HomerSimpson Startet 2.Juni.2008 Del på Facebook Startet 2.Juni.2008 Nå er det like før jeg gir opp båtlivet. For 3. gang har jeg fått rådebank i min Mercruiser 3,0 bensin. For 2 år siden kjøpte jeg en 20 fots Draco som det hadde sittet en Omc motor i . Denne motoren var tatt ut og det fulgte med en 140 HK Mercruiser 87 modell med alfa one gen I drev som lå på en pall i ukjent stand. I løpet av vinteren ble hekken støpt igjen av båtverksted og nytt hull som passet den nye motoren ble lagd av båtverksted. De løftet inn motoren og rettet den inn, resten gjorde jeg selv. Tok service på motor før den ble startet. I fjor sommer var alt klart og motor ble startet på land med "øreklokker" og alt virket veldig lovende. Motor gikk fint uten noen ulyder. Sjøsatte båten like etter. Etter ca en times kjøring kom det en svak bankelyd. Tittet på oljetrykket å så at dette hadde var blitt veldig lavt. Skjønte raskt at dette var rådebank. Motoren ble tatt ut og demontert. Ganske riktig, veiv og lager måtte byttes. Ny veiv og lager ble bestillt for at motor skulle være klar til ferien. Ny veiv ble forsøkt montert i motoren, men vi skjønte fort at noe var feil. Fikk alt for store klaringer på to av lagerene, og ved nærmere undersøkelser passet ikke overfallene til denne motoren. Forrige eier av motoren hadde tydeligvis satt sammen to motorer til en. Nå var det kun en uke til ferien og jeg stod uten motor. Fikk 4 dager før ferien kjøpte jeg en nyoverhalt motor av samme type på en helt annen kant av landet. I følge selger var denne overhalt av et motorverksted. Motorblokk var honet, nyslipt veiv med nye lager, overhalt topp etc. Penger ble overført og motoren sendt nedover til meg. Kvelden før ferien var denne motoren montert og prøvestartet. Alt så bra ut. Var nå klar for ferie. Første dag i ferien la vi kursen mot Strømstad. Like før vi skulle kjøre inn i Strømstad havn hører jeg en kjent bankelyd. Titter på oljetrykket men dette ser bra ut. åpner motorummet og lytter. Ingen tvil rådebank igjen . Kjørte båten tilbake til Hvaler på tomgang. Tok opp båten og satt den bort i en krok. Nok var nok. Tok kontakt med selger av motor og han la seg helt flat. Dersom jeg ville overhalle den selv skulle han ta alle kostnader. I fjor høst åpnet jeg motoren og så med en gang at lageret på sylinder nr. 3 var gått med tilhørende veiv. Nyslipt veiv med lager ble bestillt og byttet. Råden på sylinder 3 ble sjekket av et motorverksted og funnet i orden. Oljekanaler ble blåst og alle klaringer ble dobbeltsjekket, men fant egentlig ingen årsak til havariet. Motor ble skrudd sammen og startet opp i vinter i en garasje med eksosen ut. Motoren gikk ca en time og alt virket helt OK. Lyttet med stetoskop og kunne ikke høre noen ulyder. Alt virket nok en gang OK. Med nytt håp ble båten sjøsatt og prøvekjørt i Øyeren i nærheten der jeg bor fo en uke siden. Kjørte ca i en time med variabelt turtall, men ikke på fult. Max ca 3200 omr. Alt virket nå i orden og jeg begynte å se fram til en problemfri sesong. Satte ut båten på Hvaler denne helgen på fredag. Lørdag var alt klart for en fin tur på sjøen. Det var så å si vindstille og solen stod høyt på himmelen. La båten i plan i retning Strømstad og var veldig fornøyd. Da vi passerer Sekken går båten ut av plan av seg selv. Prøver å gi mer gass men båten vil ikke opp i plan igjen. Ingen ulyder høres så jeg regner med at det kanskje er tett bensinfilter eller rusk i forgasseren. Kjører da inn til Strømstad. Tenkte det var bedre å ligge intill brygge for å sjekke dette. Lar motoren gå på tomgang når vi kommer til Strømstad. Løsner en og en pluggkabel for å sjekke om den går på alle sylindrene, noe den gjør. Sjekker forgasser og det ser ut som om motoren får nok bensin. Prøver da og ruse motoren litt forsiktig og hører da denne berømte lyden igjen, rådebank . Kjører tilbake til Hvaler på ca 1500 omr. Så lenge jeg har belastning på motoren hører jeg nesten ikke bankelyden. Kommer tilbake til båtplassen for egen motor, men bakelyden ble noe mer tydelig. Hva skjer??? Kom til å tenke på om det var lekkasje på manifoil eller riser som kunne forårsake dette.Skrudde av riser etter kjøring for å se om det lå vann i manifoilen, men det så helt tørt ut. Sjekket også plugger, men disse var bare sotet etter lanvarig kjøring på "tomgang".Oljetrykket er på ca 25 psi noe som ikke bør være noe problem. Jeg har ikke åpnet motoren enda, så jeg vet ikke hvilken sylinder som er problemet, men regner vel med at det er den samme som sist. Akkurat nå har jeg mistet helt gnisten og motet, men håper å gjøre dette i løpet av et par uker. Dersom det det skulle være en lekkasje i riser vil vel vannet kommet inn i sylinder nr 4 som er det laveste punktet når båten ligger på vannet. Byttet termostat før sessongen i år. Satte inn termostat på ca 60 grader, men ser ikke ut som om motoren har mer enn ca 45 grader, men det er jo enda kaldt i vannet. Motoren har saltvannskjøling. Er det noen som kan ha noen teorier om hva som skjer tar jeg imot disse med takk. Ingen ide er for dum i dette tilfellet for selv er jeg oppgitt og rådvill . Sitér dette innlegget Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro??? Link to post
power Svart 2.Juni.2008 Del på Facebook Svart 2.Juni.2008 Nå kjenne ikke jeg denne motoren men er du sikker på att du har på nok olje ? Hvis du ligger i halvplan så legger jo oljen seg helt bak i motoren . Har du sjekket att oljesilen liggen langt nok ned i bundpanna ? Har du tatt en prøve av oljen og sendt den bort for analyse med tanke på sjøvann mm? Har du oljekjøler ? Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 2.Juni.2008 Del på Facebook Svart 2.Juni.2008 Har du kontrollmålt at du ikke har kast i veiva, eller lagerleier for veiva? Får litt følelsen av at du har handlet med feil folk. Men samtidig viser et raskt gjennomsyn på finn at disse motorene omsettes i tvilsom tilstand. En har sprukket blokk, en annen anbefaler linjehoning (retting av lagerleie...) osv. Er det gjengangerfeil, mon tro? Bruktmotorer selges av en årsak, husk det. Svært få bytter ut fungerende motorer. Det er et farlig marked om man ikke vet hva man skal se etter. Ellers er det ingen god følelse når man ikke kan stole på båt, eller andre motoriserte doninger. Jeg har hatt et par drev gjennom åra som omtrent drepte båtgleden for hele familien. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
HomerSimpson Svart 2.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2008 Nå kjenne ikke jeg denne motoren men er du sikker på att du har på nok olje ?Hvis du ligger i halvplan så legger jo oljen seg helt bak i motoren . Har du sjekket att oljesilen liggen langt nok ned i bundpanna ? Har du tatt en prøve av oljen og sendt den bort for analyse med tanke på sjøvann mm? Har du oljekjøler ? Jeg hadde olje til litt inder max merket på peilepinnen. Ca 4,5 liter. Hadde jeg hatt for lite olje burde jeg vel se dette på oljetrykket? Det ligger konstant på 25 PSI. Har ikke sjekket silen, men tror den ligger helt i bunn av bunnpanna, skal sjekke. Har ikke tatt prøve, men oljen er like blank. Har ikke oljekjøler. Sitér dette innlegget Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro??? Link to post
HomerSimpson Svart 2.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2008 Har du kontrollmålt at du ikke har kast i veiva, eller lagerleier for veiva? Får litt følelsen av at du har handlet med feil folk. Men samtidig viser et raskt gjennomsyn på finn at disse motorene omsettes i tvilsom tilstand. En har sprukket blokk, en annen anbefaler linjehoning (retting av lagerleie...) osv. Er det gjengangerfeil, mon tro? Bruktmotorer selges av en årsak, husk det. Svært få bytter ut fungerende motorer. Det er et farlig marked om man ikke vet hva man skal se etter. Ellers er det ingen god følelse når man ikke kan stole på båt, eller andre motoriserte doninger. Jeg har hatt et par drev gjennom åra som omtrent drepte båtgleden for hele familien. Kjøpte nyslipt veiv fra USA, så det er ikke samme veiva i disse tilfellene. Han som hjalp meg med å sette sammen motoren er kyndig motormann når det gjelder bilmotorer. Han bygger racingmotorer etc. Han har ikke greie på hva som skjer i båt med hensyn til riser, vannintrenging etc, men å sette sammen motoren kan han. Jeg var selv med og alt ble dobbeltsjekket angående klaringer på alle lager da vi ikke fant årsaken sist gang. Sitér dette innlegget Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro??? Link to post
power Svart 2.Juni.2008 Del på Facebook Svart 2.Juni.2008 (redigert) Nå vet ikke jeg hvor din trykkbryter sitter men sitter rett etter pumpen så kan du bli lurt hvis den suger luft . Med tanke på att du har tatt livet av 3 motoren vil jeg ha sendt bort oljen for og sjekke att den er som den skal . Dette med oljesilen er ikke så lett og se så her må du måle . Hvis du ønsker det så kan jeg sett deg i kontakt med en som har satt i sammen mange slike motorer. Redigert 2.Juni.2008 av power (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HomerSimpson Svart 2.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2008 Til power. Tusen takk for IM. Skal ta kontakt med han etter at vi har åpnet motoren. Skal absolutt sjekke dette med oljesilen. Fint med tips. Alle muligheter skal sjekkes. Sitér dette innlegget Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro??? Link to post
HomerSimpson Svart 2.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2008 Vet ikke om dette kan ha noe å si, men har fått høre at når jeg ligger i plan med båten, bråker den noe, ikke plagsomt men de sier den høres litt "morsk ut". Synes vel også at den har litt spesiell lyd. Sitér dette innlegget Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro??? Link to post
Draco24styling Svart 2.Juni.2008 Del på Facebook Svart 2.Juni.2008 Har hatt 2stk slike motorer tidligere. begge saltvannskjølt. Hadde aldrig de problemene du har. men den ene motoren, grodde igjen i kjølekanalene i blokka. mens den andre motoren, rusta en eksosventil opp, og ramla ned på stempelet som knuste. Søkte den gang rundt på nettet, og kunne få tak i ny longblokk fra sverige for 24000 sek. Nå ble det ikke ny motor, men heller ommbygging til vp med ferskvannskjøling som har funka fint. Lykke til videre, og håper du får ordna båten din snart, nå som været er godt Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
fiskebat Svart 2.Juni.2008 Del på Facebook Svart 2.Juni.2008 (redigert) Det kan nok her vere grunnlag for å kontrolere om at motoren er helt rett justert i forhold til flensen/ propell akslingen. Det er vell drev på denne som ikke kan lage slike belasninger så iden min er nok litt forhastet , men slike feilbelastninger kan ødelegge veiv lager i motoren. Redigert 2.Juni.2008 av fiskebat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 2.Juni.2008 Del på Facebook Svart 2.Juni.2008 Har du brukt samme oljepumpe og sil hele tiden ? Sitér dette innlegget Link to post
HomerSimpson Svart 3.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2008 Det kan nok her vere grunnlag for å kontrolere om at motoren er helt rett justert i forhold til flensen/ propell akslingen. Det er vell drev på denne som ikke kan lage slike belasninger så iden min er nok litt forhastet , men slike feilbelastninger kan ødelegge veiv lager i motoren. Jeg er ganske sikker på at motor er rett justert i forhold til drevet. Dersom dette ikke var i orden vil det vært problemer med å få drevet av og på. Aksling til drev er veldig lett å skyve inn. Har du brukt samme oljepumpe og sil hele tiden ? Ja jeg har brukt samme oljepumpe og sil. Oljepumpa var ny og silen ble rengjordt i begge tilfeller. Jeg har delemotor stående så jeg skal bytte oljepumpe og sil fra denne for å være helt sikker. Jeg desverre ikke mulighet til å åpne motoren denne uken, men skal gjøre det i begynnelsen av neste uke. Vet litt mer når jeg vet hvilket lager som lager problemet. Vil da også se om oljetrykket generelt vært for lavt for da vil alle lager være preget av dette. Jeg er veldig glad for alle forslag. Sitér dette innlegget Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro??? Link to post
fiskebat Svart 3.Juni.2008 Del på Facebook Svart 3.Juni.2008 Slik du beskriver måten motoren slakket opp , stoppet på er normalt ved feil på oljetilføselen eller mangel på olje eller noe som er feil med oljen når lagrene går på denne måten og så fort. Du bør konrolere om du har fylt på nok olje etter boka og att peilestanga er riktig og tillhører denne motoren. Har drevet med racing i mange år og er ekspert i å ødelegge motorer men denne historien er utrolig og merkelig, sabotasje? Begynner å gi opp , med 3 raske motorhavari har de fleste har nok gitt opp for lenge siden. De lykkeligste stundene for di fleste båteierne er den dagen de kjøpte båten og dagen båten blir ble solgt igjenn. Om du har for lite olje oppdages det som regel for sent. Motorer som blir usatt for ekstreme bevelgelser blir ustyrt med skvalpe kammer i bunnpanna.(bil) Om motoren sår ekstremt mye skrått blir vinkelen enda større når båten er på veg opp i plan. Sitér dette innlegget Link to post
HomerSimpson Svart 3.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2008 Jeg begynner også å helle mot dårlig oljetrykk/ for lite olje. Jeg har en kone som er litt slunken til båtlivet fra før og garantere deg at dette ikke gjør det noe bedre. Sitér dette innlegget Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro??? Link to post
power Svart 3.Juni.2008 Del på Facebook Svart 3.Juni.2008 Har du linjenhonet blokka , slik att alle bære og rådelager er rette ? Sitér dette innlegget Link to post
HomerSimpson Svart 3.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2008 Nei jeg har ikke linjehonet blokka, men vi sjekket alle klaringer ekstra grundig på bærelager og rådelager forrige gang vi satte sammen . Alle klaringer var perfekte i forhold til verkstedhåndboka. Dersom det vært noen skjevheter vil vel dette kommet frem da? Sitér dette innlegget Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro??? Link to post
power Svart 3.Juni.2008 Del på Facebook Svart 3.Juni.2008 Nei det kommer ikke fram ved vanlig måling hvis en eller flere bokker ligger litt skjeft mot veiva, du bør også sjekke att dine råder er på linje med veiva . Du bør også sjekke att dine krysspinner går lett for dette kan gi deg en indikasjon på om råden er 100% rette . Men dette kommer jo tydelig fram når du plukker ned motoren for da ser du hvem lager som har skåret seg. Sitér dette innlegget Link to post
HomerSimpson Svart 3.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2008 Takk for tipset. Skal også sjekke dette. Sitér dette innlegget Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro??? Link to post
nor star 290.. Svart 3.Juni.2008 Del på Facebook Svart 3.Juni.2008 var ute for samme problem med en mercrusier 3,7 180 hk kjøpte båt med overhalt motor som ikke var innmontert pga sykdom , monterte motoren og etter cirka 1 times gange fikk motoren rådebank , motoren ble demontert og det viste seg at et rådelager var gåent, veiva ble slipt og nye lager ble montert og etter 1times gange var det på en igjen , dette skjedde 3 ganger og han som skrudde var bilmekaniker men han valgte å sende motoren til en ekspert på racing motorer den andre gangen n, også han målte klaringer her og der men alt ble funnet ok. motoren ble montert rådebank igjen!!!! motoren ble demontert og ved en tilfeldighet ble observert at den ene råden (den som klemmer rundt lagere på veiva) var oval, men veldig lite, råden ble byttet og motoren 100% iorden han mekanikeren hadde aldri sett at dette hadde skjedd før, men etter litt etterforsking fant jeg ut at forrige eier hadde varmkjørt motoren helt til den sto bom fast , derfor var motoren overhalt når jeg kjøpte den, men dette fant jeg selvsagt ut etterpå. så ta og sjekk alle rådene at de er 100% runde når de er skrudd sammen. du sier ingenting om det er ett eller alle lagerer som havarerer Sitér dette innlegget Link to post
HomerSimpson Svart 4.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2008 Til scan. Jeg Vet ikke om det er en eller flere lager som har gått denne gangen da jeg ikke har åpnet motoren enda. Vi skal åpne den neste uke. Han som er eksperten kan ikke før. De to siste gangene har det kun vært sylinder nr. 3. Sist gang ble råden målt og funnet i orden, men jeg tar ingen sjanser denne gangen. Råden skal byttes da jeg har annen råde liggende. Som sagt vet jeg litt mer når jeg får åpnet motoren, men inntill det er jeg veldig takknemlig for alle innspill. Må si den historien din er mistenkelig lik min så kanskje det er samme problem. Sitér dette innlegget Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro??? Link to post
Hulda Svart 4.Juni.2008 Del på Facebook Svart 4.Juni.2008 Du nevner at du ikke har oljekjøler. Uten slik kjøler vil oljen bli meget- og sannsynligivs så varm at den mister nødvendig viskositet for at lagrene skal flyte på oljefilmen. Når det gjelder dieselmotorer, er det ikke god latin å slipe en veiv. Man polerer veiv, er den så slitt at sliping er utveien skal man heller bytte den. Trenger du eksperthjelp på denne motoren, prøv Sarpsborg Motorverksted. Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 4.Juni.2008 Del på Facebook Svart 4.Juni.2008 Du nevner at du ikke har oljekjøler. Uten slik kjøler vil oljen bli meget- og sannsynligivs så varm at den mister nødvendig viskositet for at lagrene skal flyte på oljefilmen. Dette hadde sikkert Oboj merket på oljetrykket hvis oljen ble så varm. Fikk ett lite 1000 kroners tips i dag Sjekk att sveisen på festeøret til stigerøret er uten sprekker ! Sitér dette innlegget Link to post
HomerSimpson Svart 5.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2008 Til Hulda. Motoren hadde ikke høyere tempratur enn ca 45 grader, oljetrykket holdt seg stabilt på ca 25 psi iflg. måler. Tok olje direkte fra peilepinnen på fingeren og denne var ikke unormalt varm. Motoren leveres ikke orginart med oljekjøler og kommer fra land der det vanligvis er mye høyere vanntemperatur, og da vanntemperaturen i helgen var ca 14 grader bør ikke dette være årsaken. Skal forøvrig holde alle muligheter åpne. Til Power. Skal absolutt sjekke sveisen på stigerøret for sprekker. Godt forslag. Sitér dette innlegget Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro??? Link to post
Xlnt Svart 5.Juni.2008 Del på Facebook Svart 5.Juni.2008 Ble rådene normaliserte? Jeg har selv knekt en motor fordi rådene ikke ble normaliserte. Tok ca 30 minutter i plan så var alt bare knas. Ny veiev ble bestilt samt normalisering av råder og den motoren durer sikkert den dag idag. Fikk beskjed av motorverkstedet at det var en sikker måte å drepe en motor på å hoppe bukk over normaliseringen. -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
NilsPils Svart 6.Juni.2008 Del på Facebook Svart 6.Juni.2008 Dette var nytt for meg og kanskje for mange andre. Hva forstår du med "normalisering av rådene"? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.