Jump to content

Motorlabber til Ford 2401E men hva veier motoren?

Suitcase

Recommended Posts

Jeg må bytte motorlabber da i alle fall en av dem er røket tvers av, men jeg er ikke i stand til å finne vekten på motoren. Det er jo nødvendig for å få riktig demping i motorlabbene.

Manualen fikk jeg fra Index, men der kunne jeg ikke finne noe vedr. vekt.

Heller ikke søk på nettet har ført frem. Jeg har søkt på både York, Ford 2401E, Mercraft, Transit MK2 osv. osv.

Er det noen som kan hjelpe meg?

På forhånd takk

André

Tusen takk.

Det betyr at jeg i følge Maritims katalog har to føtter å velge mellom:

Mykhet Stivhet Last

60 shore 216 N/nm 40-90 kg

70 shore 294 N/nm 60-120 kg

Jeg bestilte den stiveste da jeg antok at motoren veide 350-400 kg, men det kan jeg ringe og bestille om mandag morgen.

På akselen sitter en Centaflex kobling og jeg er også usikker på om den spiller en rolle i valg av mykhet på føttene.

Jeg valgte å gå opp til den de kaller modell 400, etter å ha blitt frarådet den mindre modellen av flere fagfolk. Minuset var at jeg måtte borre nye festehull, samt at jeg måtte shimse mellom motor og feste i stedet for justeringsmutter pga høyden. Men det gikk greit, og det hele ser ut til å fungere bra!

Om du må bruke de små vil jeg anbefale minimum 70 shore, helst mer. Det finnes en formel for utregning av hvilke labber du skal ha. Maritim hjelper deg med dette hvis du ringer dem. Du må vite max turtall, antall hk, samt avstand mellom festene på langs og tvers. Etter å ha regnet ut dette (fant formelen på Vetus sine sider) så forstod jeg at de små festene rett og slett ble for små! Eneste alternativ da hvis du ikke vil gjøre som meg, er å kjøpe nye labber fra Sabb like dine gamle. Men de er dyre, ca 700,- pr stk, og har en hardhet rundt 90 shore. Så de forplanter en del lyd...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...