Jump to content

Motorhavari på mercruiser 3,0 bensin for 3. gang.


HomerSimpson

Recommended Posts

Takk for det.

 

Er like spent som en unge på julaften. Får nok ikke så mye svar før i morgen etter prøvekjøring. Mener selv jeg har gjordt alt innen rimlighetens grenser for at det skal gå bra denne gangen.

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

Ny Flem.jpg

Link to post

Ja, det ser ut som en grundig undersøkelse, og sjekk. Går det "ad-undas" så finnes det mye bra i bil og flatskjerm tv :headbang:

 

Krysser fingrene i morgen jeg. :smiley:

Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 

Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979

Navionics hd Europa, på Samsung 10".

Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post

Da var første prøvetur overstått. Så langt er alt bra. :flag: Motoren har gått 5-6 timer med variabel belastning og alt virker bra. Satte ut båt lørdag formiddag og kjørte først i sakte fart (ca 1800 omr) i en time. La deretter båten i plan på ca 3000 omr og motoren maler som en katt. Har bare prøvd max turtall en gang ellers ligget i marsjfart ca 21 knop og 3000 omr. da trives båt/motor best. Det var noen vind lørdag så min kammerat som var med på prøvekjøringen ble sjøsyk. Måtte legge oss i le en stund til det verste gikk over.

 

På lørdag ettermiddag pakket vi klær og sengetøy i båten og kjørte til et vennepar som har hytte en times kjøring hjemmefra. Vi koste oss i hyggelig selskap med god mat og godt drikke :cheers: . På vei hjem på søndag regnet det kraftig, men motoren gikk som den skulle så jeg var likevel i den syvende himmel.

 

Nå ser jeg lyst på frammtiden :flag:

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

Ny Flem.jpg

Link to post
Hvor mye klaring har du på bære og rådelager?

 

Max og min

 

Målte alle klaringer med plastigadge og de var alle helt like, 0,20 både på bærelager og rådelager. Det var min kammerat som er eksperten som gjorde denne målingen og han var veldig fornøyd med klaringen. I og med at vi her snakker om tommer detter jeg litt ut. Synes det er vanskelig å sammenligne tommer og milimeter.

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

Ny Flem.jpg

Link to post

Regner med at det var normalisering av råder som har vært problemet. Fikk beskjed av Oslo Sylinderservice at 2 av rådene ikke var bra før normalisering. Har i samme operasjon gjordt en del andre grep så helt sikker er jeg ikke.

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

Ny Flem.jpg

Link to post

I likhet med NilsPils, forbinder heller ikke jeg betegnelsen "normalisering" med noe som utføres på en motor.

Etter hva jeg husker fra mine dager på høgskolen, er normalisering en varmebehandlingsprosess som gjøres for å oppnå en homogen struktur på stålplater.

 

I forbindelse med motoroverhaling, vil jeg i midlertid tro det betyr at man avretter rådene og sørger for at alle hullene er på linje. Dvs omtrent som når man linjeborrer en motorblokk.

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post

Takk for det.

 

Skal prøve etter beste evne å forklare hva som menes med normalisering av råde. Etter at man har hatt rådebank i motoren kan det store hullet i råden ha blitt ovalt i lengderetning på grunn av belastningene. Man tar da av overfallet og sliper av litt på overfallene og rådene der de møter hverandre. Hullet er nå også ovalt, men motsatt vei. Deretter borres hullet opp på nytt slik at det blir 100% rundt. Da har man normalisert råden.

 

Dette ble kanskje ikke så mye tydligere, men jeg prøvde. :crazy:

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

Ny Flem.jpg

Link to post
Godt og høre att du er på vannet igjen , hvordan ble ditt oljetrykk nå ?

 

Når jeg startet opp motoren var oljetrykket fortsatt bare ca 25 PSI når motoren ble varm, men fant ut etterhvert at giveren gikk fra 0-160 PSI(0-10 bar), og meteret gikk fra 0-80 PSI(0-5 bar). Fikk derfor bare halve verdien av hva jeg skal ha. Byttet giver i dag, men har ikke startet den. Hadde 40 PSI da jeg dro den på starteren. Regner med at jeg vil ha oljetrykk mellom 40 - 50 PSI. Når jeg tenker meg om hadde jeg 40 PSI på tomgang med varm motor i vinter når jeg startet opp motoren med manuelt meter. Har tydeligvis hatt OK oljetrykk hele tiden.

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

Ny Flem.jpg

Link to post

Da lærte jeg noe nytt. Skjønner nå at "normalisering" her betyr justering av boringen. Har ikke noe med varmebehandling å gjøre.

 

Dersom du har hatt urund boring i en råde, kan nok det være en god forklaring på problemene dine. Spesielt da det er samme rådelager som gikk hver gang.

 

Oval boring, og eventuellt behov for "normalisering" bør en da kunne sjekke selv med mikrometer. Mikrometer er dyre saker. Jeg har i stedet hatt god nytte av digitalt skyvelære som er vesentlig billigere og dekker større diameterområde. Nyaktigheten er ikke helt den samme, men det er som regel bra nok for å sjekke mhp. urundhet. Ved kalibreing mot kjente diametere blir det også nøyaktig nok til å sjekke motorslittasje etc.

 

Ønsker lykke til med reparasjonen og en god båtsommer!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Hmmmm, Normalisering av råder er og varmebehandle disse for og få bort uønsket stress i metallet. Fordi dette kan føre til at en råde kan ryke.

Kapping av overfaldet for og så hone dette opp til korekt toleranse faller mer til og "blueprinte" motor/motordeler

Så NilsPils du har nok rett angående at normalisering er og varembehandle metallet.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...