Viking. Svart 20.Juni.2008 Del på Facebook Svart 20.Juni.2008 Interessant tråd dette her. Veldig spent på resultatet i kveld.. Du får ha LYKKE TIL!!!!!! Sitér dette innlegget Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
HomerSimpson Svart 20.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2008 Takk for det. Er like spent som en unge på julaften. Får nok ikke så mye svar før i morgen etter prøvekjøring. Mener selv jeg har gjordt alt innen rimlighetens grenser for at det skal gå bra denne gangen. Sitér dette innlegget Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro??? Link to post
Viking. Svart 20.Juni.2008 Del på Facebook Svart 20.Juni.2008 Ja, det ser ut som en grundig undersøkelse, og sjekk. Går det "ad-undas" så finnes det mye bra i bil og flatskjerm tv Krysser fingrene i morgen jeg. Sitér dette innlegget Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
whatever Svart 20.Juni.2008 Del på Facebook Svart 20.Juni.2008 litt på siden, men ligger det manualer for mercruiser 3.o på nettet. Mulig jeg googler dårlig :-) Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 20.Juni.2008 Del på Facebook Svart 20.Juni.2008 (redigert) Hvor mye klaring har du på bære og rådelager? Max og min Redigert 20.Juni.2008 av power (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 20.Juni.2008 Del på Facebook Svart 20.Juni.2008 Ligger håndbok i dokumentarkivet. Gleder meg og til å høre rapport fra helgen Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
ollebollenor Svart 20.Juni.2008 Del på Facebook Svart 20.Juni.2008 Ser du en elwaro med en suzumar bak får du komme bortom og få en øl,det har du jaggu fortjent. Sitér dette innlegget sto det skjæret i kartet???? Link to post
HomerSimpson Svart 23.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2008 Da var første prøvetur overstått. Så langt er alt bra. Motoren har gått 5-6 timer med variabel belastning og alt virker bra. Satte ut båt lørdag formiddag og kjørte først i sakte fart (ca 1800 omr) i en time. La deretter båten i plan på ca 3000 omr og motoren maler som en katt. Har bare prøvd max turtall en gang ellers ligget i marsjfart ca 21 knop og 3000 omr. da trives båt/motor best. Det var noen vind lørdag så min kammerat som var med på prøvekjøringen ble sjøsyk. Måtte legge oss i le en stund til det verste gikk over. På lørdag ettermiddag pakket vi klær og sengetøy i båten og kjørte til et vennepar som har hytte en times kjøring hjemmefra. Vi koste oss i hyggelig selskap med god mat og godt drikke . På vei hjem på søndag regnet det kraftig, men motoren gikk som den skulle så jeg var likevel i den syvende himmel. Nå ser jeg lyst på frammtiden Sitér dette innlegget Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro??? Link to post
HomerSimpson Svart 23.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2008 Hvor mye klaring har du på bære og rådelager? Max og min Målte alle klaringer med plastigadge og de var alle helt like, 0,20 både på bærelager og rådelager. Det var min kammerat som er eksperten som gjorde denne målingen og han var veldig fornøyd med klaringen. I og med at vi her snakker om tommer detter jeg litt ut. Synes det er vanskelig å sammenligne tommer og milimeter. Sitér dette innlegget Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro??? Link to post
SF Svart 23.Juni.2008 Del på Facebook Svart 23.Juni.2008 Hva ble konklusjonen, var det manglende normlisering av råder, olje pumpe eller annet som har vært problemet tidligere? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
HomerSimpson Svart 23.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2008 Regner med at det var normalisering av råder som har vært problemet. Fikk beskjed av Oslo Sylinderservice at 2 av rådene ikke var bra før normalisering. Har i samme operasjon gjordt en del andre grep så helt sikker er jeg ikke. Sitér dette innlegget Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro??? Link to post
NilsPils Svart 23.Juni.2008 Del på Facebook Svart 23.Juni.2008 Gratulerer og ønsker deg god båtsommer! Kan noen forklare meg hva normalisering av rådene betyr i praksis? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
JonnyBoy Svart 23.Juni.2008 Del på Facebook Svart 23.Juni.2008 (redigert) I likhet med NilsPils, forbinder heller ikke jeg betegnelsen "normalisering" med noe som utføres på en motor. Etter hva jeg husker fra mine dager på høgskolen, er normalisering en varmebehandlingsprosess som gjøres for å oppnå en homogen struktur på stålplater. I forbindelse med motoroverhaling, vil jeg i midlertid tro det betyr at man avretter rådene og sørger for at alle hullene er på linje. Dvs omtrent som når man linjeborrer en motorblokk. Redigert 23.Juni.2008 av JonnyBoy (see edit history) Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
HomerSimpson Svart 23.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2008 Takk for det. Skal prøve etter beste evne å forklare hva som menes med normalisering av råde. Etter at man har hatt rådebank i motoren kan det store hullet i råden ha blitt ovalt i lengderetning på grunn av belastningene. Man tar da av overfallet og sliper av litt på overfallene og rådene der de møter hverandre. Hullet er nå også ovalt, men motsatt vei. Deretter borres hullet opp på nytt slik at det blir 100% rundt. Da har man normalisert råden. Dette ble kanskje ikke så mye tydligere, men jeg prøvde. Sitér dette innlegget Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro??? Link to post
nor star 290.. Svart 23.Juni.2008 Del på Facebook Svart 23.Juni.2008 det var akkurat dette som skjedde på min 170hk mercrusier pga motoren var kjørt så varm at alt hadde kilt seg, godt det ordnet seg jeg overhalte også motoren 3 ganger før vi fant årsaken Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 23.Juni.2008 Del på Facebook Svart 23.Juni.2008 (redigert) Dette ble kanskje ikke så mye tydligere, men jeg prøvde. En god forklaring vil jeg si var også litt i tvil om hva som mentes men fikk nå det godt bekreftet. Du får ha lykke til videre med båten og håper du får en fin og problemfri båtsesong Redigert 23.Juni.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
power Svart 23.Juni.2008 Del på Facebook Svart 23.Juni.2008 Godt og høre att du er på vannet igjen , hvordan ble ditt oljetrykk nå ? Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 23.Juni.2008 Del på Facebook Svart 23.Juni.2008 Hva var det jeg sa, alle gode ting er 3!!! Gratulerer, nå blir det ferie i år også. -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
HomerSimpson Svart 23.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2008 Godt og høre att du er på vannet igjen , hvordan ble ditt oljetrykk nå ? Når jeg startet opp motoren var oljetrykket fortsatt bare ca 25 PSI når motoren ble varm, men fant ut etterhvert at giveren gikk fra 0-160 PSI(0-10 bar), og meteret gikk fra 0-80 PSI(0-5 bar). Fikk derfor bare halve verdien av hva jeg skal ha. Byttet giver i dag, men har ikke startet den. Hadde 40 PSI da jeg dro den på starteren. Regner med at jeg vil ha oljetrykk mellom 40 - 50 PSI. Når jeg tenker meg om hadde jeg 40 PSI på tomgang med varm motor i vinter når jeg startet opp motoren med manuelt meter. Har tydeligvis hatt OK oljetrykk hele tiden. Sitér dette innlegget Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro??? Link to post
Viking. Svart 25.Juni.2008 Del på Facebook Svart 25.Juni.2008 Strålende at alt er i sin skjønneste orden!! Ha en kanonfin sommer! Sitér dette innlegget Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
HomerSimpson Svart 25.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2008 Takk for det. Kun litt over 1 uke til ferie. Sitér dette innlegget Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro??? Link to post
NilsPils Svart 25.Juni.2008 Del på Facebook Svart 25.Juni.2008 Da lærte jeg noe nytt. Skjønner nå at "normalisering" her betyr justering av boringen. Har ikke noe med varmebehandling å gjøre. Dersom du har hatt urund boring i en råde, kan nok det være en god forklaring på problemene dine. Spesielt da det er samme rådelager som gikk hver gang. Oval boring, og eventuellt behov for "normalisering" bør en da kunne sjekke selv med mikrometer. Mikrometer er dyre saker. Jeg har i stedet hatt god nytte av digitalt skyvelære som er vesentlig billigere og dekker større diameterområde. Nyaktigheten er ikke helt den samme, men det er som regel bra nok for å sjekke mhp. urundhet. Ved kalibreing mot kjente diametere blir det også nøyaktig nok til å sjekke motorslittasje etc. Ønsker lykke til med reparasjonen og en god båtsommer! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Moyja Svart 25.Juni.2008 Del på Facebook Svart 25.Juni.2008 Hmmmm, Normalisering av råder er og varmebehandle disse for og få bort uønsket stress i metallet. Fordi dette kan føre til at en råde kan ryke. Kapping av overfaldet for og så hone dette opp til korekt toleranse faller mer til og "blueprinte" motor/motordeler Så NilsPils du har nok rett angående at normalisering er og varembehandle metallet. Sitér dette innlegget Link to post
HomerSimpson Svart 25.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2008 På fagspråket kalles denne måten å behandle råder på for "normalisering". Dette står i prislistene til motorverkstedene også (Sarpsborg Motorverksted, Oslo Sylinderservice etc.). Sitér dette innlegget Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro??? Link to post
Moyja Svart 25.Juni.2008 Del på Facebook Svart 25.Juni.2008 (redigert) Merkelig at jeg som fagman ikke har lært det, normaliseringen gjenomføres når bearbeidingen av rådene er ferdig. Hva de kaller det på div pris lister er egentilig ikke viktig så lenge ønsket reprasjon blir gjenomført. Redigert 25.Juni.2008 av Draco20 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.