Lanber Svart 9.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2008 Sailor: Mente at du ikke burde presse motoren over 2500 rpm hvis det maksimale turtallet du greier er 2800. Du må nesten prate med noen som har mer greie enn meg på dette for nøyaktige beregninger. Sebaldus: Du har en 2020 ombord med 19 hk? Den har en rating på 3200-3600 om jeg husker riktig? Det viser bare det jeg vil frem til, det er vanlig å sette på så stor propell som mulig (og gjerne litt til). Det er ikke 0,1 knop i toppfart som betyr noe. Vet ikke om de nyere D1-20 er annerledes i konstruksjon men de er oppgitt til lavere rpm tall (2800-3200) og har litt lavere effektuttak. Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 9.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2008 Ser på VP sine sider at 2020B som du sikkert har har en lik diameter på sylindere men du har kortere slaglengde. Altså er motoren din bygd for lettere å benytte høgere turtall enn en D1-20 Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 9.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2008 Nei...jeg har en D1-20 med 130s. Byttet motor i vinter. Sitér dette innlegget Link to post
onkelmusa Svart 9.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2008 Hei hva med en KIWI propell, den har god effekt ved bakking, kjøpte en slik da jeg byttet til D1-40 med 130S. Falt rimeligere ut enn en VP 3 bladet foldepropell http://www.kiwiprops.co.nz/ Forhandler i Norge: www.flyindustri.no De har skiftet navn til Finisterra, men har web adressen flyindustri. De justerte riktig innstilling på propellstigning for min motor og drev kombinasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Barsk IV Svart 10.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2008 Vil bare legge til at mine anbefalinger tidligere er basert på mine erfaringer gjort med lik båt, likt drev og lik motor. Og mine erfaringer er gjort med VP "gamle" tobladers foldepropeller. (slik Sailor 33 etterlyste..?) Forøvrig er min mening at å sammenligne en gammel Comfortina med en relativt ny Bavaria mht. propellvalg er skivebom. 2 vidt forskellige undervannsskrog. Lykke til Sailor 33, håper du treffer er riktig valg, som du ikke angrer på i etterkant... Mvh. Sitér dette innlegget Link to post
Sailor33 Svart 10.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2008 (redigert) I og med at jeg har nøyaktig samme båt, motor og drev som Barsk II blir det nok en 16x8 på meg i løpet av neste vinter. Har en midlertidig løsning nå, så håper jeg det går bra. Barsk II har jo testet ut med 16x11 også, og han kunne leve med denne en sommer selv om det ikke var optimalt. Blir bare litt cruising i yttre Oslofjord, ned til Skagen og opp svenskekysten på meg i sommer. Håper jo jeg kan bruke seilene så mye som mulig, men det er klart at må jeg gå mot tung sjø og vind i lengre tid bør jeg nokk passe pådraget på motoren.... Tusen takk igjen! Redigert 10.Juni.2008 av Sailor33 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 10.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2008 Sjekk ut 3 bladet Flex O Fold, si ifra motor/båt-type og de beregner dette ut for deg. Kjøp størst mulig. Har stor 3 bladet Flex o fold prop, ligger så vidt innefor motorregistret på nedre turtall. Marsjer 7.5 knop på 2000 O. Har 2900 som maks. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.