Jump to content

Havari Mercruiser 1,7DTI, hvor kjøpe deler?


kolle

Recommended Posts

Jeg har en Mercruiser MCM 1.7DTI, 2001 mod som er gått ca 580 timer. Den havarerte første turen i vår. Det viser seg å være hull i ett stempel. I tilegg er det vanskelig å skaffe deler. Noen som kjenner til lignende hendelser med en slik motor, og har gode tips om hvor jeg kan få tak i deler uten at hele sommeren ryker?

Link to post

Hei Det var jo stempelet ditt som havarerte. Du kan jo sjekke hos en Opel forhandler. Disse motorene står i vektra og astra 1.7dti eller hva nå de heter! Er litt usikker på om kompresjons forhold osv er det samme. Ellers finnes det sikkert slike motorer hos høggere!

 

Har alltid fryktet at disse motorene skulle få et kort liv i båt! Har du eid båt og motor siden 2002?

Link to post

Jeg har sjekket med Opelforhandler, men serienr stemmer ikke overens med bilmotor og dermed er det litt vanskelig å finne ut. Jeg kjøpte båt i 2002, da var den ett år gammel.

Link to post

Dette er langt i fra den første motoren dette skjer med. Det er wastegate ventilen som korroderer fast i lukket stilling. Smører alltid denne opp å kjenner på denne i forbindelse med service.

Link to post

Du bør ikke benytte stempel fra bilmotorene i for eksempel Opel Astra/Vectra. Stempler fra disse motorene er ikke dimensjonerte for det høyere effektuttaket på Mercruiser D 1,7 L DTI(nå heter den Cummins MerCruiser Diesel 1,7 MS 120). Det har vært en del havarier på Mercruiser D 1,7 L DTI(stempel- og turbohavari) produsert før 2004. I 2004 kom det forbedrede stempler som tålte varmen bedre, og i 2005 kom det ytterligere forbedrede stempler(keramiske) for å takle høy temperatur.

 

Wastegate-ventilen er også utbedret da denne hadde en tendens til å korrodere slik at turbotrykket ble altfor høyt med for høy eksostemperatur og nedsmeltede stempler som resultat.Motorer produsert fra og med 2004 har vist seg å være driftssikre og solide. Men det er svært viktig at disse motorene ikke blir benyttet i tunge båter som er tidkrevende å få i plan. Da kan eksostemperaturen bli for høy. De må også oppnå maksimalt turtall som skal ligge mellom 4000 og 4400 o/min. Får man ikke turtall på 4000 o/min eller over det, er det fare på ferde da effektuttaket er høyt på disse motorene i forhold til slagvolum.

 

En annen svakhet med disse motorene, er at saltvannsdelen på varmeveksler og ladeluftkjøler helst bør renses med Systemrens eller lignende en gang i året da et belegg på innsiden lett kan føre til høy kjølevannstemeperatur.

 

Men summasumarum er dette en god motor. Og i forhold til prisen på Volvo Penta D3, er det mye motor for pengene. Volvo Penta D3 har som kjent hatt mye problemer. D3 har fått forbedret turbo og nye injektorer. Dessuten er høytrykkspumpen og luft- og dieselfilter skiftet ut med forbedrede utgaver. I tillegg til mange turbohavarier på D3, har den vært mye plaget med varmgang.

Link to post

Hei, har samme motor og fått problemer med trykk ut i veivhuset. Har nettopp tatt ut motoren av båten og skal gå igang med å åpne den for å få sjekket ut skadeomfanget.

Må muligens inn og få den polert og kjøpe nye fjærsett... vi får se :)

 

Har fått pris på stempel på ca 1690,- + fjærsett på ca 650,- pr stk fra Bergen Båt...

Finner du noen som leverer rimelig hadde det vært kjekt å få vite. kunne tenke meg å skifte alle 4 til de keramiske utgavene når motoren før er åpnmet.

 

Kr.5800,- for et komplett pakningssett (Gasket).

Har vært på utkikk etter disse og funnet priser fra 600 til 650 $ + frakt + mva.

Synes prisforskjelle her blir litt liten til at jeg kjøper det fra utlandet..

 

Har fått en Service manual for motoren som er kjempebra.

 

 

Stein

Bergen

Stein

Bergen

sriise@hotmail.com

Link to post

Sprekte stempler er no dritt og her er det mange ting som kan slå feil. Det kan være ting som mekanisk oberbelasting, for rask oppvarming eller produksjonsfeil på stempel.Produksjons feil kan være feil i materiale eller feil i produksjons teknikk (Grading av skarpe overganger ,støpefeil mm)

Mekanisk overbelastning kan være feil på waste gate som gir for høyt ladetrykk som igjen gir for høyt sylindertrykk. Feil tenningsvinkel kan gjøre det samme. Kontinuerlig kjøring med for høy last kan også gi problemer og det er viktig å sjekke hvor høyt man kommer opp i turtall også når båten er tungt lastet. Man trenger kun å kjøre noen sekunder på fullt notere seg turtal og gange med 0.9 da har du marsj turtall. Går båten av plan da er motor for liten/båt for tung!For høyt trykk i sylinder er vanskelig å oppdage men poenget er at blir trykk i sylinder for høyt kan material spenninger i stempel komme over nivå for utmatting. Da vil du etter x antall timer få en sprekk og den utvider seg! Videre er det vanlig at disse motorene står i båter som har markant planings terksel! Dette gir ofte 100% belastning når de skal på plan. Er ikke motoren varm nok vil man få høye spenninger i materialet p.g.a temperatur forskjeller, dette kan også gi sprekker. Stempel er en komponent det skjer en rivende utvikling på. De siste 15år har maksimalt sylindertrykk kunne økes til nesten det doble på små motorer. Kjøp oppgraderte stempel og skift alle om du har muligheten!

Link to post

Interessant innlegg Bygmmester. Er du maskiningeniør eller lignende?

 

Fullt turtal (4400 o/min) * 0,9 = 3960 o/min, er vel i høgaste laget for denne maskinen?

 

Jeg marsjer på ca 3500 med min 1.7 dti. Det er ca 75% av fullt pådrag. Den går på 750 o/min på tomgang. 750+(4400-750)*0.75=3487 o/min

Edited by båtmannen (see edit history)
Link to post

Du kan jo søke etter deler fra denne Her siden også

 

Bør ha motornummer eller delenummer, men grei side å gå til. :yesnod:

 

" Ser den allerede var her på post 4, så da har du nok allerede vært der..." :headbang:

Edited by Håreken (see edit history)

Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-)

Link to post

Sitat båtman!

 

Fullt turtal (4400 o/min) * 0,9 = 3960 o/min, er vel i høgaste laget for denne maskinen?

 

Jeg marsjer på ca 3500 med min 1.7 dti. Det er ca 75% av fullt pådrag. Den går på 750 o/min på tomgang. 750+(4400-750)*0.75=3487 o/min

 

 

 

De fleste motor byggere anbefaler 75% motor last ikke turtall. Etter standard defenisjon av propellerkurve som er noe lunde rett for en båt som planer gir 10% turtallsreduksjon 25% last teduksjon. 20% turtallsreduksjon gir 50% lastreduksjon. Har du online forbruksmåling vil du se dette.

 

Det andre poenget er at 100% last er det turtallet motoren kommer opp i i aktuell kondisjon. Om du har fullastet båt og klarer 3800rpm vil det være hardt for motoren å kjøre 3600rpm (ca88% belastning)! Klarer du 4400rpm vil motoren kun ha ca 55% belastning ved tilsvarende turtall (3600) Noen er ikke klar over dette!

Link to post

Jeg marsjer på 3800. Jeg synes at den går mest uanstrengt på det turtallet. Over dette hører jeg at den jobber mer, det samme hvis jeg går nedover mot 3500. Mulig dette har en del og si med skrogfasong og slikt kanskje?

Link to post

Har samme motor, og har bestilt turbotrykk og eksostemperaturinstrumenter...

Dette er instrumenter som etter min mening skulle vært standard på motorer i båt, tror disse gir gode indikasjoner på tilstand, og en kan "gi seg" før det er for seint..

 

God sommer

 

Mvh Rune

Link to post

Ver obs på at med waste gate vil turbotrykket være tilnermet konstant når du kommer over settpunkt! Men du vil jo ha kontroll med om denne virker og når lasten er lavere vil du jo se det! Eksos temperatur burde vert målt før turbin men etter gir brukbar indikasjon også.

Link to post

Tror det skal gå med plassering før turbo, på større skipsmaskiner er det jo eksostemp. måling på alle sylindre..... Litt overkill på våre båter kanskje, men det gir en kjempebra indikasjon...

 

Mvh Rune

Link to post
Ver obs på at med waste gate vil turbotrykket være tilnermet konstant når du kommer over settpunkt! Men du vil jo ha kontroll med om denne virker og når lasten er lavere vil du jo se det! Eksos temperatur burde vert målt før turbin men etter gir brukbar indikasjon også.

 

Så sant. Vil og tro at med denne motoren, at hvis du ser at wastegaten åpner og du får standard turbotrykk første gang du tar båten opp i plan for dagen, så vet du at den ikke er korrodert fast, og kan fortsette turen uten å kikke på de instrumentene. Ikke dum løsning i det hele tatt. Burde heller vært instrument for turbotrykk istedefor oljetrykk er nå min mening. Der har du alarm uansett.

Link to post
Har samme motor, og har bestilt turbotrykk og eksostemperaturinstrumenter...

Dette er instrumenter som etter min mening skulle vært standard på motorer i båt, tror disse gir gode indikasjoner på tilstand, og en kan "gi seg" før det er for seint..

 

God sommer

 

Mvh Rune

 

 

Så sant. Vil og tro at med denne motoren, at hvis du ser at wastegaten åpner og du får standard turbotrykk første gang du tar båten opp i plan for dagen, så vet du at den ikke er korrodert fast, og kan fortsette turen uten å kikke på de instrumentene. Ikke dum løsning i det hele tatt. Burde heller vært instrument for turbotrykk istedefor oljetrykk er nå min mening. Der har du alarm uansett.

 

Det er egentlig litt merkelig at produsenter og leverandører av lystbåtmotorer ikke har installert turbotrykks- og eksostemperaturmåler som standard på flere mototer enn hva som er tilfelle i dag. Turbotrykk og eksostemperatur sier svært mye om hvordan motor belastes, og man kan ved tung last om bord se om man må redusere pådrag i tilfelle man overstiger grenseverdier for nettopp turbotrykk og eksostemperatur slik at man redder motor fra overbelastning eller i verste fall havari. Men noen skal jo tjene penger på deler og havarerte motorer også...

 

På flere kommersielle hurtigbåter er det endatil montert turbotrykks- og eksostemperaturmåler tilgjengelig for navigatør(-ene) i tillegg til hos maskinsjef/motormann slik at man kan unngå overbelastning. Men en del slike motorer med kombinatordrift for turtall og pitch(propellstigning)har også automatisk lastkontroll ved oppkjøring fra sakte til full fart slik at man i praksis kan legge manøverhendlene rett i full forover etter kaianløp, og motor tar seg fint opp i turtall og legger gradvis på pitch uten å overstige grenseverdier for turbotrykk og eksostemperatur.

Link to post

Hvilke deler bestilte du ?

Kunne tenkt meg å oppgradere selv:)

 

Stein

Bergen

 

Har samme motor, og har bestilt turbotrykk og eksostemperaturinstrumenter...

Dette er instrumenter som etter min mening skulle vært standard på motorer i båt, tror disse gir gode indikasjoner på tilstand, og en kan "gi seg" før det er for seint..

 

God sommer

 

Mvh Rune

Stein

Bergen

sriise@hotmail.com

Link to post

Har ikke kommet i mål med dette ennå, da leverandøren sliter med å få tak i hvite instrumenter, skal ned til ham i morgen så får vi se da....

 

Mvh

 

Rune

Link to post

Til trådstarter - kunne vert artig å hørt hvilken båt du har motoren i, hvilket maks turtall du oppnådde før motoren ga seg osv. For å ha noen indikasjoner for hva vi andre heldige eiere kan vente oss. Dersom din har vert hardt belastet evt. stått i en stor båt, så kan kanskje vi andre eiere senke skuldrene litt...?:-) Jeg har samme motor selv, oppnår 4300rpm, og pleier å marsje på ca. 3700-3800rpm.

 

Min har gått 460 timer..... Dersom været fortsetter å være så bra gjennom sommeren kommer jeg nok opp i samme tall som deg i løpet av sesongen... grøss..... Hører om så mange med problemer med denne motoren at jeg nesten er bekymret for å bruke den....

 

En annen ting jeg lurer på - dersom produsenten ser feil og svakheter på de første modellene som kjenner til og har utbedret på de etter 2004. Så har de jo erkjent at materialvalg/tekniske løsninger er for dårlig, og byttet til feks. keramiske stempler. Kan man på noen som helst måte holde leverandøren/produsenten til ansvar for slike feil selv om konsekvensen kommer etter at motoren er 5 år gammel (reklamasjon)?

Edited by AndersH (see edit history)

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post

Ja jeg har en 2006 modell som kun er gått 160 timer. Havarerte på årets første tur, og motor står ennå på verksted etter 3 uker. Vet enda ike hva det er , men det går heldigvis på garantien. Uansett, er det flere som har hatt lignende episoder på samme motor, så vennligst gi oss beskjed takk.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...