Jump to content

Første "havari" :)

Gliset

Recommended Posts

Kjøpte en eldre plastsnekke for en liten stund siden etter å ha eid flere mindre båter tidligere. Valget falt på en Tresfjord 26 med en Perkins diesel-traver på 49hk. Jeg har liten kompetanse på diesel motorer, men valgte å hoppe i det...

I går skulle turen gå fra Moss til Hankøsundet da motoren plutselig hørtes litt rar ut, jeg prøvde å komme meg til land før den stoppet, men det gikk altså ikke :rolleyes:

Vi fikk hjelp veldig fort av noen i familien som tilfeldigvis skulle ut med båten rett ved... Vi kom oss inn til Engelsviken der det ble funnet ut at innsuget til dieselslangen ikke sitter spesielt gunstig til, slik at når dieselnivået dumper under halv tank og båten ruller litt kommer det luft i systemet. Vi fylte full tank, løsnet på skruene på toppen av sylindrene og fikk pumpet ut all luft av systemet.

Det var deilig å høre at motoren startet igjen slik at den fantastisk flotte dagen i går kunne nytes :flag:

Denne sommeren blir BRA

Bra det ikke var verre :smiley:

Eksosbendet på TMD'en sprakk igår, heldigvis før vi var kommet oss fra kai. Mye lyd og vann i kjølen...4 raske båtlapper til Bjordal&Madsen idag og skruing ikveld... :sad: og så håper jeg det var motortullet for i år :cool:

:flag: TrondT

og, velkommen ombord på bp :seeya:

Redigert av TrondT (see edit history)

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Velkommen til forumet.

Gratulere med ny båt. Sommeren blir heilt sikkert bra, men den blir nok enda litt bedre vist du får ført sugeledninga litt nærmere

bunnen av dieseltanken.

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Dette må du bare se det positive i. :wink:

- Et særdeles rimelig "havari"

- Du ble bedre kjent med båten og vet nå at du må fylle diesel før måler viser halv tank (helst modifisere slik TB2855 anbefaler)

- Og så skjedde jo dette på en nydelig dag tidlig i sesongen, og var således uproblemetisk og uten fare for skip og mannskap

:seeya:

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Ja, dette virker som det komplette forum vedrørende alt som har med båt å gjøre. Mye folk med peiling her virker det som!

Det var veldig ålreit at det ikke var et skikkelig havari, men at det kun dreide seg om dieseltilførselen. Læringskurven skyter imidlertid fart når noe slikt skjer :smiley:

Ja, dette virker som det komplette forum vedrørende alt som har med båt å gjøre. Mye folk med peiling her virker det som!

Her er det utrolig mye informasjon å hente. Lær deg å bruke søke funksjonen, som iblant kan være en utfordring. Les, og les mer, av nysgjerrighet, så er du kanskje forberedt for andre eventualiteter. Jeg hadde selv et tilfelle her om dagen, da jeg fikk fylt opp motoren med ferskvann og motoren gikk i hydro-lock når jeg forsøkte å starte. Etter et stund med hodekløing og diskusjon med en god nabo, så kom jeg til å tenke på en tråd jeg hadde tilfeldigvis lest for en tid tilbake angående om noe tilsvarende, og vips, saken ble løst. Raskt og greit.

Fordi noen andre hadde vært der, og beskrevet problem og løsning her på Båtplassen.

God sommer :-)

• 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...