Jump to content

Mercruiser 4.3 alpha one girolje problem

hjelms

Recommended Posts

Hei,

Var ute med min Askeladden Beetle med Mercruiser 4.3 (Alpha one) 2002 i dag, og den fungerte bra nesten hele dagen, men på slutten av dagen så begynte varsellyden å pipe da jeg prøvde å gi på litt. Stoppet motoren umiddelbart, ventet litt, og startet. Alt fungerte som normalt, men da jeg prøvde å gi på litt så begynte det å pipe igjen. Stoppet på nytt, ventet, og startet, og den fungerte som normalt (ingen varsling etter start) på lavt turtall. Tok ikke sjansen på å gi noe mer gass, men tøffet tilbake til havna som var noen få minutter unna. Når jeg nå har sjekket nede i motorrommet, så ser jeg at oljekannen for giroljen (Lube-ettellerannet) er omtrent tom. Ser i manualen til Mercruiser på nettet at dette kan være en kilde til lydvarsling. Virker følgelig som om dette er feilen.

Det som nå er litt interessant, er at båten ble sjøsatt for et par uker siden, og at drevet da ble påmontert av servicefirmaet som hadde vinterkonservering/service på motoren. Jeg antar at de sjekket at det var nok girolje, og i såfall så betyr det at all giroljen har lekket ut i løpet av et par uker. Da tenker jeg at det er en lekasje ett eller annet sted, hvor det kanskje kan ha kommet vann inn, og det er vel ikke særlig bra. Kan det være servicegutta som ikke har skrudd igjen ting skikkelig? Et drev som har vært i vinterservice burde jo være tett. Hva slags skader kan vi snakke om her (korrosjon, etc)? Skal ringe serviceselskapet i morgen og høre hva som bør gjøres, men tenkte det var greit å få noen andres meninger også.

Sverre

Når man tømmer drevet for olje så tømmer man også denne oljetanken på motoren. Når man fyller på olje gjør man det nederst på drevet til det

pipler ut lengre opp. Deretter må man fylle oppe oljetanken på motoren også. Kan jo være at de bare har glemt dette. Og at det har ligget

så på grensen at alarmen ikke har kommet.

Det er vel ikke uvanlig at det forsvinner littegrann olje uten at det betyr at drevet ikke er tett.

Men vil du være sikker så dra båten opp på land, skru ut skruen nederst på drevet, og sjekk fargen.

Det er så å si umuligt å få ut all luften av dette systemet for verkstedet. Går først ut etter noen timers kjøring. Og drevet vil alltid "bruke" litt olje. Det er derfor du har den boksen. Det vil puste inn å ut når det blir varmt og kaldt. Og littegrann olje vil minke uansett. Er normalt å vesentlig å sjekke denne boksen som en del av sjekken før du starter motoren.

Kjøp en flaske med Mercruiser drev olje som du kan bruke til etterfylling. Jeg har en slik til min 4.3 MPI motor. Av og til , men slett ikke ofte så hender det at jeg fyller opp til "streken" i beholderen.

/O.D

Som det sies : Fyll olje i tanken, men følg meget godt med etterpå for å se om det forsvinner mer olje.. Det skal det helst ikke gjøre. Jeg har fyllt på ca. en desiliter på mitt drev etter årets service, det bør helst holde sesongen ut.

Følg med om det ligger oljefilm på vanet rundt drevet når du ligger i ro og motoren har gått litt. I værste fall kan du ha lekkasje i drevet og det bør fixes fort som f. før det blir virkelig dyrt.

Fyller du opp oljetanken og nivået stabiliserer seg er alt bare velstand :)

.

.

bmhe