zooper Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 Har dere noen gang sett flere båter på fjorden? Helgen 30.05.08- 01.06.08, og da spesielt Søndag, var helt vannvittig. Indre Oslofjord var spekket med plast og tre i alle himmelretninger. Det var regelrett trafikkork og knapt nok en plass å oppdrive i populære gjestehavner og naturhavner... og enda, er det fortsatt mange båter å se i opplag. Er dette et tegn på hvordan sessongen kommer til å bli? I så fall kan jeg ikke akkurat si at jeg gleder meg. Jeg mistet tellingen på hvor mange farlige situasjoner jeg så, og hvor mange tilfeller av dårlig båtvett som forsurer båtlivet for alle andre. Et typisk tilfelle var store halvplanere i full fart i trange farvann, gjerne tett opp til en mindre båt fra dens akter, med følgende giring av den mindre båten på grunn av bølgene fra den større. Et par tilfeller resulterte dette direkte i noen hårfine nestenulykker. I andre tilfeller medførte giringen til forvirring blant andre båter som ikke klarte å lese hva den lille holdt på med, med påfølgende nestenulykker. Før mente jeg at båtsertifikat var noe tøv, nå tenker jeg at det kanskje ikke er så dumt likevel. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Fugli Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 He He He! skulle gjerne sett bilde av alle de båtene Jeg mener att båt sertifikat er en bra ting for di som alldri har kjört båt för Jeg er bare 15 år selv men villmannskjöring driver jeg ikke med jeg har alltid fått höre at man skal vere varsom og tenke konsikvensene av trekkene man gjör på vannet, helt fra jeg var 10 år! Noe jeg syntes er idiotisk er folk som har det morro med og lage store bölger rett vedsiden av båter som er parkert inntill brygger eller ankret opp ute på vannet Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
power Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 Ja jeg var også ute i helgen og det var mye rart utpå der. Hvor skal de med FB båt alltid kjøre forbi alle som en mindre en dem selv også har vi disse med splittflagg da som oppfører seg som om de eier fjorden Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 Det var utrolig mange båter på sjøen i helgen og det var overraskende mye fin kjøring, opsummerer båtansvarlig Bård Grønnesby hos politiet helgen på (Oslo)fjorden. Han uttaler faktisk også at han var imponert over alle som oppførte seg fint på fjorden i helgen. Han kan da umulig vite hva han snakker om siden dommen allerede er felt av ekspertene her på forumet? Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 Ellers i Ytre oslofjord rundt Hvaler/Koster var det bare velstand i helgen. Vi koste oss og seilet. Synes det var gjengs over. Møtte forøvring Kystlink/Colorline ved Tisler. De mindre båtene viket og la til grunn en bekymringsløs ferd for de 2. Det var store FB, seilere, sjekter, joller i sjønn forening. Helgen var helt topp. Eneste minuset var utvalget av solkrem på koster Quote Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
power Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 Det var utrolig mange båter på sjøen i helgen og det var overraskende mye fin kjøring, opsummerer båtansvarlig Bård Grønnesby hos politiet helgen på (Oslo)fjorden. Han uttaler faktisk også at han var imponert over alle som oppførte seg fint på fjorden i helgen. Han kan da umulig vite hva han snakker om siden dommen allerede er felt av ekspertene her på forumet? Med tanke på hvor mange som var ute i helgen så synes jeg att folk var flinke og tok det med ro Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
oslofjord Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 (edited) Har dere noen gang sett flere båter på fjorden? Helgen 30.05.08- 01.06.08, og da spesielt Søndag, var helt vannvittig. Indre Oslofjord var spekket med plast og tre i alle himmelretninger. Det var regelrett trafikkork og knapt nok en plass å oppdrive i populære gjestehavner og naturhavner... og enda, er det fortsatt mange båter å se i opplag. Er dette et tegn på hvordan sessongen kommer til å bli? I så fall kan jeg ikke akkurat si at jeg gleder meg. Jeg mistet tellingen på hvor mange farlige situasjoner jeg så, og hvor mange tilfeller av dårlig båtvett som forsurer båtlivet for alle andre. Et typisk tilfelle var store halvplanere i full fart i trange farvann, gjerne tett opp til en mindre båt fra dens akter, med følgende giring av den mindre båten på grunn av bølgene fra den større. Et par tilfeller resulterte dette direkte i noen hårfine nestenulykker. I andre tilfeller medførte giringen til forvirring blant andre båter som ikke klarte å lese hva den lille holdt på med, med påfølgende nestenulykker. Før mente jeg at båtsertifikat var noe tøv, nå tenker jeg at det kanskje ikke er så dumt likevel. Jeg forstår ingen ting....at noen kan klage og syte fordi det er for mange som koser seg på fjorden........ Ja da var vel alt så mye bedre før...altså i fjord da KNBF kunne glede seg over dårlig vær og lite folk på fjorden: KNBFs hjemmeside August 10, 2007 "Aldri så galt at det ikke er godt for noe… Mens våre båtvenner i Nord-Norge har kunnet glede seg over en fin sommer, har båtfolket i Sør-Norge hatt en heller hustrig sommer, i alle fall hvis vi sammenligner med drømmesommeren i fjor. Våre medlemmer har rapportert om god plass både i gjestehavner og i uthavner, selv på de mest populære stedene langs kysten. Hovedredningssentralene og Redningsselskapet forteller om færre uhell med fritidsbåter denne sommeren. Det skyldes nok at båtfolket har dratt ut på sjøen som de pleier, mens ”folk i båt” har funnet andre feriesysler enn båtlivet. Fordelen med det er at uvettig adferd på sjøen ikke har vært noe stort problem i år. Selv media har måttet ty til andre ”sommeragurker”." Bra formynderne ikke kan vedta obligatorisk dårlig båtvær.....for været er veldet eneste de ikke har kontroll over...... Edited June 2, 2008 by salt (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
NC Justina Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 Vi lå ut for Sætre og dykket på Møkkalasset N på søndag. Etterhvert blåste det opp en frisk solgangsbris sørfra. Det som forundrer meg var alle de seilbåtene som gikk hjemover (innover) i fjorden med seila godt pakket inn. Det var perfekte forhold for en fin seilas. Det var da spesielt de litt større seilbåtene som bemerket seg ved å gå for motor. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Salt Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 også har vi disse med splittflagg da som oppfører seg som om de eier fjorden Jaså, var det marinefartøyer der? Eller store ferjer med (norsk) postflagg? Quote Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post Share on other sites More sharing options...
power Posted June 3, 2008 Share Posted June 3, 2008 Nei det er dette flagget jeg tenker på Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
lassal Posted June 3, 2008 Share Posted June 3, 2008 Jeg var også ute i helgen og det var mildt sagt relativt fullt over alt. Fullt i både bevøya, middagsbukta og på steilene. Endte opp med at vi måtte ligge for anker på steilene. Til tros for at det var så mange båter syns jeg det gikk bra. Var selvfølgelig enkelte som godt kunne ha roet seg ned noe, men ellers er jeg meget fornøyd. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Salt Posted June 5, 2008 Share Posted June 5, 2008 Nei det er dette flagget jeg tenker på Å, ja. Jo, det er vel en del medlemmer av den foreningen der inne i indre Oslofjord. Quote Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Posted June 5, 2008 Share Posted June 5, 2008 Det er vel omtrent like overraskende som at det finnes medlemmer i Brevik Seilforening bosatt i Brevik eller trøndere bosatt i Trodheim? Til orientering så er KNS en seilforening som holder til i Oslo og derfor befinner et betydelig antall av seilforeningenens medlemmer seg i farvannene rundt Oslo, også kalt Oslofjorden. Nei, jeg er ikke medlem! Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
FredrikW Posted June 6, 2008 Share Posted June 6, 2008 Jaså, var det marinefartøyer der? Eller store ferjer med (norsk) postflagg? KNS hadde så vidt jeg vet postutdeling som fast oppgave i tidligere tider. Derav splittflagg. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Salt Posted June 7, 2008 Share Posted June 7, 2008 Det er vel omtrent like overraskende som at det finnes medlemmer i Brevik Seilforening bosatt i Brevik eller trøndere bosatt i Trodheim? Til orientering så er KNS en seilforening som holder til i Oslo og derfor befinner et betydelig antall av seilforeningenens medlemmer seg i farvannene rundt Oslo, også kalt Oslofjorden. Nettopp. En helt lokal forening. Joda, jeg vet hvor Oslofjorden er. Den er fra Færder/Torbjørnskjær og innover mot Oslo. Men til forskjell fra en del andre lokale foreninger, har de nok en hel del medlemmer her og der langs kysten ellers også... uansett; her på våre kanter er det nok like mange (eller flere) postflagg og rene splittflagg enn det er splittflagg for KNS. Med unntatt av badegjestbåter i juli, da. Quote Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post Share on other sites More sharing options...
MajorAndy Posted June 7, 2008 Share Posted June 7, 2008 Jeg var i Marstrand/Göteborg i den weekend og kan tilføje, at det var helt sindssygt der også: "E6" var meget trafikeret end jeg har set nogensinde og alle småhavnene på fx Hyppelen, Rörö, Kallö-Knippla, Åstol mm var stopfulde! Fredag aften var "disco night" i Lilla Bommen - med høj musik og fulde folk på kajen natten lang. Ak ja - så blev det da endelig sommer! Andy Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
power Posted June 10, 2008 Share Posted June 10, 2008 Slik så det ut ved Son på Lørdag . Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
vikers Posted June 10, 2008 Share Posted June 10, 2008 Tror hverken splittflagg eller båtførerbevis har noe med hvordan folk oppfører seg på sjøen. Enten er man tankeløse duster, eller så tar man hensyn og seiler/går for motor slik at det ikke er til sjenanse. Seilbåtførere som tror de eier sjøen finnes både med og uten splitt i flagget, likeså er det duster med og uten FB som synes det bare er greit å halvplane forbi aktenfra - helt uten tanke på de meterene med bølger man lager for andre saktegående båter. Heldigvis er dette unntakene, men synes selv at det blir flere og flere av disse. Når det er sagt, så er det flott med en mengde båter på sjøen! Quote Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post Share on other sites More sharing options...
Boywonder Posted June 10, 2008 Share Posted June 10, 2008 Jeg fløy over Oslofjorden på Fredag ettermiddag. Sykt mye båter på vannet. Litt av et skue -og glad for at jeg ikke var midt oppi det. Quote En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post Share on other sites More sharing options...
olews Posted June 10, 2008 Share Posted June 10, 2008 Jeg var ute med gummibåt (2.5 m 5 hk) og kjørte noen turer med gjester til og fra Hovedøya og Aker brygge. Av alle situasjoner der jeg hadde retten til veien gav alle plass også store flybridgebåter. Så jeg må si jeg er imponert over oppførselen til båtfolket på Oslo havn. Derimot er det vanskelig å holde kontroll på farten, 5 knop er vanskelig å holde med en så liten gummibåt. Ole Quote Ole S/Y Algol Link to post Share on other sites More sharing options...
BårdK Posted June 10, 2008 Share Posted June 10, 2008 Har et enkelt spørsmål. På vei tilbake til båtplassen søndag ettermiddag i sundet mellom Nesøya og Landøya/Mellomnes, hvor det er ganske trangt mange plasser og veldig mange båter denne ettermiddagen, lå jeg bak en seilbåt som seilte av gårde i maks 2-3 knop. Har ikke sluregir så jeg måtte da sette båten i fri støtt og stadig og savnet naturligvis styrefart. Like før vi er under broa over til Nesøya finner seilbåten ut at masta er for høy og må snu, hadde jeg ikke hatt både baug- og hekktrøster hadde det ikke gått bra med min båt (det hadde begynt å blåse ganske friskt). Det med brohøyden er greit, fordi det er pågående broarbeid som gjøre høyden noe lavere enn det som fremgår av sjøkartet. Mitt spørsmål er om det er "godt sjømannskap" å kjøre så sakte at andre får skikkelige manøvreringsproblemer? Er såpass ydmyk at jeg godtar om det er greit, men lurer på andres refleksjoner om dette. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
runes Posted June 10, 2008 Share Posted June 10, 2008 Så du mener at han Seilte for sakte? Hadde han rullestor? Som seiler skjønner jeg ikke helt spørsmålet, mener du at han skulle seilt fortere? Sevlfølgelig må det være greit å gå i 3 knop. Det er jo flust av steder det er 5 knops maksgrense, så det å seile i 3 knop må da være lov. Quote Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post Share on other sites More sharing options...
power Posted June 10, 2008 Share Posted June 10, 2008 Det handler vel om og vise forståelse for andre på sjøen også får du som erfaren båtfører forsøke så godt du kan og forutse hva som kommer til og skje framfor deg og rundt deg. Noe av det samme skjedde inne i min havn når en seilbåt som gikk for motor kastet seg framfor meg når jeg var på vei inn , slik skjer og det skjer sikkert igjen Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hilmar 2 Posted June 10, 2008 Share Posted June 10, 2008 (edited) Det vanligste er at Seilbåter kjører i skipsleia i motsatt seperasjon . Den ser jeg ofte Radaren var god å ha i helgen, båtene dukker opp fort. Edited June 10, 2008 by Hilmar 2 (see edit history) Quote Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post Share on other sites More sharing options...
BårdK Posted June 11, 2008 Share Posted June 11, 2008 (edited) Så du mener at han Seilte for sakte? Hadde han rullestor? Som seiler skjønner jeg ikke helt spørsmålet, mener du at han skulle seilt fortere? Sevlfølgelig må det være greit å gå i 3 knop. Det er jo flust av steder det er 5 knops maksgrense, så det å seile i 3 knop må da være lov. Sorry, burde ha nevnt at seilbåten selvf. gikk for motor (ca. 40-foter) - det er flere steder her hvor sundenene ikke er mer en 5-7 m. brede og selv en A-jolle ville hatt problemer med å gå for seil her. Selv uten motgående trafikk er det også umulig å seile forbi - grunnet 5 knops maksfart (igjen selvfølgelig). Edited June 11, 2008 by BårdK (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts