Jump to content

Motorhavari på mercruiser 3,0 bensin for 3. gang.

HomerSimpson

Recommended Posts

Dette var nytt for meg og kanskje for mange andre.

Hva forstår du med "normalisering av rådene"?

Dersom du har hatt rådebank blir ofte "hullet" til lageret mot veiva ovalt. Da blir dette hullet krympet på en eller annen måte og deretter "borret" opp igjen slik at det blir 100% rundt.

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

Ny Flem.jpg

Det er vel bare være nødvendig å normalisere den råden der lageret har gått?

Aner ikke, men for å være sikker ville jeg ha kostet på meg normalisering av alle rådene.

Jeg hadde fått forbyttet rådebukkene på min (glemte å merke de når de ble tatt av :crazy: ) og da skar dritten seg, jeg normaliserte alle rådene etterpå og motorverkstede klart å måle seg frem til hvilken bukk som skulle på hvilken råde.

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Da er motoren åpnet. Det var råden på sylinder nr. 3 igjen. Her var lageret og veiv ødelagt igjen. Ett par av bærelagerene var også på vei til å gå, men dette er nok en følge av at spon fra sylinder nr. 3 har gått rundt i motoren. Jeg kjørte i 2,5 timer i sakte fart med rådebank for å kommer hjem. Det var mye spon i bunnpanna. Jeg skal nå sjekke oljepumpe, sil og rør, normalisere alle rådene, sjekke alle oljekanaler og bytte veiv og lager.

Ny Flem.jpg

Kan du ha forbyttet noen av rådebukkene slik jeg hadde gjort? Be verksted kontrollere at du har riktige bukker på riktige råder.

Jeg føler med deg, det er en skikkelig killer når rådebanken hamrer løs og det for 3. gang. :headbang:

Blås opp alle oljegangene og sørg for skikkelig gjennomstrømmning. Jeg brukte sterk avfetting og høytrykkspyler i alle ganger, kriker og kroker. Smurte opp alle lagre etc ved innsetting med spesiell monteringsolje for slikt bruk. Pump inn olje i alle ganger etc ved montering også så slipper det å gå tørt før oljetrykket kommer opp. Husk å fyll oljefilter også før montering. Jeg byttet oljepumpa mi også for å være på den sikre siden for den kostet ikke mange kronene.

Hold motet oppe, neste gang så blir det bra! :cheers:

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Jeg reagerte også litt på dette med trykket på olja.

På min FordSabb 2728T skal det mære som følger:

1600rpm=2,65 bar

2000rpm=3,10 bar

2450rpm=3,90 bar (Maks turtal)

Dette er dog en dieselmotor, men oljetrykk skal vel ikke være så forskjellig fra en diesel til en bensinmotor....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

2,5 bar er nok litt lavt. Da vi teststartet motoren i vinter ble den kjørt med manuell oljetrykksmeter og denne viste da 2- 4 bar avhengig av turtall på varm motor. Stoler mer på det manuelle meteret, men skal også sjekke dette med et tredje meter etter at motoren er overhalt igjen. Dersom det var oljetrykket som hadde forårsaket havariet ville jeg se det på alle lagerene. Det var kun rådelageret på nr. 3 som var defekt. Bærelagerene bar preg av spon som hadde vært med rundt etter at rådelageret hadde gått.

Ny Flem.jpg

Kan du ha forbyttet noen av rådebukkene slik jeg hadde gjort? Be verksted kontrollere at du har riktige bukker på riktige råder.

Jeg føler med deg, det er en skikkelig killer når rådebanken hamrer løs og det for 3. gang. :headbang:

Blås opp alle oljegangene og sørg for skikkelig gjennomstrømmning. Jeg brukte sterk avfetting og høytrykkspyler i alle ganger, kriker og kroker. Smurte opp alle lagre etc ved innsetting med spesiell monteringsolje for slikt bruk. Pump inn olje i alle ganger etc ved montering også så slipper det å gå tørt før oljetrykket kommer opp. Husk å fyll oljefilter også før montering. Jeg byttet oljepumpa mi også for å være på den sikre siden for den kostet ikke mange kronene.

Hold motet oppe, neste gang så blir det bra! :cheers:

-Xlnt

Skal levere rådene til Oslo Sylinderservice. Skal be de sjekke. Bukkene er godt merket og de stod riktig da vi demonterte i går.

Brukte også monteringsolje sist vi satte sammen motoren. Kjørte også opp oljetrykk med drill før vi startet motor. Har annen oljepumpe som skal monteres denne gangen.

Ny Flem.jpg

Oljetrykk 2,5 eller 4 kg skyldes fjera på overtrykk/bypassventilen ved normalt / høgt turtall .

Denne fjera kan slakke seg litt på gamle eller varmkjørte motorer og bør skiftes / kontroleres, det kan og ha kommet noe mellom kula og sete ved lagerhavari.

Dette kan lett kontrolere da max oljetrykket ved høgt turtall skal hvere ganske likt ved kald og varm olje , tynn og tykk også så det kunne være intresant om trykket noen gang var over 2,5 kg

2,5 bar , dvs 0,25 kg er vell feil avlesning ?

-Fredriko. 0,7 hva for noe? Utgangspunktet var 25 psi. 100 psi= 0,7 MPa =6,9 Bar. Volo Penta 30TMD er oppgitt med et oljetrykk på 0,41 - 0,64 MPa. Mulig betegnelsen kg er feil og at kgf/cm2 er den riktige betegnelsen. Men at 25 psi er et tilfredstillende oljetrykk, stiller jeg meg tvilende til.

Beklager - jeg snakker om bar. 25 PSI = 1,72 bar - det er unormalt høyt for tomgang og etter min mening alt for lavt ved høyere turtall. Buypass valve bør regulere rundt 60 PSI få høyere turtall - tilsvarer ca 4,1 bar. Det varierer noe fra motor til motor men ca 1 bar på tomgang bør det vel være (1 bar = 14,5 PSI = 0,1 Megapascal)

Ca 4,5l olje , kanskje bare 4 l ? Uansett så er det en liten oljemegde for en båtmotor på over 100 hk uten oljekjøler.

Har mistanke om at i halvplan med litt risting og bølger så har oljepumpa di sugd luft da ting har skjedd så fort og fordi skadene er blitt så store.

Om det ikke går an å sette på større bunnpanne så bør silen flyttes så langt ned som mulig og skvalpekammer sveises inn i bunnpanna ved neste forsøk + "Powes "anbefalinger , spesielt linje honing .

Det er ikke så bra å kjøre på så lav motortempratur da det da blir store temraturvariasjoner i blokka som kan føre til ulike utvidelser.

Jeg har 4,5L olje i min motor som har noen flere hester uten kjøler på oljen :wink:

Som regel ser man det på oljetrykket hvis oljen blir farlig varm.

På en slitt motor vill en kanskje se trykkfall på oljetrykksmåleren om den blir farlig varm men på en nyoverhalt så betviler jeg det skjer /oppdages før motoren havarerer.

Er det det vann / vannperler i oljen den så kann damp presse oljen bort

Att oljen var blank og fin synes og jeg er litt rart da den normalt blir svært fort sort , Hvilken olje er brukt?

Når det er det samme rådelageret som ryker hver gang, er det kanskje ikke oljetrykket eller oljen det er noe galt med. Jeg synes det er mer naturlig å tenke på:

- Oljetilførselen til dette lageret, dvs. oljekanalen(e). Det skal ikke bare være fri passaje frem, men det skal heller ikke kunne lekke ut noe sted slik at trykket til dette lageret synker.

- Geometri. Alle deler skal være innenfor toleransene mhp. rundhet og klaringer. Råde og lagerfundament bør måles med mikrometer.

- Lagerskåler. Disse finnes ofte i flere tykkelser for tilpassing til reviderte veivakseler. Sjekk at du har riktig dimensjon i forhold til oppmålt veivakseldiameter. Sjekk tykkelsen med mikrometer.

Det med normalisering av rådene forstå jeg ikke. Normalisering betyr for meg en varmebehandling ved flere hundre grader. Etter en slik behandling vil en lett få geometriavvik og råden kan neppe bli god igjen.

Normaliserings skal være utført på ny råde fra fabrikken. Det blir da foretatt før den blir ferdigmaskinert. Kjøp ny råde hvis du er i tvil.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Jeg bruker Quaker-State 15-40 olje. Olja begynte å få mørkere farge, men var på ingen måte grå. Klarer ikke å få høyere tempratur på motoren. Har akkurat byttet termostat til 140 farenheit(ca 60 grader). Selv med denne termostaten hadde jeg under 50 grader i arbeidstemperatur på motoren ved belastning. Kan ikke ha varmere termostat da saltvann krystalliserer seg når det nærmer seg 70 grader. Regner med at mortortemperaturen stiger litt når det blir varmere i vannet. Sist jeg kjørte lå denne på ca 12 - 14 grader. Kan ikke se behovet for linjehoning av blokk da bærelageren på veiva er helt OK. De var riktignok preget av at motoren har gått med spon fra rådelager i olja ett par timer. Rådene er demontert og leveres til normalisering i dag. Motorblokk skal avfettes og spyles med høytrykkspyler, deretter skal alle kanaler gjennomblåses og tørkes.

Ny Flem.jpg

Synes det er rart att det skjer så mye så fort . Når motoren mister turtall så er det noe som skjærer seg så det er derfor jeg mener det må oppstå noe feil med oljetilføselen.

Du skrev att oljekanalene var oppblåst og skjekket .

Ved en liten sprekk (usynlig) i topp eller blokka kan det blåse trykk inn i olje tilførselen som forterenger oljen/smøringen.

Slike sprekker kan bare oppdages ved gjennomlysning.

Tror nok ikke at det er noen sprekk som kan forårsake dette. Oljen går gjennom bærelagerene til veiva først og deretter gjennom kanaler i veiva og ut til rådelagerene. Dersom årsaken hadde vært oljetrykk burde bærelageret være preget av for lite olje, da olja først går gjennom dette på vei til rådelager. Har heller ikke tro på at kanalene i veiva har vært tette da veiva er byttet mellom overhalingene.

Ny Flem.jpg

Jeg har bare erfaring med 5 liter og 7,4 liter v8 ere fra mercruiser, men utfra hva angår oljetrykk syntes jeg 25 psi som er ca 2,5 bar er noe lite under gange. 5 literen jeg har nå ligger på 2,5-3 bar på TOMGANG og 4-4,5 bar under fart.... Erindrer min tidligere 7.4 liter låg med samme verdier, iallefall ikke så lavt som 2,5 bar under fart!! :crazy: Dette er bare en tanke, men generellt høres 2,5 bar på en hurtigløpende motor lavt ut med mindre det er snakk om tomgangsturtalltrykk.... :cheers:

• 2 uker senere...

Da er motoren nok en gang montert i båten og er klar for prøvekjøring. Skal sette ut båten i morgen i Øyeren og kjøre lang tur for å sjekke at alt nå er i orden før jeg tar den med ned til Hvaler. Skal starte motoren i kveld og varmkjøre den. Deretter bytter jeg olje og filter før jeg sjøsetter i morgen.

Har gjordt følgende:

-Har satt inn nyslipt veiv med nye lager (0,10)

-Normalisert og rettet alle fire råderene (De sa på Oslo sylinderservice at to av rådene ikke var bra før normalisering)

-Sjekket alle klaringer på rådelager og bærelager med plastigadge og funnet i orden.

-Byttet oljepumpe og sil og sjekket at silen ligger helt i bånn av bunnpanne

-Motorblokk avfettet og spylt før sammensetning

-Spylt og deretter blåst alle oljekanaler

-Bytter riser

-Byttet gimballager og linet opp motoren på nytt

motorblokk.jpg

Her er motorblokken demontert og klar for rengjøring.

motor_ferdig.jpg

Her er motoren klar for montering igjen.

Er veldig spent til å prøve motoren igjen i morgen. Håper at den endelig er i orden denne gangen.

Kommer tilbake med oppdateringer i løpet av helgen.

Ny Flem.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...