Jump to content

hvilke seilbåter 42-45 fot ca er best?


Noflow

Recommended Posts

Det er ikke nødvendigvis likhetstegn mellom gode seilegenskaper og en tidels knop høyere fart.

Gode seilegenskaper er også at båten går tørt og uten slamming på alle punkter av vind. At den er retningstabil. At det er nok dekksutstyr riktig plassert. At båten skyter fart i rosser uten krenging. At den er komfortabel under seilas.

Link to post
Det er ikke nødvendigvis likhetstegn mellom gode seilegenskaper og en tidels knop høyere fart.

Gode seilegenskaper er også at båten går tørt og uten slamming på alle punkter av vind. At den er retningstabil. At det er nok dekksutstyr riktig plassert. At båten skyter fart i rosser uten krenging. At den er komfortabel under seilas.

 

Mulligan, det du skriver, stemmer overens med båten vår. :yesnod:

 

:lol::flag:

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
skal nok ligge mye stille, men så er det at pappa elsker å seile, så seilegenskaper er viktig!

blir nok mye langtur om sommeren

Da tror jeg han skal vurdere sun fast 43'en som jeg linket til. Den seiler ring rundt de andre båtene vi har vært innom, men uten at det på noen som helst måte går ut over bokomforten. Dessuten får man samme muligheten som de andre jeanneau 43 fra den tiden når det gjelder å konvertere mellom 2,3 eller 4 lugarer. Det er ingen motsetning mellom komfort og fart hvis man leter litt.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Det er ingen motsetning mellom komfort og fart hvis man leter litt.

Ikke det? Jeg tror at du vil finne ganske mange båtkonstruktører som ser dette som en ganske "artig" påstand.

 

En seilbåtdebatt på dette forumet er ikke mulig.

hvorfor ikke? Fordi at ikke alle er enig med dine prioriteringer/ikke blir enig?

 

Hadde jeg holdt til på de kanter av landet og skulle bo i en båt hadde jeg lagt relativt stor vekt på bofasilitetene, og kanskje også seriøst vurdert en båt med dekkssalong. Og da mener jeg en ordentlig dekkssalong hvor man kan sitte inn under fart (kan være rimelig fordelaktig om vinteren i 2 grader og kuling og om sommeren med 12 grader og regn).

Turegenskapene vil være viktigere en regatta egenskapene for min del.

Regattaer kan man delta i med en annen båt. Det finnes mange mindre og rimeligere båter man kan seile regatta med som er mye morsommere å seile med en en kvasi 40 foter. Er det ikke et aktivt Drake miljø i Ålesund?

Link to post
Ville nok tatt en titt på Hanse også.

43-foter'n til Hanse er en veldig pen båt, men jeg vet ikke om jeg ville hatt den som bobåt i Norge.

 

Et par ting jeg ville tenkt nøye over i en bobåt er om jeg vil ha dekksalong eller ikke, og om jeg vil ha mast som står på kjølen eller på dekk. Om mulig ville jeg nok unngått teakdekk på en plastbåt. En romslig cockpit med telt kan nok også være en fordel.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post

Det er ikke så stor forskjell på om man bor i båten eller ikke.

 

- teakdekk eller ikke? Smak og behag. + er ekstra isolasjon, - er ekstra vedlikehold

- dekksalong + er utsikten - er isolasjonen (hvis ikke vinduene er doble)

- gode seilegenskaper er et + så lenge det ikke går ut over komforten (og det gjør det sjelden)

- viktig med mye stueplass i en bobåt (viktigere enn mange kabiner) Dette utelukker egentlig flere av bav'ene

- om masten står på kjølen eller dekk er uvesentlig for bokomforten (ja, jeg snakker av erfaring)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Jeg sa "Det er ingen motsetning mellom komfort og fart hvis man leter litt."

 

Ikke det? Jeg tror at du vil finne ganske mange båtkonstruktører som ser dette som en ganske "artig" påstand.

 

Tøv. Hvor rask mener du en 43-foter må være før den går under kategorien "rask". Bare for eksempelet sin del kan vi sammenligne den nevnte sun fast 43 med den nye bavaria 43. Man vil da finne at sun fast'en som har lys tall 1,38 har større volum kombinert med bedre seilegenskaper. Da har vi vel egentlig konstatert at jeg har rett og du feil. :yesnod::wink::smiley:

Det finnes også mange andre båter som er kjempekomfortable og raske. F.eks grand soleil 43, x-43, maxi 1300 o.l. Men flere av disse har litt vel høy prisklasse. Mener du virkelig at disse ikke er komfortable? Kan du i så fall utdype hvorfor?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
- teakdekk eller ikke? Smak og behag. + er ekstra isolasjon, - er ekstra vedlikehold

Tja, er det snakk om en relativt ny båt i den prisklassen som er nevnt så kan det vel være så som så med kvaliteten på teakdekket, og da kan norske vintre medføre en del slitasje. I tillegg kommer risikoen for lekkasjer pga skruehull, og slike lekkasjer kan oppleves som litt mer plagsomme i en bobåt enn en feriebåt.

 

Isolasjonen er et poeng, men for min egen del klarer jeg meg godt uten. Det som frister meg litt er å legge kork på dekk.

 

- viktig med mye stueplass i en bobåt (viktigere enn mange kabiner) Dette utelukker egentlig flere av bav'ene

Stueplass kan man få ved å ikke bruke alle lugarene som lugar. Det er selvsagt en stor fordel å ha direkte adgang fra cockpit til stuerom, men kanskje ikke så nødvendig dersom det er snakk om en bobåt.

 

- om masten står på kjølen eller dekk er uvesentlig for bokomforten (ja, jeg snakker av erfaring)

Jeg snakker også av erfaring, og det var disse små lekkasjene som kan være litt irriterende i en bobåt. Dog er ikke dette aller høyeste prioritet.

Link to post

-Slettet siden eller flere av baatplassen medlemmer ikke takler at jeg deltar i debattene her og dermed har klaget meg inn på generelt grunnlag...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Noen merker skal en IKKE ha gode erfaringer med. :wink:

 

Når det gjelder Bo-båt. har ikke jeg bodd i båt eller har tenkt å bo i båt. Men ville valgt en ny/nyere brukt, fordi jeg regner med større slitasje ombord. For å unngå større kostnader, og når brukte priser er så høye ville jeg nærmet meg så nytt som mulig.

 

Bra plass ombord, litt avhengig av mange man er ombord ville jeg sett på en 2 cabiner. Da får en skikkelig stueplass også.

Her har Jeanneau 42/DS-Bavaria Vision en model. 3 cabiner ville jeg sett også på Bavaria, Benetau og Hanse også. Er en villig til å legge til mer penger, dukker det opp brukte alt som f eks Najad/HR. Men de er også mer trangbodde. Vil faktisk sett etter en stor og romslig Cockpit.

 

Når det gjelder seilegenskaper, må en tenke hva vil jeg. Er en opptatt av fart kan det komme inn andre segmenter i bilde som Elan/GS/First 44,7. osv. Glemte SF, for ta med den.

 

Pr dd, om 2.håndsverdi betyr mye, tror jeg de første båtene er rimeligst å eie.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Jeg sa "Det er ingen motsetning mellom komfort og fart hvis man leter litt."

 

 

 

Tøv. Hvor rask mener du en 43-foter må være før den går under kategorien "rask". Bare for eksempelet sin del kan vi sammenligne den nevnte sun fast 43 med den nye bavaria 43. Man vil da finne at sun fast'en som har lys tall 1,38 har større volum kombinert med bedre seilegenskaper. Da har vi vel egentlig konstatert at jeg har rett og du feil. :yesnod::wink::smiley:

Det finnes også mange andre båter som er kjempekomfortable og raske. F.eks grand soleil 43, x-43, maxi 1300 o.l. Men flere av disse har litt vel høy prisklasse. Mener du virkelig at disse ikke er komfortable? Kan du i så fall utdype hvorfor?

 

 

Tøv-Tøv...

Les litt på denne linken så forstår kanskje også du at volum og skapplass ikke er det eneste som definerer komfort....Designerene til X-yachts har i hvertfall en litt annen konklusjon en deg (eller kanskje de ikke har lett lenge nok (og heller ikke funnet en Janneau))

 

 

http://www.x-yachts.com/seeems/40234.asp

Link to post
Tøv-Tøv...

Les litt på denne linken så forstår kanskje også du at volum og skapplass ikke er det eneste som definerer komfort....Designerene til X-yachts har i hvertfall en litt annen konklusjon en deg (eller kanskje de ikke har lett lenge nok (og heller ikke funnet en Janneau))

 

 

http://www.x-yachts.com/seeems/40234.asp

Kan ikke se at det står noe om at raske båter ikke er komfortable bobåter i linken. Derimot står det at et dypere skrog kan ha plass til større tanker som i noen tilfelle gjør det mere behagelig å være på tur med båten. Dessuten vil sikkert en båt med dypere skrog gå mere behagelig i sjøen ved havkryss. Det er jo komfort det òg, men kanskje ikke det man trenger mest når man bor i båten ved kai 95% av tiden. Båten du linker til er i uansett i en helt annen prisklasse enn det trådstarter er ute etter.

 

Men bare for å sammenligne litt ser jeg at x-45cr har hele 15 liter mer vannkapasitet enn jeanneau 43 ds som jeg linket til i mitt første innlegg... Men 200 mer enn sun fast 43. Hvor stor vanntank man har er ikke avgjørende for livskvaliteten når man bor om bord. Men det hjelper litt av og til... :smiley:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Hei!

 

Jeg kan anbefale båten min, den er til salgs! En Beneteau Oceanis 393 2005-modell med tre kabiner.

Jeg og sønnen min på 15 har bodd i den i to år. Det har fungert over all forventing.

I tillegg er det en fin båt å seile.

Vi krysset Atlanteren og var i Karibien med båten ifjor vinter.

Den er utstyrt for langturseiling - med alle former for hjelpemidler. Sønnen min på 14 (den gang) seilte den lett alene. Båten ligger på Finn.no. Den har extrautstyr for 280 000 kroner!

 

Jeg klargjør den for salg nå. Den ligger på Gran Canaria, men jeg seiler den gjerne hjem sammen med faren din?

Hilsen Gry (50) med kystskipper og langturseilererfaring.

e-mail: greiegry@yahoo.no

Link to post

Vis man skal bo i båt hele året er grei med tørre kleskaper og funkerende varme uten meter med glava eller kjedelig presenning. Der er sandwich i skrog stor bokomfort og bra med lufting i mellem tinger som skal lagres og skrogside. Inretninger bør også vere stengte i overgangen mellem skrog og dekk, der er altid kalt område i billige båter. Jeg skulle heller velge eldre båt av dyrere merke en ny billig ballong. Men mange klarer seg godt i kulde og kondens, spesial disse yngre som ser ikke problemene. Selv har jeg bodd i båt i 6 år og kan ikke tænke meg land, men har også bra standard på tingene.

Link to post
Hvor stor vanntank man har er ikke avgjørende for livskvaliteten når man bor om bord. Men det hjelper litt av og til... :smiley:

Det kommer helt an på havnen. I noen havner blir vannet på bryggen avstengt i frostmånedene, og da er det veldig ptraktisk med litt ekstra kapasitet i vanntankene. :wink:

 

Vis man skal bo i båt hele året er grei med tørre kleskaper og funkerende varme uten meter med glava eller kjedelig presenning.

Tørre klasskap er en av de små detaljene, ja. Tørre senger er også noe man gjerne setter pris på i det lange løp.

 

Isolasjonsmatter på dekk er svært upraktisk dersom man ønsker å bruke båten nå og da i løpet av vinteren. Presenninger kan derimot lages og festes på en praktisk måte. Den behøver ikke å være heldekkende med stativ.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...