Jump to content

Stygg lyd fra 2004 modell Johnson 140 HK (Suzuki DF140)

FredrikW

Recommended Posts

Så var jeg landkrabbe for en stund :headbang: Sannsynligvis bare for en ukes tid, men allikevel mindre morsomt nå som det er nesten 30+ her i Oslo. Var en tur på fjorden igår, putret mest rundt og lå litt stille. Da jeg etterhvert bestemte meg for å dra hjem ga jeg gass til rundt 5000rpm, og hørte da en stygg lyd fra motoren etter et par minutter.

Det hørtes ut som en slags bankelyd, som økte i hastighet med turtallet. Stoppet umiddelbart motoren og tiltet opp for å sjekke propell. Alt OK. Startet opp igjen. På tomgang hørtes motoren ut som en snekkemotor! Dunk, dunk, dunk. Forsøkte å sette i gir og i revers; ingen forbedring. Tok ikke tjangsen på å kjøre mer, og fikk ordnet med slep til båtplass.

Ulyden hørtes som sagt ut som en slags mekanisk banking. Rådebank i en motor fra 2004, som kun har gått rundt 200 timer, er vel nærmest utenkelig. Må i så fall skyldes fabrikasjonsfeil...?

Ringte et merkeverksted, og fikk overraskende nok time der allerede onsdag neste uke! Han jeg snakket med på telefonen sa at enkelte elektroniske komponeneter i disse motorene kan gi ulyd av den typen jeg fikk hvis de svikter. Kan forårsake feil tenningstidspunkt etc. I så fall en enkel sak å fikse, og båten på vannet allerede på torsdag. Forhåpentligvis er det så enkelt! Må vel uansett regne med at det flyr noen båtpenger...

Dette er jo samme motor som Suzuki sin DF140, og de har jo et svært godt rykte. Han på verkstedet sa at de aldri har vært borti alvorlig mekanisk svikt på så nye Suzuki/Johnson, så han prøvde å berolige meg med at dèt var svært lite sannsynlig. Noen her som har vært borti noe liknende, eller har en idè om hva ulyden kan skyldes?

Det var ikke noe vibrasjon eller noe annet unormalt å merke, selv ved 5000rpm. Kun den stygge lyden. Aksellerasjonen var også helt normal.

Vel - trass i at det har oppstått feil, var det en overraskende rask respons i fra merkeverkstedet. Håper dette går din vei og at det forhåpentligvis er en enkel komponent som må byttes.....

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Håper det er så enkelt som verksted"mannen" forespeiler her..

Litt rart med disse folka.

Noen ser penger å tjene og forespeilier at det er noe som koster flesk som er ute og går..

Litt OT. så hadde jeg en gang problemer med at min Ford Sierra gikk ujevnt på tomgang..

Tok turen ut til merkeversted, og kundemottaker ville bli med ut for å se..

"Nei her må hele forgasseren overhales" var svaret..

"Dyrt" tenkte jeg, og fikk en slekning med kompetanse til å se på det.

"Skal vi se.. en kvart tørn på denne skruen skulle gjøre susen"

Vel med det var motoren frisk og glad resten av årene jeg eide den.

Idag fikk jeg telefon fra verkstedet. De kunne fortelle at båten tidligere har vært på grunn, og at propell har blitt byttet, uten at det har blitt foretatt noen kontroll av propellakslingen. Den var det nemlig litt kast i, og dette har forplantet seg videre oppover og ført til skade i girhus. Ulyden fra motoren kom fra et ødelagt drev. Rundt 30 tusen og minst 2 uker på land. Altså ikke så gode nyheter...

Jeg kjøpte båten i midten av oktober ifjor, og har kun brukt den 10 timer ifjor høst, og 5-6 timer nå i mai. Forrige eier forteller at han ikke har vært i kontakt med Moder Jord og byttet propell i løpet av den korte tiden han hadde båten. Han kjøpte båten brukt av en forhandler i februar 2007, så nå blir det vel å slå på tråden til denne forhandleren imorgen tidlig. Blir spennende å se hvordan dette går; som kjøper av båt med en slikt skjult skade må man vel ha visse rettigheter...?