Jump to content

hvilke seilbåter 42-45 fot ca er best?

Noflow

Recommended Posts

min far har bestemt seg for at han nå vil bo i seilbåt, og da har han sett på en beneteau oceanis 43, det var helt nytt.

jeg så en bavaria 44 vision på en messe, og jeg synes egentlig den så ganske ok ut. pappa mener også at bavaria har blitt bedre opp igjennom tidene.

en annen båt var jeanneau 42.3 05 mod, men den er solgt nå.

krav for båten er at den skal ha 3 kabiner og være mulig å bo i over tid. og i tillegg være mulig for 1 person å seile alene.

maks pris er jeg litt usikker på, men noe rundt 1,7-1,8 mill kanskje? kan ihvertfall godt stemme. og det kan ikke være for gammel båt.

noen anbefalinger?

tenkte å bestille ny båt til i høst sånn at den blir ferdig til neste sommer omtrent

Edited by dal-z (see edit history)

Hei,

Jeg holder en knapp på den jeg bor i selv, nemslig en jeanneau 43 fra perioden 00-05. Disse finnes i 3 varianter; sun od 43 ds, sun od 43 og sun fast 43. De to siste har lik innredning og tradisjonellt seilbåtdekk mens 43 ds har hevet salong og store vinduer. Siden han skal bruke den som bobåt kan det også være av interesse av man kan flytte skottene i båten og konvertere mellom 2,3 og 4 kabins versjon. Den rimeligste av disse som er til salgs har gjerne gått i charter. F.eks denne: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=12225203

Ellers kan også de andre båtene du nevner fungere bra som bobåt. Men han kommer ikke i mål på 1,8 mill ved kjøp av fabrikkny vision 44 eller oceanis 43 ferdig utstyrt.

Hvis han vil legge litt mer penger i en ny båt bør du be han vurdere denne: http://www.sailboat.org/Model.aspx?Page=Odyssey45DS som ble kåret til årets seilbåt på lillestrøm messen i vår. Der var f.eks alle bavaria modellene også, men de nådde ikke opp.

mvh

Viggo - Båtboer

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Om båten er tiltenkt primært for å bo i her i kongeriket så hadde jeg vektlagt god isolasjon både i skorg og ikke minst dekk... Dette vil redusere kondensering av fuktig og dermed føre til et en tørrer båt. Det vil også redusere fyringsutgiftene ombord som fort kan dreie seg om 10-15 liter diesel i døgnet om det er oppvarmingen man baserer seg på...

Jeg hadde nok valgt en solid dekksasong båt som var godt isolert, men det er neppe mulig å finne ny med tre lugarer innenfor den prisrammen som er satt.. men det nå slik at lommeboken setter begreninger for de fleste av oss her....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Om båten er tiltenkt primært for å bo i her i kongeriket så hadde jeg vektlagt god isolasjon både i skorg og ikke minst dekk... Dette vil redusere kondensering av fuktig og dermed føre til et en tørrer båt. Det vil også redusere fyringsutgiftene ombord som fort kan dreie seg om 10-15 liter diesel i døgnet om det er oppvarmingen man baserer seg på...

Jeg hadde nok valgt en solid dekksasong båt som var godt isolert, men det er neppe mulig å finne ny med tre lugarer innenfor den prisrammen som er satt.. men det nå slik at lommeboken setter begreninger for de fleste av oss her....

Tja, en fullisolert båt med dekksalong i den størrelsen kommer fort i 3 mill. Ville heller kjøpt en rimeligere båt og tatt problemene som oppstår etterhvert. Man kan jo f.eks dekke båten med glava-matter om vinteren hvis man bor i steder med 10 kalde ofte. Selv har jeg ikke gjort noen ting for å isolere. Prioriterer heller skikkelig ventilasjon som er det eneste som virker mot kondensproblemer.

ja, det er et problem med pengene, 2mill sa han at kanskje kunne bli litt mye.

men er dette noe bra da? for de ser jo fin ut på bilder: http://www.finn.no/finn, /boat/object?finnko...mp;WT.svl=Bilde://http://www.finn.no/finn, /boat/obje...mp;WT.svl=Bilde

Ja den ser grei ut. Varmeren virker litt liten til den båten, men man supplerer med vifteovner der det trengs, så det går bra. Akult her på forumet har en slik, så han kan sikkert si noe om hvordan båten fungerer.

Denne vision ser jo ut til være et bra kjøp, det eneste jeg ikke liker er den elktriske badeplattformen.... men har er det rikelig med plass på begge sider til å montere en ekstra leider slik at man entre om en fallee i sjøen...

18_-99818421.jpg

Ellers så er den rimelig greit utsyrt også etter hva jeg kan se... mulig baugpropellen er noe i minste laget etter mitt syn....

Her det vel bare å ta med seg "sengetøyet" og flytte inn....

Eller så er det mulig å kjøpe en helt ny Bavaria 43 som kommer til høsten.... prisen ferdig utstyrt blir vel under denne vision vil jeg tro (ca. 1.250.000 pluss utstyr og levering)..

1212134524246_913.jpg

1212134613950_635.jpg

salong.jpg

1212134722607_438.jpg

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

den 43 fotern så jo ut til å være veldig mye for pengene hvis den vil koste 1.250.000 pluss utstyr, men det er jo vanskelig å se om det blir bra eller ikke fra noen tegninger, men den hadde vel en ganske tradisjonell innredning, så vet jo nesten litt hvordan det vil se ut.

du har forresten et veldig godt poeng på plattformen i vision, kan ikke være så koselig om man er alene i båten og faller uti da.

Jeg syns at den langsgående byssa ofte går ut over romfølelsen i salongen. Samtidig syns jeg det er bedre å jobbe i en vinkelbysse. Vil derfor anbefale 44 vision foran den nye 43cr. Men holder fremdeles en knapp på 43 ds siden den har smartere innredning i bedre materialer.

Det er mye å velge i for tiden. Mange båter blir vesentlig billigere når de er 5 år gamle. Derfor kan man få veldig mye for pengene ved å lete litt. Hva med denne f.eks: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=12801622 Disse er jo legendariske for sitt bovolum.

Skal en bo kontinuerlig i båten så bør en ta hensyn til en viktig faktor. Skandinaviske forhold er annerledes enn lengre syd. Vinter, vår, høst, med åpen kokpitt er ikke noe hyggelig område å oppholde seg i. Og en ønsker vel å bruke båten når forholdene er til stedet. Mange vinterdager er jo bare fantastisk til en fin seilas og skal en da fjerne eventuelle ekstra dekninger (glava o.l.) så blir det til at en ligger i ro. Alderen spiller jo også inn over tid og helsa er jo viktigere enn pengene en legger i båten. God og nok varme er viktig for trivselen. Å småfryse på sine eldre dager er ikke noe en trakter etter. Og da tilsier dette helst to områder (et lukket) for føring av båten.

En annen viktig faktor er hvorledes køyene er lagt til rette. En skal tross alt kunne bruke disse når årene kommer over en uten å være nødt til å oppgi drømmen om å kunne fortsette å bo i båten. Ingen blir yngre med tiden.

Mange fine båter er nevnt i denne tråden, men sitter med følelsen av at det er forslag fra den yngre garde som kommer og de har andre behov enn vi eldre.

Min fru og jeg har i tankene om å gå ombord for godt og har derfor lagt til rette den båten vi kommer til å bruke. En god del ombygging har det blitt, men det er utrolig hva som skal ombord for å erstatte mye av det en forventer å anvende på land.

En ting til som en bør vurdere. Elektrisk vinsj som kan erstatte genoavinsjene og ankervinsj. Og hvorfor ikke vurdere en kattamaran eller trimaran.

Edited by jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

min far fyller 50 i år.

men tror nok bare han vet hvilken båt han liker best;) han har seilet mye regatta osv før. men du har et veldig godt poeng jawik.

båter han har vært og sett på er jeanneau 42,3 og beneteau oceanis 43, så da ser man jo hva typer det er egentlig

min far fyller 50 i år.

Og tro meg på at de neste ti åra går veldig fort når en trives i båten. Vi gikk i land for ti år siden og nå skal vi utpå igjen. Ønsker han lykke til med prosjektet og kommer nok til å treffe på han der ute en fin vintersdag :tongue:.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

må faktisk si at pappa liker de jeanneau 43.

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...mp;WT.svl=Bilde den så veldig fin ut, eneste jeg ikke likte var putene. så forresten en sånn i byen i går, med blått skrog, den var fin den :cool:

Den du linker til er samme båten som jeg liket til å første innlegget mitt. Kjenner litt til selgeren og han har valgt å legge den ut flere steder samtidig.

Skal en bo kontinuerlig i båten så bør en ta hensyn til en viktig faktor. Skandinaviske forhold er annerledes enn lengre syd. Vinter, vår, høst, med åpen kokpitt er ikke noe hyggelig område å oppholde seg i. Og en ønsker vel å bruke båten når forholdene er til stedet. Mange vinterdager er jo bare fantastisk til en fin seilas og skal en da fjerne eventuelle ekstra dekninger (glava o.l.) så blir det til at en ligger i ro.

Hei,

Ser at trådstarter bor i Ålesund. Vinterdekning er nok ikke nødvendig da. Jeg har bodd 5 år i bergen og det går fint uten ekstra isolasjon. Glavamattene er mer populære i Osloområdet.

Og hvorfor ikke vurdere en kattamaran eller trimaran.

Ja, hvorfor ikke? Mahe 36 er jo et alternativ. http://www.fountaine-pajot.com/index.php/catamarans/show/27

Hva ligger prisen på for en Mahe 36?

Fant en her fra 2007 som er demobåt og selges uten eu moms for 168.000 Euro.. som vel ikke er så avskrekkende.... må venne meg til bredden da som er nesten 6m

Edited by Sydvesten (see edit history)

problemet med katamaran er jo at de er så bred, og da vil det bli vanskeligere å finne en plass, og pappa er heller ikke noe fan av det.

problemet med katamaran er jo at de er så bred, og da vil det bli vanskeligere å finne en plass, og pappa er heller ikke noe fan av det.

Det er jo en utfordring, må vel ha utriggeren mellom skrogene da... :lol:

Ser at trådstarter bor i Ålesund. Vinterdekning er nok ikke nødvendig da. Jeg har bodd 5 år i bergen og det går fint uten ekstra isolasjon. Glavamattene er mer populære i Osloområdet.

Da har du ikke opplevd vestlandet på det kalleste :lol: og det kan bli fandens så kaldt på tross av klimahysteriet.

Da har du ikke opplevd vestlandet på det kalleste :lol: og det kan bli fandens så kaldt på tross av klimahysteriet.

Så du mener at det ikke har vært kaldt de siste 5 årene? :yesnod:

Mener jeg det :confused:. Så vidt meg bekjent har det vært kaldere i forrige århundre en de siste vintrene. Og de var jo kalde nok.

Husk at å kjøpe båt ikke er det samme som å kjøpe leilighet/hus. Det er ikke interiøret som er det viktigste, men seilegenskaper utstyr og vedlikehold. Alle båter i denne størrelsen har bre eller nesten bra innredning, men det er stor forskjell på seilegenskapene. Ville nok tatt en titt på Hanse også.

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Husk at å kjøpe båt ikke er det samme som å kjøpe leilighet/hus. Det er ikke interiøret som er det viktigste, men seilegenskaper utstyr og vedlikehold.

Tja, er intensjonen å bruke båten som alternativ til en fast bolig/leilighet så skal en ikke se bort fra bofaselitetene spiller en viss rolle vil jeg tro... Skal en ligge til "kai" i mere enn 90-95% av tiden man oppholder seg ombord så er bofaseliteter noe man bør vektlegge etter mitt enkle syn på saken, om det i de andre 5-10% av tiden går noen sekunder saktere pr. nm er nok særdeles viktig for de som ha noe dårlig tid på sjøen uvisst av hvilekn årsak, men trivsel på sjøpen eller mangel på sådan kan veøl være en årsak vil jeg tro.. De vil mulligans komme raskest mulig til havn igjen for alt jeg vet...

Edited by Sydvesten (see edit history)