ODDI1980 Posted June 1, 2008 Share Posted June 1, 2008 Hallo folkens.. Jeg har en 60HK Yamaha, 96 mod, som fusker (smeller) på tomgang. I tillegg så dør den ut med det samme jeg gir et gasspådrag. I løpet av de siste to ukene nå har jeg faktisk fått den til to ganger. Første gangen satte jeg håndgassen slik at den fikk litt turtall, og etter noen minutter slik så ble den plutselig mye piggere. Jeg tok en tur og trodde problemet var løst. Dagen etter så var det samme problemet tilbake igjen. Andre gangen så gikk jeg over alle koblingene og fikk vekk eir som hadde samlet seg noen plasser. Motoren var da bra, men virket litt sløv ved fullt pådrag. Når jeg slakket av igjen så begynte den å fuske på tomgang. Var ikke så mye info dette men er det noen som har en ide om hva som kan være årsaken til fuskingen og at den kveles? Mvh Oddgeir Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorlyn Posted June 1, 2008 Share Posted June 1, 2008 99% sikker på et det er 1. vann i forgasser 2. rusk i forgasser.. Hadde en slik en gang som var med en tur under vann i et par dager.. den oppførte seg nøyaktig slik som du beskriver. men det kom først etter lang kjøring (flere timer) etter dukkerten så jeg mistenkte ikke vann eller rusk.. Rens forgasserene dine så er det vekk tenker jeg Quote Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 Kan også være bensintilførsel fram til forgassere; - tett sil i slangen inni tanken - koblinger som suger falskluft - defekte ventiler i blæra For de tre øverste er det greit å sjekke med en annen tank/slange som man vet funker på annen motor. - bensinpumpa trenger overhaling. Fins kit for dett, inneholder nye ventiler og ny membran. I tillegg har jeg på min hatt trøbbel (etter å vært under vann..) med at flottørene henger seg opp (pga irr..?) i enten åpen eller lukket stilling. Hadde tilfeldigvis en ekstra forgasserrekke, byttet og ikke hatt trøbbel med det siden. Du sier den fusker / nyser, hvordan ser pluggene ut? Det kan være et symptom på vanninntrenging i simmerringen i veihuset. ... Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
ODDI1980 Posted June 4, 2008 Author Share Posted June 4, 2008 Hei igjen.. Takk for gode tips. Jeg byttet plugger og renset sil og tank m.m., men fremdeles så var det problem med den. Tok av svinghjulet og da var faktisk splinten som står på veivakselen brukket rett av, slik at svinghjulet har stått i feil posisjon og maskinen har fått for tidlig/sein tenning. Fikk lagd en ny splint og jeg hørte med en gang at maskinen var i orden. Tok en tur utpå, og den var god som ny. Selv om dette er en sjelden feil, så kan det være lurt å sjekke for andre som har samme symptomer på maskinen. Mvh Oddgeir Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts