Jump to content

VHF eksamen bestått i dag!


tom-ba

Recommended Posts

Var i Oslo og tok VHF kurs i regi av Sjøassistanse i dag, med påfølgende eksamen og ja det gikk fint :flag: . Flott kurs med meget bra kursleder, litt spesielt da vi hadde vhf operativ og tok inn hele aksjonen rundt ulykken i drøbak, ga en ekstra tankevekker om hvor viktig VHF er for rask og effektiv hjelp når en nødsituasjon oppstår. Fikk meg en skikkelig vekker og kommer til å kjøpe VHF umiddelbart! Uvitende som jeg var trodde jeg at mobilen var godt nok for meg rekende innaskjærs :crazy: God båthelg til dere alle. :smiley:

Link to post
Share on other sites

tom-ba

 

Enig med deg. Fint kurs med usedvanlig realistisk demostrasjon av hvor viktig det er med riktig utstyr og kompetente brukere. Gratulerer til deg med bestått eksamen. Jeg gratulerer meg selv også. Kurset anbefales for å øke alles sikkerhet på sjøen.

Gratulerer til alle som besto eksamen i dag.

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer alle tre!

Synd å si at ulykken ved Drøbak er god reklame for Maritim VHF. Ikke desto mindre er det umåtelig viktig å være klar over at "noen" er tilgjengelig på k16 24/7/365 om ulykken skulle være ute. Bare å nøkle senderen og hjelpen venter på deg.

 

Det som vel er forholdet idag, er at alle har mobiltelefon. I mange tilfelle er det en usikker trygghet. De som bemanner kystradiostasjonene har "hotline" til hovedredningssentralene, samt at alle som har Maritim VHF har lytteplikt på k16

 

Min oppfordring alle båtfarende med Maritim VHF i båten: Bruk den! Skal du ringe til noen fra båten - bruk VHF'en. Prisen pr. minutt er sikkert noen høyere enn mobilprisene, men du støtter samtidig (sikrer) en videre utvikling av nødsystemen til sjøs samtidig som vi bidrar til å sikre bemanningen på kystradiostasjonene!!

Link to post
Share on other sites

Bayliner 2858

 

Gå inn på siden til Sjøassistanse,

 

http://www.sjoassistanse.com/default.asp?menu=5&page=53

 

Ta kontakt med Gunnar Larsen på mail eller telefon så får du den infoen du trenger. De stiller med instruktør om dere kan samle dere og bli flere på en plass. Ta kontakt. Gunnar Larsen var instruktør i Oslo 31/5.

Kurset kan anbefales. Et par kvelder med undervisningshefte hjemme, pensumgjennomgang og vips så er du klar for eksamen og VHF sertifikat i hånden.

 

Lykke til

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

roaldbj

 

Jeg leste hele pensumhefte og kom til spørsmålene og ble nesten skremt. Kan du svare på alle dem, så står du med glans. Nivået på eksamen er en del lavere, samtidig som du alltid får fire alternativer som gjør beslutningen enklere.

 

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Det er nok ingen problemer med å stå om duhar lest gjennom boka en gang. Hvis du klarer demoeksamen som er lagt ut på Sjøassistanse sine sider med mindre enn 5-6 feil så klarer du nok eksamen også. Uten å ha lest noe som helst på forhånd tror jeg at jeg hadde 15 feil på demo-eksamen - og etter å ha lest gjennom boka en gang fikk jeg 5 feil. Etter nok en runde med boka gikk jeg gjennom eksamen uten en feil.

 

Det er nok ikke for ingenting at Sjøassistanse lager "Sertifikat på dagen"-kurs. Det er ingen heksekunst.

- Kulla 13,5 ft 2006, 9,9 hk Mercury 4T
- Suzumar 265 med årer, Pyranha kano, to havkajakker

Første båter:
- Pioner 8, Rana 14, Hansvik 16

Link to post
Share on other sites

Heija, grattis med VHF-lappen :smiley: Det er så mange fordeler med å ha vhf i båten, at jeg for min del er glad for at jeg har den ekstra tryggheten. Båtfolk flest investerer en del i duppedingser som kartplottere, tv, større motorer osv, men "glemmer" ofte å tenke på/investere i sikkerheten (et inntrykk jeg har). Er det fordi folk kanskje ser på investering i sikkerheten som en forsikring (som jo de fleste ser på som et nødvendig onde man helst ikke vil betale mer enn nødvendig for)?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...