekk og gru!  :yesnod::smiley:

 

De må bare prøve seg, når jeg er på besøk hjemme i Stavanger skal ingen klare å stoppe meg fra å ta turen kailangs langs alle kaien. Å stille seg opp på Strandkaien å "spotta" i sjøen mens jeg ser på kystbåter, cruisebåter eller supplyskip,  - nei fa . .en heller, nå er det gått for langt!!  :wink: :wink: :lol: :lol:

 

Lars H.

Ekta Siddis!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg jobber i et firma som disponerer et større kaiareale. For kommende år er det planlagt å investere 8 mill. i forb. med innføring av ISPS. Kaiareal blir inngjerdet fra landsiden og overvåket fra sjøsiden. Kaiområder og kaianløp blir mer sidestilt med flyplasser og den trafikk som foregår der. På flyplassen er det jo heller ikke så vanlig å kunne rusle bort til flyene eller kjøre rundt på rullebanen. Kun passasjerer og de som jobber i tilknytning til flyene får adgang etter å ha gått gjennom en sikkerhetskontroll. Likedan blir det på kaianleggene.

Link to post
Share on other sites

Dette med adgangskontrol er vel ikke så uvanlig på feks Mongstad, Sture, Kårstø og Slagen, dvs de store kaianleggene til oljeindustrien. Igjen så er det vel USA som er pådriveren, alt er antiterror tiltak og vil du ikke så skal du. Alle havner som ønsker å opprettholde sitt laste volum må pent innordne seg, andre ISPS havner vil kun motta last som kommer fra godkjent ISPS havn osv. Videre innføres det rigide regler for skip, spesielt skip som kommer til USA møter en voldsom sikkerhetssjekk.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Kaiareal blir inngjerdet fra landsiden og overvåket fra sjøsiden. Kaiområder og kaianløp blir mer sidestilt med flyplasser og den trafikk som foregår der. På flyplassen er det jo heller ikke så vanlig å kunne rusle bort til flyene eller kjøre rundt på rullebanen. .....

Jepp, ikke noe problem med det. "Industriområder" og annet er jo privat "innmark". Annerledes er det nok med arealer på sjøen, all den tid man ikke kan EIE sjøen. -Ergo blir det vanskelig å finne lovhjemmel i dagens lovverk for å hindre "allmen ferdsel"...

Link to post
Share on other sites

Jepp, ikke noe problem med det. "Industriområder" og annet er jo privat "innmark". Annerledes er det nok med arealer på sjøen, all den tid man ikke kan EIE sjøen. -Ergo blir det vanskelig å finne lovhjemmel i dagens lovverk for å hindre "allmen ferdsel"...

Det er jo ingen som eier luften heller, men den tiden jeg drev med hangliding så var det klare restriksjoner om at vi måtte holde oss unna visse innflygingsruter (sektorer) samt ikke kunne ha innflyging og landing for nærme flyplassens område. Seilfly har jo f.eks en begrensning om hvor høyt de har lov å fly. Tror nok ikke det skal være noe problem å få innført sikkerhetssoner rundt kaiareal.

 

Havet dekker vel 2/3 av jordens overflate så selv om det blir noen sikkerhetssoner som man må holde seg unna så skulle det vel være nok hav tilbake å ferdes på.

Link to post
Share on other sites

:yesnod:

 

Ja da blir det vel slutt på å ta turen ned på kaia for å se på hurtigrutene hver kveld :flag:

 

 

 

Synd at det blir slik at det går rundt en masse fanatiske folk som er så hjernevasket at de synes det er helt greit å sprenge seg selv og andre i luften.

Link to post
Share on other sites

Tror nok ikke det skal være noe problem å få innført sikkerhetssoner rundt kaiareal.

 

Havet dekker vel 2/3 av jordens overflate så selv om det blir noen sikkerhetssoner som man må holde seg unna så skulle det vel være nok hav tilbake å ferdes på.

Er du morsom? Kjenner du til området rundt Akershus festning i Oslo ? Ikke ? Da skal vi se om vi klarer å skaffe noen bilder. Såvidt jeg kan forså vil hele sjøsiden blir sperret av for fotgjengere.. Og hvorfor ? Fordi folk som har blir behandlet som hundelort i over 50 år har begynt å ta igjen med Uncle Sam.....

 

Suzuki  - synes vi fortsatt skal kunne gå turer langs kaia i fredelige Norge...

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...