Janef Startet 22.Mars.2004 Del på Facebook Startet 22.Mars.2004 Mange båteiere tar turen innom en havn for å se nærmere på et lasteskip, et cruisefartøy eller annet stort passasjerfartøy. For noen av oss båteiere er dette med "ship-watching" fra båten eller det å spasere langs kaien og se på havnens pulserende liv en del av den totale båtopplevelsen. Dette blir noe begrenset fra 1 juli 2004. Da innføres nye anti-terror regler med bakgrunn i internasjonale IMO regler. For de som ønsker å sette seg inn i stoffet anbefales http://www.kystverket.no Gå inn på temaet Havnesikkerhet ISPS, og du får innblikk i en verden du ikke trodde eksisterte. Ettersom Kystverket eksplisitt sier at "Gjengivelse i utdrag som kan virke misvisende er ikke tillatt.", så overlater jeg til den enkelte å se for seg selv. Merk at det kan bli innført adgangsbegrensninger i en sone i sjøen opp til 200 meter fra fartøyene ved kai eller til ankers. Slik jeg leser reglene vil man allerede ved laveste sikkerhetsnivå bli overvåket og eventuelt registrert om man kommer "for nærme" de fartøyer som inngår i beskyttelsen. ( Det skal ikke bli lett i Oslo indre havn, for å nevne ett sted) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 22.Mars.2004 Del på Facebook Svart 22.Mars.2004 Skrekk og gru! De må bare prøve seg, når jeg er på besøk hjemme i Stavanger skal ingen klare å stoppe meg fra å ta turen kailangs langs alle kaien. Å stille seg opp på Strandkaien å "spotta" i sjøen mens jeg ser på kystbåter, cruisebåter eller supplyskip, - nei fa . .en heller, nå er det gått for langt!! :wink: :lol: Lars H. Ekta Siddis! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Reidar67 Svart 23.Mars.2004 Del på Facebook Svart 23.Mars.2004 Hmmm.... Jeg mener da Allemannsretten står såpass sterk som LOV i Norge, at en slik adgangsbegrensning ikke uten videre kan gjennomføres. Og jeg vil tro LOV står over Kystverkets REGLER, hvis det kommer til stykket i en rettssal... -Eller? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
saga Svart 23.Mars.2004 Del på Facebook Svart 23.Mars.2004 Jeg jobber i et firma som disponerer et større kaiareale. For kommende år er det planlagt å investere 8 mill. i forb. med innføring av ISPS. Kaiareal blir inngjerdet fra landsiden og overvåket fra sjøsiden. Kaiområder og kaianløp blir mer sidestilt med flyplasser og den trafikk som foregår der. På flyplassen er det jo heller ikke så vanlig å kunne rusle bort til flyene eller kjøre rundt på rullebanen. Kun passasjerer og de som jobber i tilknytning til flyene får adgang etter å ha gått gjennom en sikkerhetskontroll. Likedan blir det på kaianleggene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Rolf Svart 23.Mars.2004 Del på Facebook Svart 23.Mars.2004 Dette med adgangskontrol er vel ikke så uvanlig på feks Mongstad, Sture, Kårstø og Slagen, dvs de store kaianleggene til oljeindustrien. Igjen så er det vel USA som er pådriveren, alt er antiterror tiltak og vil du ikke så skal du. Alle havner som ønsker å opprettholde sitt laste volum må pent innordne seg, andre ISPS havner vil kun motta last som kommer fra godkjent ISPS havn osv. Videre innføres det rigide regler for skip, spesielt skip som kommer til USA møter en voldsom sikkerhetssjekk. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post Share on other sites More sharing options...
Reidar67 Svart 24.Mars.2004 Del på Facebook Svart 24.Mars.2004 Kaiareal blir inngjerdet fra landsiden og overvåket fra sjøsiden. Kaiområder og kaianløp blir mer sidestilt med flyplasser og den trafikk som foregår der. På flyplassen er det jo heller ikke så vanlig å kunne rusle bort til flyene eller kjøre rundt på rullebanen. ..... Jepp, ikke noe problem med det. "Industriområder" og annet er jo privat "innmark". Annerledes er det nok med arealer på sjøen, all den tid man ikke kan EIE sjøen. -Ergo blir det vanskelig å finne lovhjemmel i dagens lovverk for å hindre "allmen ferdsel"... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
saga Svart 24.Mars.2004 Del på Facebook Svart 24.Mars.2004 Jepp, ikke noe problem med det. "Industriområder" og annet er jo privat "innmark". Annerledes er det nok med arealer på sjøen, all den tid man ikke kan EIE sjøen. -Ergo blir det vanskelig å finne lovhjemmel i dagens lovverk for å hindre "allmen ferdsel"... Det er jo ingen som eier luften heller, men den tiden jeg drev med hangliding så var det klare restriksjoner om at vi måtte holde oss unna visse innflygingsruter (sektorer) samt ikke kunne ha innflyging og landing for nærme flyplassens område. Seilfly har jo f.eks en begrensning om hvor høyt de har lov å fly. Tror nok ikke det skal være noe problem å få innført sikkerhetssoner rundt kaiareal. Havet dekker vel 2/3 av jordens overflate så selv om det blir noen sikkerhetssoner som man må holde seg unna så skulle det vel være nok hav tilbake å ferdes på. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guffen Svart 24.Mars.2004 Del på Facebook Svart 24.Mars.2004 Ja da blir det vel slutt på å ta turen ned på kaia for å se på hurtigrutene hver kveld Synd at det blir slik at det går rundt en masse fanatiske folk som er så hjernevasket at de synes det er helt greit å sprenge seg selv og andre i luften. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirKS Svart 25.Mars.2004 Del på Facebook Svart 25.Mars.2004 Synd at det blir slik at det går rundt en masse fanatiske folk som er så hjernevasket at de synes det er helt greit å sprenge seg selv og andre i luften. Ja - snart må vi vel begynne å behandle disse ordentlig slik at det blir fred å få... GeirKS Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Krapyl Svart 25.Mars.2004 Del på Facebook Svart 25.Mars.2004 Ja - snart må vi vel begynne å behandle disse ordentlig slik at det blir fred å få... GeirKS Tiltredes Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 25.Mars.2004 Del på Facebook Svart 25.Mars.2004 Tror nok ikke det skal være noe problem å få innført sikkerhetssoner rundt kaiareal. Havet dekker vel 2/3 av jordens overflate så selv om det blir noen sikkerhetssoner som man må holde seg unna så skulle det vel være nok hav tilbake å ferdes på. Er du morsom? Kjenner du til området rundt Akershus festning i Oslo ? Ikke ? Da skal vi se om vi klarer å skaffe noen bilder. Såvidt jeg kan forså vil hele sjøsiden blir sperret av for fotgjengere.. Og hvorfor ? Fordi folk som har blir behandlet som hundelort i over 50 år har begynt å ta igjen med Uncle Sam..... Suzuki - synes vi fortsatt skal kunne gå turer langs kaia i fredelige Norge... Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Laholm Svart 26.Mars.2004 Del på Facebook Svart 26.Mars.2004 og hvordan blir det på sjøsiden? 200 meter er ganske langt på tvers av for eksempel Vågen i Bergen. Jeg ser at det skal være "overvåkning" fra sjøsiden. Betyr det at vi må smile til kamera når vi passerer Skolten på vei inn til Vågsbunnen? Sitér dette innlegget Laholm Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.