m/s draugen Posted June 1, 2008 Share Posted June 1, 2008 (edited) har kjøpt denne dassen; http://www.maritim.no/product.aspx?id=1430...upkey=002004010 (dårlige erfaringer etterlyses ikke)å etter å ha skylt ned så tømmes så å si skålen helt for vann.Begge slangene,ut og inn,ligger flatt før de bøyes ned i sine respektive ventiler.Har prøvd å bøye hver enkelt slange opp i bue etter tur for å se om det blir liggende vann i skålen,men ble ikke klok av det.Er det slik at en ventil i dassen stenges slik at vannet ikke skal ta turen tilbake på inntaket?????Det skal sies at fra dassen til uttaket er det ikke store fallhøyden/høydeforskjellen.Da det ble montert så rant det litt vann fra den utløpende slangen inn da den skulle skrues fast i dassen pga.liten høydeforskjell. Grunnen til at jeg byttet ut den gamle med håndpumpe var for lisstausa mi klemte fingrene hver gang hun skulle pumpe,men nå gruer hun seg for hvert dobesøk pga.bråket nyervervelsen har medført....... . Edited June 1, 2008 by m/s draugen (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
index Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 Hvorfor vil du at det skal ligge vann igjen i skålen?? Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
m/s draugen Posted June 2, 2008 Author Share Posted June 2, 2008 Skal det ikke det da???????Dessuten så blir det vel ikke så mye "rester"sittende fast når mar har gjort stort å dette treffer vann.. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Dreamer Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 Det behøver ikke stå vann i toalettskålen. Pump litt vann før du setter deg, slik at "skålveggene" er våte, da setter ingen ting seg fast. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mariell Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 Ikke vann i skaala? Hva med tilbakeslag av lukt i fra tanken da? En veis ventil som holder lukt paa "rett" side? Saa det ikke kommer lukt opp i dassen som M/s draugen kaller "moobelet". Quote MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post Share on other sites More sharing options...
Mariell Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 Naa aapnet jeg linken og saa hvordan dass du hadde kjopt. Hadde samme i Elwaroen. Og der ble det staaende litt vann i gjen etter at vi hadde dratt ned. Der gikk ogsaa slangen fra potta til tanken i en liten helling oppover. Men det funka greit det. Maatte bare vaere sikker paa at all dritten var kommet til tanken og ikke laa i slangen og koste seg. saa det ble litt ekstra flushing. forstaar Lisstausa jeg. Er ikke vanseklig aa sitte 5 baatenlengder unna og Hore hva du har gjort paa toalettet. Om det bare var en liten "bimmelim" eller en svaer "bimmelom". Jeg har gaatt tilbake til Jabsco haandpump. Paa grunn av braaket. Madammen hata aa gaa paa toalettet hvis vi laa sammen med andre baater. Quote MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post Share on other sites More sharing options...
Dykker Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 Jeg lurte også på det samme etter at jeg hadde byttet ifra manuellt til elektrisk toalett i båten. På det manuelle lå det alltid vann i skålen, syntes det derfor var rart at skålen ble tømt for vann etter utspyling, og at det ikke ble fyllt opp med nytt på det elektriske. Kontaktet Flak AS, som har engros på toalettet. Der sa de at det er normalt med tom skål. Hvis man gir ett par korte støt på bryterpanelet etter å ha tømt skålen, vil skålen fylle seg opp pga at pumpen ikke rekker å pumpe ut. Viser seg imidlertid at vannet renner ut etterhvert. Som nevnt litt lenger opp, så holder det med å spyle før bruk, slik at skålen er fuktig. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
borref Posted June 3, 2008 Share Posted June 3, 2008 Jeg byttet min Jabsco pumpe til elektrisk for drøyt ett år siden og har ingen planer om å bytte tilbake. Ett trykk for spyl og flush er populært hos alle ombord og alle kan betjene det riktig uten "instruksjon" eller øvrig assistanse. For å beholde vann i skåla etter pumping la jeg både innløp (sjøvann, sugeside) og avløp (til septik) i et lite bend bak toalettet (til litt i underkant av toalett ringen). I tillegg monterte jeg en enveisventil på inntaket (på kuleventil skrogjennomføring) slik at sjøvannet ikke siger tilbake til vannspeilet. Ventilen hindrer unødvendig tørrkjøring av pumpa og sørger for at vannet fra inntaks bendet siger ned i skåla (etter pumping) og ikke tilbake i sjøen. Tilsvarende bend på avløpet sørger for at det ikke siger videre ned i septik tanken. Høyden på bendet regulerer mengden av vann som blir stående i skåla. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts