Jump to content

Kjøp av gammel seilbåt. Tips?


Kjetil_D_T

Recommended Posts

Jeg har i lenger tid gått og drømt om å kjøpe meg en båt til å puttre rundt i indre Oslofjord med.

Ettersom jeg er "født og oppvokst" i motorbåt, har marinteknisk utdannelse og jobber med dieselmotorer har jeg selvfølgelig mest lyst på ett lite råskinn av typen Goldfish 32 eller Sunseeker XS2000.

Dessverre er verken banken min eller kona enige i at dette er noen god ide.  :smiley:

Ettersom kona i tillegg er allergisk for båter uten mast og dyp kjøl, har jeg vært nødt til å krype til korset og har begynt å se på seilbåter...

 

Den type båt som er mest aktuell er en gammel Drake, 7.5m eller lignende. Er det noen i dette forum som kan gi meg noen hint og tips om hvilke faresignaler jeg må være på utkikk etter? Tenker primært på tegn på råte (Utsatte steder, andre tegn enn sort treverk etc), da jeg ikke har noe særlig erfaring med trebåter.

 

 

På forhånd takk for hjelpen.

 

mvh

Kjetil D. T.

Link to post
Share on other sites


Ettersom kona i tillegg er allergisk for båter uten mast og dyp kjøl, har jeg vært nødt til å krype til korset og har begynt å se på seilbåter...

Jøss, tror ikke Du aner hvor heldig Du er jeg, som har en slik kone. Hvordan i huleste får man tak i ei slik ei? :smiley:

 

Men må båten absolutt være av tre, eller?

Link to post
Share on other sites

He He.

Mye bra kone-emner i Stavanger området!

Jeg må nok moderere meg litt og inrømme at jeg har fått kjempesans for seiling etter å ha fått tilbragt litt tid ombord hos "fienden".

Båten trenger ikke være av tre, men det er noe spesielt vakkert med en velholdt gammel klassiker i tre.

Vi har heller ikke behov for kabin eller overnattingsmuligheter per i dag.

Båten kommer primært til å bli brukt til ettermiddagsturer i ukene, samt en og annen lørdags/søndags tur helt innerst i Oslofjorden.

 

 

Mvh

Kjetil D. T.

Link to post
Share on other sites

Selv har jeg hatt Knarr, og en svensk kystkrysser, henholdsvis oregon pine og mahogny. Mitt råd er; få med en fagmann når du ser på båt. Kjøp ikke båten uten at den kan beskues på land.

 

Svake punkter er alltid: kjølbolter, bunnstokker og selve trekjølen. Drakens trekjøl stikker ganske dypt før jernkjølen kommer, det vil alltid være et svakt punkt i overgangen her. Sjekk også grundig innvendig i akterspeilet. Her er det dårlig lufting og sjansen for råte er stor.

 

Det er mange som har kjøpt gammel treseiler som ser fine ut, lekker bare litt, og seiler bra. Så kommer dagen hvor en litt mer omfattende båtpuss skal finne sted, og man ser at skuten nesten faller fra hverandre. Slikt kan bli MEGET dyrt.

 

Å ha trebåt er ikke et eierforhold, men en tilstand og en livsfilosofi. Derfor, fagmann og atter fagmann ved besiktigelse, og kjøp for halvparten av det du har anledning til, resten går til reparasjoner og vedlikehold.

 

Men når man så stolt seiler slør ut fra hjemmehavn i nydelig solgangsbris, en kopp kaffe og en ørliten sigarett; kan ikke livet bli bedre :-)

 

Lykke til!!

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites


Marna: og kjøp for halvparten av det du har anledning til, resten går til reparasjoner og vedlikehold.

Men når man så stolt seiler slør ut fra hjemmehavn i nydelig solgangsbris, en kopp kaffe og en ørliten sigarett; kan ikke livet bli bedre :-)


Jeg er så enig så enig, å seile er bare topp.

 

Men jeg har hatt trebåt selv, og aldri, aldri mer. :smiley:

 

At det er fint, forutsatt at den er ship-shape hele tiden, er der jo ingen tvil om. Men jeg hatet den til slutt, ene og alene pga. at den var av tre. Den ble aldri helt tett, aldri helt fint, og alltid enormt arbeid.

 

Bare jeg hører ord som tre, teak, mahogny, oljer, lakk nating osv. grøsser jeg i hele kroppen.

 

Greit nok for de som bare vil JOBBE med båt, men for de som er mer glad i å BRUKE båten er plast tingen. Og plastbåter er jo ikke stygge de heller da.

 

Hva med denne f.eks:

http://www.baatnett.no/GetObject.asp?ObjectID=10780

 

Eller denne i tre: http://www.baatnett.no/GetObject.asp?ObjectID=11874

(Synest denne lignet mest av alt på en kajakk, jeg for min del da, men.)

 

Mye mer båt for pengene finner Du her:

http://www.baatnett.no/GetObject.asp?ObjectID=11340

(IF 26 er jo kjent for noe av det hvasseste som går, ang. seilglede.)

 

Dette er og en kjekk båt:

http://www.baatnett.no/GetObject.asp?ObjectID=7296

(Denne har vært til salgs lenge, og er gått betydelig ned i pris, en skikkelig kosebåt, er det).

 

Denne sida bare MÅ DU SJEKKE:

http://www.mkbaat.no/meny/salg/default.html

 

Her er en trebåt til, for salg:

http://www.finn.no/finn/boat/object?id=351...00&pos=26&rub=7

 

Her er en BB11 i Mahogney:

http://www.finn.no/finn/boat/object?id=350...00&pos=30&rub=7

 

TIL SLUTT, PRIKKEN OVER I`EN, DENNE MÅÅÅ DU SE:

http://www.finn.no/finn/boat/object?id=347...00&pos=45&rub=7

(Er vel noe slikt Du er på jakt etter kanskje? Denne og har stått leeenge for salg).

 

Ikke at jeg ville hatt den. Jeg ville tenkt meg om 100 ganger før jeg kjøpte trebåt, var jeg Deg.

 

Uannsett det er viktig å prute.

 

Nei, nå har jeg funnet båten for Dere:

http://www.baatnett.no/GetObject.asp?ObjectID=11778

 

Dette er en kjempebåt, er et like trygt kjøp som å ha penga i banken. Det finnes egne klubber for MAXI eiere, får deler over alt. Og lettomsettelig som melk og brød.

 

I tillegg til at det er en suveren seilbåt da.

 

Lykke til.  :smiley:

Link to post
Share on other sites


Jeg er så enig så enig, å seile er bare topp.

 

Men jeg har hatt trebåt selv, og aldri, aldri mer. :smiley:

 


 

Dette er jeg enig i.  

 

Trebåt er nydelig, men gud hjelpe meg for mye jobb.  Jeg hadde i sin tid Festina Lente I, omtalt i PB 1/2002, og den holdt på å ta knekken på meg.  Jeg hadde ingen fritidsproblemer før jeg kjøpte den, og fikk i alle fall ingen etterpå.  Etter tre sesonger ga jeg opp, og byttet til plast.  Da var det slutt på lekkasjer både nedenfra og ovenfra hver vår, bekymring for at nagler skulle ryke i dårlig vær, endeløse timer i båthavna hver vår, mens solen stekte, og plastbåtene dro ut på helgetur i det fine været.  Sjøsetting i begynnelsen av juni var herlig, men kanskje to måneder senere enn hva som er tilfellet med en plastbåt.  Men det er klart, har man overflod av fritid, så for all del.  Det var fint om sommeren når båten stadig ble kommentert på grunn av sitt vakre utseende, og det var fint å føle båten skle gjennom vannet nesten uten en bølge etter seg, og man slapp å ratte ved en liten bevegelse i båten eller vannet, som på en moderne båt gjør at undervannsskroget blir usymetrisk (ref en annen tråd), men totalt sett, nei takk.

 

Det var litt av en entusiasme du hadde lagt for dagen for å skaffe gutten en båt, det var prisverdig.  Skulle jeg valgt blandt de båtene du hadde funnet frem tror jeg jeg ville valgt enten IF´en, eller Maxi 68.  Selv foretrekker jeg motor, men jeg skal ikke presse det synet over på andre.

 

:santa: Om 15 dager "snur " sola, er noen lei seg for det? :santa:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Flott innlegg det der Jonny!

Har kost meg med de ulike båtene der....synd de ligger på østlandet, men til våren skal jeg se på østlandsbåter tror jeg.

 

Har syslet litt med tanken på å kjøpe meg en Maxi 68 eller lignende i Sverige. Prisene der ligger rundt 40 000 og pga kronekurs nulles momsen nesten ut.

 

Hadde vært flott å kjøpe i Stochholm eller på en av innsjøene og fått en fantastisk kanaltur med båten på kjøpet også!

Link to post
Share on other sites


Lasse: Skulle jeg hatt en dagsturbåt tror jeg IF hadde stått øverst på lista.

Forsåvidt enig i det, når det gjelder rene dagsturer.

 

Men ikke for det, der er jo kjekt med "litt ekstra kos" om man er bare på dagstur og.

 

Et annet moment, er jo at det er forterende den dagen man finner ut at man vil til å overnatte og feriere litt, og man oppdager at båten er særdeles uegnet for dette.

 

Sats på begge deler er mitt råd her.

 

Men en annen ting er jo hva Kjetil har sett for seg i pris?

 

Er det en båt til 20, 40, 60, eller 80 000?

 

Uannsett så gjelder det jo å få best mulig båt for pengene.

 

Ellers er jeg 100% enig med Pirus.

Link to post
Share on other sites


Baat-Guru: Har syslet litt med tanken på å kjøpe meg en Maxi 68 eller lignende i Sverige. Prisene der ligger rundt 40 000 og pga kronekurs nulles momsen nesten ut. Hadde vært flott å kjøpe i Stochholm eller på en av innsjøene og fått en fantastisk kanaltur med båten på kjøpet også!

Ja, Du sier noe. Det er en eller annen på Havna.com som har dratt til Sverige flere ganger med bil og henger for å handle Maxi 68 i Sverige. Lurer på om det ikke var Pål Kragseth.

 

Jaja, han har i hvert fall handlet flere stykker der, skulle visst ha de til en eller annen klubb. Og nå som krona er så sterk som den er også så. Hadde jeg bodd på Østlandet og skulle hatt meg båt nå, hadde jeg utvilsomt kikket mot Øst ja.

 

Utvalget er også mye, mye, mye større enn her hjemme i potittåkeren.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som vet om en god plass for å finne brukt seilutstyr ??

Båten min kunne med fordel utsenemessig hatt både en og to master, men interessen min er heller laber.

Jeg tenker derfor på noe billig greie som kan bygges om og diggideres med.

Hørte fra en kar at det kunne være mulig å få tak på noe billig i Sverige, noen som vet noe om slikt ??

:rolleyes:

Link to post
Share on other sites

:seeya: :seeya: :seeya::lol: :lol:

Jeg har en rigg til en Optimistjolle som du kan få billig.

 

Det har vel ikke den store virkningen på stålbåten men....... det er et seil ?

 

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

:santa: :santa:

 

Vi må ha det litt moro også?

 

Ha en fortsatt fin helg.

 

:rolleyes:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Synes dette er en svært god ide! En rigg hever båten estetisk og er en fantastisk sikkerhetsfaktor. Du trenger jo ikke all verdens svære greier heller.

 

Hold gluggene åpne etter utbrennte vrak eller båter som har havarert på andre måter. Da kan du skaffe deg en billig rigg, men det er sjelden jeg ser slikt tilsalgs.

Link to post
Share on other sites

Vær forsiktig så Du ikke kullseiler da BK  :rolleyes::seeya: :seeya: :seeya:

 

Er enig med Pirus at litt moro må vi ha.

 

Er ikke vondt ment, og jeg skjønner forsåvidt hva Du mener og BK, det "rigger" jo litt, det gjør jo det. Men husk på at det da blir broer Du ikke kommer under lenger, Du må være oppmerksom på Kraftspenn osv, osv.

 

Og til slutt legger Du på Deg en stor utgift til seil, (seil er svindyrt), mast, bom, taljer, tauverk, vinsjer bør Du montere osv, osv.....

 

Det er ikke bare bare å sette på ei mast. Hadde jeg vært Deg hadde jeg latt være.

 

:santa:

Link to post
Share on other sites

Jeg antar at han ikke har det store regatta potensiale med båten sin

 

Da blir jo heller ikke kravet til seil og slikt så stort. Gamle seil kan holde lenge hvis de blir sydd over uten at dette behøver å koste så mye.

 

Synes nå slike båter kler en mast, og sikkerhetsaspektet veier etter min mening opp for ulempen man får med broer. Luftspenn derimot bør man være obs på  :nono:

Link to post
Share on other sites


Baat-Guru: Jeg antar at han ikke har det store regatta potensiale med båten sin

 

Da blir jo heller ikke kravet til seil og slikt så stort. Gamle seil kan holde lenge hvis de blir sydd over uten at dette behøver å koste så mye.

 

Synes nå slike båter kler en mast, og sikkerhetsaspektet veier etter min mening opp for ulempen man får med broer. Luftspenn derimot bør man være obs på  :nono:


 

Ah noen som har tatt poenget "Baat-Guru"  :rolleyes:

Angående pris burde det ikke bli det helt store greiene.

 

Poenget er at jeg snart er lei av å høre folk si "Joda båten er bra den, men skulle den ikke hatt mast"   :lol:

Seilmateriale har jeg tilgang på (var vist bortimot 20 m høgt).

Hørte jeg noen si:

"Vær forsiktig så Du ikke kullseiler da BK :lol: :lol: :lol: :lol:"

 

Ser for meg en minimalistisk seilføring med hoved tyngde på fokka (tror jeg det var noe som heter)

Mener å tro denne "fokka" kan være en god kompis å ha når Far i huset har funnet ut at det er noe gøyalt langt vekkistann og motoren tar kvelden på bøljan den blå.

Ser negativt på det med Wire og greier som vil stjele plass.

Men økt sikkerhet, stabelitet og besparelse av drivstoff.

gjør at jeg leker med tanken

 

:seeya: "En god latter forlenger livet"  :seeya:

:seeya:

Link to post
Share on other sites


BK: Poenget er at jeg snart er lei av å høre folk si "Joda båten er bra den, men skulle den ikke hatt mast"   :seeya:

Da har de virkelig ikke mye peiling på båt. Synest båten er bra som den er jeg.

 

Men det beste hadde kanskje vært og solgt den, og satset på en "skikkelig" seilbåt?

:seeya:  :lol:  :lol:    :rolleyes:    :seeya:

Link to post
Share on other sites

Blir rene Nauticaten det der med rigg!

 

Noen seilbåt blir det jo ikke, kanskje ikke en motorseiler heller men en skikkelig turbåt med seil!

 

Selv fantaserer jeg om en Saxe motorseiler i stål!

 

Med mindre du har papirer på at båten er konstruert for seilføring ville jeg nok tatt det rimelig rolig med tanke på mengde duk sånn i begynnelsen.

Link to post
Share on other sites

Kjetil_D_T:  Du spør :  

... hvilke [glow=red,2,300]faresignaler[/glow] jeg må være på utkikk etter?

 

Les det som Marna skrev en gang til - og enda en gang. Så tenker du deg godt om.

 

Så kan du jo lese mine erfaringer:

 

Som gangske nygift og dengang relativt romantisk anlagt kjøpte hun og jeg en BB11, som vel kan sies å være en Drake i mindre målestokk. Litt mer stutt og klumpete men dog. Nå var det seilbåt for alle penga, og trebåt, klassisk sådan.

Vi tenkte: glødende mahogny, smykke, møbel osv, skinnede forkrommede beslag, hvite seil, han med rorkulten i handa, lett bakoverlent med beina på dollbordet, hun liggende på fordekket i varm fønvind fra sør. Og slik ble det - en gang eller to.....

 

Etter alt arbeidet med å få båten i stand første våren bestemte vi oss for at neste vår da - da skulle Ariel (het båten) pusses helt fra bunnen av. Alt skulle bli helt tipp-topp. Vi kom nok aldri helt til bunns, men vi skjønte noe av hvor vi var på vei.

Da vi neste vår måtte begynne på omtrent samme leksa omigjen så fikk vi nok.

 

En slik trebåt er som det sies en livsstil. Båten i seg selv fortjener å bli holdt i topp stand, det er jo det alle forbinder med de klassiske seilbåtene. Har man ikke kunnskapen, økonomien og ikke minst den tiden som kreves for å holde båten slik så bør man tenke seg virkelig godt om.

 

Seiling er å være underveis, ikke i båthavna med skrape, sandpapir og Owatrol hele sommeren!  

 

 

For egen del har det siden blitt motorbåt i plast - det blir nok plast i fortsettelsen også men kanskje engang noe med seil igjen...?

 

 

Ariel var min andre båt, se tråden

https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1039289965

 

for å lese om den første.

(Blir nesten litt melankolsk av å tenke tilbake til den tiden)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...