Jump to content

Kjøp av gammel seilbåt. Tips?

Kjetil_D_T

Recommended Posts

BK: Hva synest dere ?? hadde båten vert mere fulstendig  med rigg ??

Tror den vil rigge bra med en mast eller to. Som Baat Guru sier; reine Nauticat'en. Men skal du gjøre det så må det gjøres skikkelig, det tar seg ikke ut med noe fislete rigg greier på en så flott skute som du har!

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Det stemmer nok som du sier Lasse, fant ikke noe bilde som viste båten rett fra siden.

Båten er bygget med tanke på rigg, den er 11m lang , 4m bred 1,6 m dyp, 10 Tonn tung ++.

Båten går nesten av seg selv opp til 7 kn, greier 8,5 kn på marsjfart med forbruk rundt 8,5L/h. (9,5 Kn med 3xDieselforbruk)

Tror jeg får ta ett profilbilde og begynne med litt teikning så får jeg se om det blir noe rigg etterhvert  :cheers:

Er det noen som driver å bereiner på rigging av båter (Uten at di kaller seg konsulenter og har timepris på 800 +)??

:seeya:

PanPan: Jonny39: Jaja, Du melder Deg vel kanskje på Færderseilasen da, eller?  :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Tja, montro om dere ikke burde stille begge to?

Winga 87 og Sandvik 28 (mener jeg) er kanskje mere "motorbåter" enn båten til BK. En 26 fot turseiler går ikke uten videre fra en Winga 87 under seil.

BK's båt har en overall lengde på 11 meter, og en relativt lang kjøl - så bare pass deg du, Jonny - han tar fort rotta på deg på slør og lens! :lol:

Mvh Jan

:lol: :lol: :lol: Detta vart gøy  :lol: :lol: :lol:

Takker for sykisk støtte "PanPan"  :wink:

Vet ikke hva som er av fart å rekne når det gjelder seiling, men om lengden på skroget hjelper så har jeg faktisk 11,7 m for å være mere korekt  :lol:

Fra spøk til revolver som nevnt før så blir det minimalt med seilføring, så jeg tror ikke det blir noen påmelding nei.  :lol:

Hva er egentlig vanlig ved berekning av antall fot Ink plattform/baugspyd eller uten ??  :cool:

:lol:

Jojo, Du er inne på noe vesentlig der PanPan, jo større båt jo større fart vanligvis.

Hovedregelen for et vanlig deplasementskrog er jo at maks fart i knop, er den samme som båtens lengde i meter.  

Men om BK`s båt har et rent deplasements skrog kan vel diskuteres :cool:

Forøvrig savner jeg en tilbakemelding i fra Kjetil, som jo startet denne tråden.

:santcheers:

PanPan: Forøvrig: Deplasements skrog? Betyr ikke det et skrog som normalt ikke planer? Hvis man planer kan han jo gå enda fortere! Også for seil!

Joda, joda, Du har helt rett. Kjente ikke til den formelen jeg, bare hadde i bakhodet at tommelfingerregelen var antall knop var lik antall meter.

Men så har jeg lært noe nytt i dag også. Livet er heeeerlig Dere. :santcheers:

Men når det gjelder skrogtyper, så er det vel ikke definisjonen på et deplasementskrog, at det er et skrog som vanligvis ikke planer? Hva med halvplanere da?

Eivind Amble skrev en gang at der var 2 (3) typer hovedskrog, planende og deplasement skrog. Og midt i mellom halvplanende, som jo hverken er planende eller deplasement.

Et deplasement skrog glir jo igjennom bølgene, og har omtrent samme skrogfasongen akter, som den har framme.

Jaja, uannsett er det i hvert fall et nydelig Skip BK har. :santcheers:

Er ikke vant med seiling jeg nei  :smiley:

Om en da ikke tar med RC seilfly  :lol: :lol: :lol:

Forklaringen din var ikke gresk Jan,  :lol:

Jeg takker dere alle for å ha bidratt til å gi meg "appetitt på seil".

Føler første fase nå er over i prosjektet mitt, jeg vil nå se på saken noe mere seriøst.

Kommer som fåreslått til å starte en egen tråd, om prosjektet går videre  :lol:

:lol:

Jeg vil takke alle dere som har tatt dere tid til å gi gode tips og vink, og ikke minst linker! :santcheers:

Jeg skal bruke vinteren til å definere behov og budsjett slik at valget blir noe lettere, men jeg må nok si at jeg begynner å vurdere plast i stedet for tre.

(Høres liksom noe mer fristende ut å bruke en dag med twist og boat polish, enn en sommer med malingskrape og owatrol..)

:nonod:

Kjetil D. T.

Du har fått mange atige innsklag om "gammel seilbåt". JEg har hatt en trebåt som var byggeti 1917. Det er ikke alderen som er avgjørende, men hvilken stand den er i. En godt bygget og godt vedlikeholt trebåt er ikke mye mere arbeid med enn en glasfiberbåt. Jeg er i dag i besiddelse av en 30 kvm spissgatter fra DK som er bygget av Lerk i -49. Og jeg er av de første som er på sjøen om våren. Litt planlegging og være seg bevisst at båten behøver vedlikehold gjør det meste. De som setter båten på land om høsten for så å glemme den til maisola kommer er det for mange av.

Skal du ha trebåt skal du kikke etter bordgangene ved kjølen, kjøbolter og bunnstokker. Der vil det vise seg om det er noe eom bør skiftes. En vanlig bordgang er ikke all verden å sette inn om man er utstyrt med litt fingerferdigeht.

Jeg vurderer å selve min, ta kontakt dersom det er ønskelig

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...