Hydrox Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Selv tolket jeg dette med "normalisering" dit hen at vi snakket om å varme matrialet for å fjærne spenninger. I dette tilfellet hvor ovale staker repareres så ville jeg brukt ordet maskinering. Når man er ute etter å fjærne spenninger i et matriale ved å bruke varme så kalles det "å lønne ut" eller "å anløpe". Normalisering høres ikke ut som motorfagspråk i det hele tatt og har heller aldri kommet meg for øret i mine år som mekaniker og maskinist. Men så vet jeg også at det brukes en del ord utrykk blandt dem som jobber med små maskiner som ikke brukes av oss som jobber med større maskiner. Kjært barn har mange navn, slik er det jo bare. Alltid kjekkt å lære noe nytt. "Råde" er et ord som vi har rappet i fra engelsken hvor det heter "piston rod", på norsk så heter det veivstake, stempelstang eller veivstang. Men råde er vel i og for seg blitt norsk det og med tiden. Håper Oboj har fått seg en driftsikker maskin slik at han kan glede seg over båtlivet. Gleder har det med å ta livet av problemene som har vært. Det gjelder å nyte denne gleden før det dukker opp noe annet, noe er det jo alltid med en båt. For tiden er det hornet på min båt som virker av og til... Sitér dette innlegget Link to post
skilsø Svart 28.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2008 Psst , har hatt en del av denne motortypen , ser at du bruker 10/40 olje , denne er alt for tynn ...iflg motorleverandør 25/40 ev 20/50 (Quaker-State) Det er oxo repsett til forgasser med bla større dyser , denne motor er strupa for å klare califorinia sin strenge utslipskrav . Har du stålrør på bensin tilførsla ,fra bensinpumpa til gasser anf jeg å bytte denne ut med gummislange med isolering . Mercruiser leverer dette som et sett ca 1000kr , dette er et kjent problem......... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2008 Nåja Hydrox, normalisering brukes også ved f.eks. fresing av stempeltopper slik at de kommer like høyt på øvre dødpunkt. Ikke alle produsenter tar målene her like høytidelig. Ellers så brukes uttrykket også om varmebehandling. Forskjellige ting har samme navn her. Når det gjelder olje, så har V8'ern til Hulda fått seg en skvett Biltema 20W- 50. Oljetemperaturen går 5 grader høyere, men det virker som om motoren setter mer pris på denne mer viskøse oljen enn SAE 30 som jeg brukte før. Det at oljen går litt varmere, har vel sin årsak i at den renner langsommere gjennom niplene til kjøleren. Jeg tror ikke man skal være redd for å legge på litt når det gjelder motorolje. Men for all del, følg instruksjonsboken om man er i tvil. Sitér dette innlegget Link to post
HomerSimpson Svart 1.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2008 Psst , har hatt en del av denne motortypen , ser at du bruker 10/40 olje , denne er alt for tynn ...iflg motorleverandør 25/40 ev 20/50 (Quaker-State)Det er oxo repsett til forgasser med bla større dyser , denne motor er strupa for å klare califorinia sin strenge utslipskrav . Har du stålrør på bensin tilførsla ,fra bensinpumpa til gasser anf jeg å bytte denne ut med gummislange med isolering . Mercruiser leverer dette som et sett ca 1000kr , dette er et kjent problem......... Jeg kjører med 15/40 olje fra Quaker-State. Ja jeg har stålrør fra bensinpumpe til forgasser. Hvorfor skal jeg bytte ut dette røret? Er det fordi det ikke slipper gjennom nok bensin? Ellers har båten gått smertefritt i helgen. Sitér dette innlegget Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro??? Link to post
HomerSimpson Svart 1.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2008 (redigert) Postet samme innlegg 2 ganger. Redigert 1.Juli.2008 av Oboj (see edit history) Sitér dette innlegget Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro??? Link to post
skilsø Svart 1.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2008 10/40 er for tynn , brukt 20/50 og aldri hatt problem. Grunn til at du skal ha isolert slange fra bensinpumpa otil gasser er at oktan i bensina blir dårligere pga varmen fra topdeksel . Det anbef oxo å bytte til støre dyser i forgasser Sitér dette innlegget Link to post
Peder Arnesen Svart 15.April.2013 Link til dette innlegget Svart 15.April.2013 Hadde også samme problemet med rådebank. Den eneste forskjellen var at jeg ikke helt visste hva jeg skulle gjøre. Jeg kjøpte en 17 fots Draco med and 3l mercruiser 140hk. Hadde ca 8 timers gang på den før det smalt. Råden på syl 4 hadde knekte og slo et hull i sida på blokka. Har nå kjøpt nye blokk med stempler og veiv installert. Den sviver og skal snart testes på sjøen. Men det suger når det først skjer. Hadde en knust blokk og et knust stempel med en veiv som var total vraket. Håper det ordnett seg. Gleder meg til å teste min motor. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.