alum Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 Jeg har en to år gammel Shurflo 7l/min trykkvannspumpe (membran) med trykkvannsbryter. Den har fungert knirkefritt fra dag en, men i går kom det ikke vann ut av springen. Forsiktig banking på trykkvannsbryteren fikk derimot vannet til å strømme igjen. Dette gjentok seg flere ganger. Er det noen som har en ide om hva dette kan være? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
sjøleik Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 vet nå ikke om Shurflo-pumpen er byggt på samme måte - jeg hadde en Whale med innebygd bryter, som er en "micro-switch". Denne tåler riktignok 8A ved vekselstrøm, men bare 0,6A ved likestrøm. Dvs. kontaktene brant rett og slett opp. Løste dette problem med å montere ny "microswitch" men styrte med den et relè som i sin tur slo pumpen på og av, istedenfor å la microswitchen ta denne belastning. Tipset også Whale om problemet men fikk aldri svar... Quote Sjøleik 70 år - blogg <script type="text/javascript" src="http://download.skype.com/share/skypebuttons/js/skypeCheck.js"></script>http://mystatus.skype.com/smallclassic/Sjøleik Link to post Share on other sites More sharing options...
Tore B Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 Tror kankje det er et kjent problem, fikk byttet min to ganger uten spørsmål om kvitering en gang. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 Jeg er litt usikker på hvilken pumpe du har. Ett kjennetegn på Shurflo er at de har reperasjonssett for mange av pumpene. Sjekk litt her: http://www.shurflo.com/pages/Marine/marine_home.html Eventuelt kan du beskrive betegnelsen på pumpa så kan vi bistå med reperasjonssettnummer. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 Kanskje finner du noe verdifullt her: Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
alum Posted June 2, 2008 Author Share Posted June 2, 2008 Nå har jeg ikke vært ute i båten og sjekka, men er ganske sikker på at det er denne her. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 Har du sjekket at det er god gontakt på tilkoblingen til pumpen, ingen løse ledninger eller irrete slappe kontakter? Slik "banking" du har gjort kan jo forplante seg til kontaktene også og få de til å gi kontakt. Lars H. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
horg Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 Hadde samme problem som du har, det var mikrobryteren som var gåen. Mikrobrytersett kan bl.a. kjøpes hos Flak for den nette sum av kr. 634.- Løste problemet ved å kjøpe samme mikrobryter hos CO for kr. 29.- art nr. 22-4980 Link CO Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Stevens Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 (edited) Henger meg på her. Har en Shurflo pentrypumpe som ikke vil pumpe. Dvs., den får strøm og motoren blir veldig varm, men det er ikke tegn til liv ellers. Jeg får sugd igjennom litt vann, og det står vanntrykk på den fra vanntanken. Antar at den bare har låst seg på et vis etter 1-2 års stillstand. Noen som har erfaring med å få liv i slike igjen? Evt. hvor man får kjøpt rep.sett? Eller er det like greit å bytte ut hele saken? EDIT: Tok fra hverandre sakene og så om jeg kunne finne noe i ulage men fant ingenting. Byttet deretter ut hele pumpa. Edited June 3, 2008 by Stevens (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 Jeg har to vannpumper i min båt og trykkbryterene har jeg sammenkoplet og styrer dem dobble sammenkoplet releer. Dobbel sikkerhet og er aldrig uten vann. Quote http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
Alvito Posted June 3, 2008 Share Posted June 3, 2008 Samme problem med min shurflo 11L pumpe, ca. 2 år gammel..fikk skrudd den ut i dag, ved litt banking på mikrobryteren så virket den... Hvis de (kjøpte den hos Leif. H. Strøm) bytter uten noe om og men så satser jeg på det... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjelli Posted June 3, 2008 Share Posted June 3, 2008 Har også hatt samme problem, men jeg kjøpte ny Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
alum Posted June 17, 2008 Author Share Posted June 17, 2008 (edited) Bare for å avslutte dette fra min side. Jeg skifta mikrobryteren (som jeg fikk på garantien). Virker fint nå. Takk for all hjelp. Edited June 17, 2008 by alum (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
arosnes Posted July 24, 2015 Share Posted July 24, 2015 Gammel tråd, men samme problem her. Tidligere eier hadde gitt opp og koblet ut trykkbryteren helt. Nå blir det å dra på Clas Ohlson og sjekke ut microbryter, men hadde vært greiere å få tak i en helt separat trykkbryter. Noen tips? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Posted July 24, 2015 Share Posted July 24, 2015 Hadde samme problemet. Hev ut pumpa og skiftet til Jabsco. Quote Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaffelars Posted July 24, 2015 Share Posted July 24, 2015 Watski(og ebay) har løse trykkbrytere med to slangestusser. Norsk pris ca. 4-500,- Ville heller doblet dette og handlet en ny 11L / min Whale, god erfaring med denne fra to båter nå, stillegående med varierende turtall, + jevn og fin flow. ...haddevært greiere å få tak i en helt separat trykkbryter. Noen tips? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Posted July 25, 2015 Share Posted July 25, 2015 Jeg mener Biltema har seperat trykkbryter i sitt utvalg. Har i alle fall sett dette i katalogen tidligere. Quote Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
arosnes Posted July 25, 2015 Share Posted July 25, 2015 Watski(og ebay) har løse trykkbrytere med to slangestusser. Norsk pris ca. 4-500,- Ville heller doblet dette og handlet en ny 11L / min Whale, god erfaring med denne fra to båter nå, stillegående med varierende turtall, + jevn og fin flow. ...haddevært greiere å få tak i en helt separat trykkbryter. Noen tips? Det ble watski sin separate bryter til 500. Den andre 500-lappen ble brukt på trykktank som forsøk på å fikse problemet med at pumpa gikk varm. Dette var før jeg oppdaget tjuvkoblingen til forrige eier... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Posted June 10, 2019 Share Posted June 10, 2019 arosnes skrev On 25.7.2015 at 9.46: Det ble watski sin separate bryter til 500. Den andre 500-lappen ble brukt på trykktank som forsøk på å fikse problemet med at pumpa gikk varm. Dette var før jeg oppdaget tjuvkoblingen til forrige eier... Denne gangen er det trykkbryteren til spylepumpa som har tatt kvelden. Jeg vil helst beholde pumpa og montere ekstern trykkbryter. Har vurdert Watski sin. Regner med at det var denne det var snakk om :https://www.watski.no/Trykkventil-11UKd?refSrc=3779&nosto=productpage-nosto-1 Spørsmålet er da hvordan regulere til riktig trykk? Trenger vel da et manometer som tåler saltvann? Noen tips til alternativ (billigere) bryter eller manometer??? Quote Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts