Tyfon Posted June 1, 2008 Share Posted June 1, 2008 Var på hjemtur etter en fin dag på sjøen, og lå nesten på toppfart i 5 min for å se om temp økte. Begge motorene lå stabilt på 80 grader C, og oljetrykket var normalt. Plutselig stoppet den ene motoren. Jeg åpnet motordekslet, og startet motoren igjen. Den startet lett og gikk tilsynelatende normalt, men jeg så plutselig at det kom eksos ut av veivhusfilteret. Fant det best å gå hjem på 1 motor, og frykter nå det værste. Alle verksteder har sprengt kapasitet. Jeg startet motoren igjen i dag og det samme skjer, den er lettstartet, men det kommer relativt mye eksos ut filteret. Tok ut peilepinnen, men kunne ikke se at det kom noe der. Kunne ikke høre at turboen gikk, men turde heller ikke ruse motoren for å høre etter. Motoren er lettstartet. Går fint uten ulyder. Smøroljen ser fin ut. Det minker ikke vann i kjølesystemet. Jeg tok av toppdekslet, og det så ut til at eksosen kom rundt støtstengene til sylinder nr. 1, men ellers såg det normalt ut også her. Er det noen som har tips om hva jeg bør gjøre videre ? Mvh Tore Sjøvik (tyfon) ts@geindustries.com tore@nestekafe.no Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
knutza Posted June 1, 2008 Share Posted June 1, 2008 Er du sikker på at det er eksos og ikke oljedamp??? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Regent Posted June 1, 2008 Share Posted June 1, 2008 Hei At eksosen kommer ut ved støtstengene høres nesten umulig ut, hvis du ikke har en form for gjennomslag. Kan det være rundt selve ventilspindelen du mener? Kommer eksosen ved støtstengene, så må der være gjennomslag i en eller annen sylinder. Det vil du se i tilfelle hvis du tar ut peilepinnen, da skal det jo komme eksos der og. Er det selve ventilspindelen, så må der være kraftig slakk i selve styringen. Da hadde jeg vært forsiktig med å bruke motor i tilfelle ventilen begynner og henge. Prøv å rikke på ventilen når den er lukket, du må gjerne slakke av på vippearmen først, slik at den ikke henger i den. Det skal ikke være mulig å rikke spindelen sidesvis hvis styringen er i orden. Ikke mye til trøst, men jeg ville i alle fall forsikret meg om at det ikke er der det ligger Lykke til Quote Hei og hå Regent Link to post Share on other sites More sharing options...
Moyja Posted June 1, 2008 Share Posted June 1, 2008 Det høres umidelbart ut som du har mye gjenomslag på en eller flere sylindre. Eksos trykket trykkes forbi stempel fjærene. Muligens pga revet sylinder. Det kan enkelt kontroleres hvilken sylidre som er dålig med en leak down (sylinderlekasje test) test. Hvis det skulle lekke eksos gjenom ventilstyringene som du sier, er disse så utslitte at ventilen bare dingler i den. Ikke bruk motoren før du vet om sylindrene og ventil styringene er ok. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Tyfon Posted June 1, 2008 Author Share Posted June 1, 2008 Nei, jeg er ikke sikker, trodde først at det var oljedamp, men lukter eksos. Fikk ikke olje på fingrene når jeg holdt for filteret. Var vanskelig å se hvor dampen/eksosen kom opp, så det kan ha vært ved selve ventilen (fjæren). Jeg har kun startet motoren 3 ganger siden havariet, og skal ta kompresjons og lekkasjetest på onsdag. Jeg har fått lovnad fra en mekaniker at han skal se på den da. Det som forundrer meg er at motoren går fint uten ulyder og røyk. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Steinr Posted June 13, 2008 Share Posted June 13, 2008 Fikk selv trykk i veivhuset og røyk/eksos. Min skade er et hull i ene stempelet. Trykket førte til lekkasje i oljeslange, samt olje inn i turboen fra oljeskilleren. Ditt problem kan være mer alvorlig, men du må vel få den sjekket/åpnet.. Stein Bergen Quote Stein Bergen sriise@hotmail.com Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Posted June 13, 2008 Share Posted June 13, 2008 Sylinder lekasjetest er nok første step her. Du vil avsløre om du har kompresjons tap i en eller flere sylindre samt hvor trykket forsvinner. Du kan normalt lytte deg til hvor trykket tar vegen. Quote 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Tyfon Posted June 16, 2008 Author Share Posted June 16, 2008 Takk for alle tipsene ! Her kommer svaret ! Sylinder nr 2 hadde revet seg (kraftige riper langs ene siden av sylinderforingen), og stempelet var også litt skadet på siden, men ringene var hele. Da vi skulle ta lekkasjetest ble gjennomslaget etterhvert så tydelig at det blåste opp gjennom oljepåfyllingshullet når jeg tok av toppa. Droppet da testen og tok først av toppen, for deretter å konstatere at vi måtte ut med motoren. Dette tok faktisk bare 3 timer, da det var relativt greit å komme til selv om jeg har 2 motorer. Når vi åpnet motoren viser den tydelig preg av å være nyoverhalt, da en tydelig kunne se at sylinderene var honet, og ventilene tetter helt fint. Flere maskinister har sett på motoren og sier den er lite slitt, og at det er et mysterium hvorfor den har revet seg. En av de virkelig flinke motorguruene her sier det er store rester etter flytende pakningstoff på innsiden av bunnpanna, og at han tror biter av dette kan ha tettet røret som smører sylinderen. Etter å ha sjekket nærmere viser det seg at motoren ble overhalt for 2,5 år siden ved et volvo verksted (sannsynligvis på Stord), og har bare gått 80 timer etter dette. Bittert at dette da skulle skje med en nyoverhalt motor. Jeg får nå følgende utført: - Skiftet foring og stempel på nr. 2 - Skifter samtlige stempelringer - Nye rådelager - Nytt "oljerør" for smøring av nr. 2 (vet ikke hva dette kalles). - Skifter alle pakninger - Dysene er inne for sjekk - Filterskifte, og påfylling av Mobil motorolje. Ellers hadde propellen skader og hakk. Kan dette ha gjort at motoren fikk for stor belastning ? Temp og oljetrykk var normal. Hadde vært greit å vite hva som egentlig skjedde.... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts