Godværseileren Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 Vi trenger nytt storseil til vår HR 29 og jeg har i den forbindelse noen spørsmål: 1. Hvor mye må man regne med for et nytt seil som skal brukes til turseiling? 2. Kan noen anbefale leverandører? Hvem leverer gode turseil til en fornuftig pris? Hvem bør jeg be om pris fra? 3. Må båten være der seilmakeren er for måling o.l. eller kan slike seil bestilles som standardvare for den aktuelle båttypen? 4. Hvilken type seil bør man velge? Alle tilbakemeldinger mottas med takk da jeg er rimelig grønn på området... Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Nytt storseil.Emnetittelen skal fortelle entydig hva emnet handler om. Hvis det er relevant skal produktnavn/modell være med. CAPSLOCK i tittel er forbudt. For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Xtian Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 1. Tipper et sted mellom 6 og 10 tusen, avhenging av duk, kvalitet osv. 2. Tasker seil levert av Gran f.eks. Har ikke erfaring med seilene over tid, så jeg vet ikke hvor holdbare de er i fasongen. 3. Nei, antageligvis ikke. Selv vår gamle Junker 26 lå inne i databasen deres, og seilene passet bra. 4. Tja, si det. Er prisen det viktigste kriteriet blir det vel cross-cut dacron med to gjennomgående spiler i toppen og vanlige spiler ellers (var i hvert fall det spilearrangementet jeg ble anbefalt, og HR29 har vel ikke så mye storseil?). Ellers har jeg lagt merke til at endel seilmakere tilbyr "cruising"-varianter av laminat-dukene sine. Ville antaglig sett på noen av disse, da dacron-duken tøyer seg og gir merkbar foringelse i ytelsen etter en 2-3 sesonger. Christian 8-) Quote Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 (edited) Jeg kjenner HR 29 litt etter å ha seilt den med familien i 10-12 år på tur og i regatta. Vil anbefale deg å kontakte Elvstrøm i Tønsberg. De sydde seil til 29'en vår. Pappa hadde et løsfotet, fullspilet seil i normal duk (dvs hvit og myk) som fungerte veldig fint. Selv til turbruk får du mye større seilglede ved å legge litt penger i dette ettersom båten blir mer lettdrevet i normal vind. Tror at de fortsatt har dette seilet i sine arkiver Vil også anbefale deg HR klubben om du ikke er meldem der - jeg kan formidle kontakt om du vil - send i så fall IM til meg Edited June 2, 2008 by Bitteliten (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Godværseileren Posted June 16, 2008 Author Share Posted June 16, 2008 Da har jeg fått pris fra tre seilmakere. Gran seil og Elvstrøm leverer til omlag 18 000 mens 123-seil til 13 000. Alle leverer fullspilet dacron crusscut seil. Er det noen grunn til å gå for noen av de "dyre" seilene? Eller leverer 123-seil gode seil? Noen som har erfaringer eller meninger... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Godværseileren Posted June 17, 2008 Author Share Posted June 17, 2008 Ingen som har tanker eller erfaringer ang. dette? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Posted June 17, 2008 Share Posted June 17, 2008 Sjekk boding.se http://www.boding.se/prices/priser/?tx_awb...Hash=8ca67d4ed2 Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mergulhito Posted June 17, 2008 Share Posted June 17, 2008 Hei, jeg jobbet som seilmaker tidligere, og har gamle kolleger på nesten hvert eneste seilloft i landet, men de gutta fra 123-seil har jeg tilgode å høre om. Gran og Elvstrøm er profesjonelle og flinke folk, med mange år i bransjen, og med erfaring fra forskjellige seilloft. Jeg synes du skal høre med et par seilloft til, Aker Seil i tønsberg, og Quantum i Drøbak f.eks. Og en ting til, dette er den verste tiden å be om pris på, nå står gutta på som bare f for å bli ferdige til ferienog shorthanded regattaene (men med Færdern bak seg). Kan du vente til høsten (aug/sep), kan jeg love deg minst 15% rabatt ;-) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts