Jump to content

kjøp av båt med mercruiser bravo 5,7L V8

whatever

Recommended Posts

Lurer på å kjøpe en båt med mercruiser bravo 5,7L V8 på 260 HK EFI motor- sjøvannskjølt. Er dette en bra motor? Dette er en 1997 modell motor.

Det jeg lurer på er:

Hva skal jeg sjekke på motor

Hvordan skal den prøvekjøres. Bør den testes under 90% belastning i en halvtimes tid?

Er dette en annerkjent motor - eller er det en trøbbelmotor?

Det er vel, kanskje verdens mest solgte båtmotor? Ihvertfall så er dette kjente saker som det finnes alt av deler til og skulle by på lite problemer, men...

Saltvannskjøling og 97 mod? Det kan by på endel ekstra kostnader.

Under testkjøring, start motoren, la den gå varm, gjerne 15min på tomgang, se på tempen, den skal ikke overstige 60grader, 140F noe særlig.

Kjenn også samtidig på riserene, disse skal du fint kunne holde hendene på og bør ha lik temp begge to.

Ellers, kontroller olje for vann.

Under kjøreturen trenger du ikke holde 90% belastning så lenge, for da må du regne med at du har en kjøper som er sint om du ikke kjøper båten, for det går noen kroner i bensin i såfall. :)

Prøv motoren i forskjellige turtall og følg godt med på temp.

Om alt dette kommer bra ut tror jeg du kan ha en god motor noen år til, men regn med kostnader for skifte av kjøleutsyr, og sett også ikke ferskvannskjøling uansett. Det kan gjøre dette til en ny motor igjen.

Hvor mange timer har motoren gått?

Lykke til!