Gliset Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 Kjøpte en eldre plastsnekke for en liten stund siden etter å ha eid flere mindre båter tidligere. Valget falt på en Tresfjord 26 med en Perkins diesel-traver på 49hk. Jeg har liten kompetanse på diesel motorer, men valgte å hoppe i det... I går skulle turen gå fra Moss til Hankøsundet da motoren plutselig hørtes litt rar ut, jeg prøvde å komme meg til land før den stoppet, men det gikk altså ikke Vi fikk hjelp veldig fort av noen i familien som tilfeldigvis skulle ut med båten rett ved... Vi kom oss inn til Engelsviken der det ble funnet ut at innsuget til dieselslangen ikke sitter spesielt gunstig til, slik at når dieselnivået dumper under halv tank og båten ruller litt kommer det luft i systemet. Vi fylte full tank, løsnet på skruene på toppen av sylindrene og fikk pumpet ut all luft av systemet. Det var deilig å høre at motoren startet igjen slik at den fantastisk flotte dagen i går kunne nytes Denne sommeren blir BRA Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
TrondT Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 (edited) Bra det ikke var verre Eksosbendet på TMD'en sprakk igår, heldigvis før vi var kommet oss fra kai. Mye lyd og vann i kjølen...4 raske båtlapper til Bjordal&Madsen idag og skruing ikveld... og så håper jeg det var motortullet for i år TrondT og, velkommen ombord på bp Edited June 2, 2008 by TrondT (see edit history) Quote Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post Share on other sites More sharing options...
TB2855 Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 Velkommen til forumet. Gratulere med ny båt. Sommeren blir heilt sikkert bra, men den blir nok enda litt bedre vist du får ført sugeledninga litt nærmere bunnen av dieseltanken. Quote Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 (edited) Dette må du bare se det positive i. - Et særdeles rimelig "havari" - Du ble bedre kjent med båten og vet nå at du må fylle diesel før måler viser halv tank (helst modifisere slik TB2855 anbefaler) - Og så skjedde jo dette på en nydelig dag tidlig i sesongen, og var således uproblemetisk og uten fare for skip og mannskap Edited June 2, 2008 by SF (see edit history) Quote 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
tom-ass Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 Velkommen til BP! Du var heldig med det havariet. Hadde selv et havari sist fredag, da en støtstang bøyde seg på min Volvo Penta. Jobben var enkel og grei, men det tok en uke å skaffe deler! Quote Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post Share on other sites More sharing options...
Gliset Posted June 3, 2008 Author Share Posted June 3, 2008 Ja, dette virker som det komplette forum vedrørende alt som har med båt å gjøre. Mye folk med peiling her virker det som! Det var veldig ålreit at det ikke var et skikkelig havari, men at det kun dreide seg om dieseltilførselen. Læringskurven skyter imidlertid fart når noe slikt skjer Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
tom-ass Posted June 3, 2008 Share Posted June 3, 2008 Ja, dette virker som det komplette forum vedrørende alt som har med båt å gjøre. Mye folk med peiling her virker det som! Det er faktisk helt RÅTT! Uansett hva du spør om her så kommer det saklige svar! Og ingen spørsmål er for dumme! Quote Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post Share on other sites More sharing options...
Fusebox Posted June 4, 2008 Share Posted June 4, 2008 Ja, dette virker som det komplette forum vedrørende alt som har med båt å gjøre. Mye folk med peiling her virker det som! Her er det utrolig mye informasjon å hente. Lær deg å bruke søke funksjonen, som iblant kan være en utfordring. Les, og les mer, av nysgjerrighet, så er du kanskje forberedt for andre eventualiteter. Jeg hadde selv et tilfelle her om dagen, da jeg fikk fylt opp motoren med ferskvann og motoren gikk i hydro-lock når jeg forsøkte å starte. Etter et stund med hodekløing og diskusjon med en god nabo, så kom jeg til å tenke på en tråd jeg hadde tilfeldigvis lest for en tid tilbake angående om noe tilsvarende, og vips, saken ble løst. Raskt og greit. Fordi noen andre hadde vært der, og beskrevet problem og løsning her på Båtplassen. God sommer :-) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
yzfr17 Posted July 1, 2008 Share Posted July 1, 2008 Gratulerer med ny båt Quote Kim Link to post Share on other sites More sharing options...
Gliset Posted July 1, 2008 Author Share Posted July 1, 2008 Takk takk! Kanonfornøyd :) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.