HansT Posted June 1, 2008 Share Posted June 1, 2008 Har problemer med at den ene sylinderen soter så mye at den begynner og "skyte" i forgasser og går veldig ugjevnt. den stopper også etter en liten stund med kjøring og da er motoren trang og sveive rundt(må ta skikkelig i for å klare og sveive den rundt.) den andre sylinderen (den bakre) forbrenner bensin/luft blandingen perfekt. Har aldri vært borti dette problemet før så håper det er noen her som kanskje kan komme noen tips. Motoren har ny slipt ventiler og seter, har ny forgasser, nye tennplugger fra marna, og nyoverhalt magnet, har også honet sylindere og byttet stempel fjærer. kan det være at det er tennplugg ledningen til den ene sylinderen som er dårlig?har også kikket litt på stiftene og det ser ut som om at det har kommet en liten "sveise pærle" på den...Feil/dålig kondensator? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabba III Posted June 1, 2008 Share Posted June 1, 2008 Det høres vel egentlig ut som om du har et kjøleproblem først og fremst, hvis det er slik at motoren er vanskelig å sveive rundt etter at den har stoppet. Jeg ville sjekket/rensket kjølekanalene og sett om det løser problemet. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
HansT Posted June 1, 2008 Author Share Posted June 1, 2008 motoren har bra kjøling,renset alt av kjølekanaler og slikt før jeg satt motoren i båten i våres.kan holde neven på både topp og blokk når den er tung og sveive rundt så det er ikke dårlig kjøling.menne kan det være at stempel ringene må slite seg litt til?den fikk nye lager og ringer i vinter pluss at sylinderene blei honet. Det jeg stusset mest på var at den sotet veldig på en sylinder mens den brant helt reint i den andre. skal prøve og bytte tennplugg ledninger i morgen.kan jo kanskje være dårlig kontakt/leding i kabelen... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
gon Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 Hei Med nye fjærer må du jo regne med litt soting til fjærene blir sånn noenlunde innkjørt (30 -50 timer). Soting på en sylinder er for øvrig et vanlig problem på disse gamle tosylindrede bensinmotorene. Ofte henger det sammen med at det er stor forskjell på kompresjonen i de to sylinderne, men det kan også skyldes tennningssvikt. Men at motoren blir treg å dra rundt etter at den har blitt startet, antyder, som nevnt ovenfor, et kjølingsproblem. Får begge sylinderne ordentlig smøring? Er alt av lagre i stand? Har du sjekket at ingen av de nye fjærene har brukket, eller at stemplene/rådene ikke er satt på "feil vei", dvs. at du har snudd råden "bak/fram" under montering? gon Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 Sjekket du størrelsen på stempelfjørene før du monterte de? Sett i stempelfjørene rett i sylinderen uten stempel og mål klaringen i åpningen på fjørene. Vet ikke hvilket mål disse skal ha på denne motoren men er klaringen for liten vil stempelfjøren låse seg i sylinderen når den er varm... Quote Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
HansT Posted June 2, 2008 Author Share Posted June 2, 2008 Takk for mange tips og råd.fikk motoren til og gå helt fint i dag.det viste seg at det var dårlig kontakt mellom magneten og tennplugg ledningen.byttet likegodt kondensatoren sammtidig som jeg hadde magneten oppe. Det virker som om at motoren bare må gå seg til når det gjelder stempel ringer og sånn.kjørte båten i 4 timer i dag med ett par stopp og den blei bare lettere og lettere og sveive rundt for hver gang jeg stoppet den. Så får håpe at det ikke skjer noe mer i løpet av sommeren,hadde vært deilig og fått brukt den uten noen større problemer... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts