Mouche Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 Jeg skjønner din problemstiling, men kan ikke helt skjønne at ditt manglende sluregir skal pålegge seilbåten å gå raskere enn han selv finner riktig/ønskelig? Du beskriver jo også stedet som meget smalt og for en seilbåt som jo også stikker dypt så er sakte fart høyst forståelig, selv så sakte som 2/3, eller kanskje det var 4 knop? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Fusebox Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 Heisann, Vi var ute og koste oss i helgen, med fantastisk flott vær. Forøvrig første tur med "ny"-båten, og følgelig litt uvant med båtens egenskaper mht. vind, svingradius og avdrift. Ble litt hett i toppen da vi forsøkte å legge til i en overbefolket bukt på Borøya utenfor Sandvika. Jeg gleder meg vilt til jeg får installert baugpropellen, og kan slappe av litt mer i trange og sterkt trafikkerte farvann. Visst var det trangt om plassen, men vi hadde ingen problemer (bortsett fra nevnte over ;-) med å finne en ledig plass. Trikset er å holde greie på de 25 båtene for anker på svai, de 4 andre som gjør det samme som jeg (leter etter plass), vindretningen og et par små seilbrett/joller og gummibåter som flyr rundt på kryss og tvers. -Kan være en utfordring for oss mannfolka som (angivelig) bare klarer å tenke på én ting samtidig ;-) Har du bare godt med ankertau, så er det alltid en plass på svai God sommer. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 Jeg var på sjøen i indre Oslofjord i helgen. Veldig mange båter, men stort sett ingen problemer med det. Det var ingen problemer med plass i uthavner heller: Middagsbukta fredag, Steilene lørdag og Langøyene søndag. Bare hyggelig med mange folk på fjorden nå. Folk opførte seg eksemplarisk stort sett, bortsett fra han idioten som kom bakfra og halvplanet 3-4m fra snekka mi i indre havnebasseng. Vi fikk kastet oss over alt løst ombord og fikk reddet det meste. Men en idiot på tre fine dager er vel ikke mye? Lar ikke sånt ødelegge en ellers fin tur. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
nordan family 27 Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 I prinsippet er jeg enig i at at man burde kjøre så sakte man ønsker. Men det har nå engang blitt slik i indre oslofjord at det på de fine dagene er helt vannvittig mange båter ute, og i de trangeste sundene er det veldig veldig trangt. Den aktuelle dagen her blåste det dessuten ganske kraftig. En motorbåt med liten styrefart i så trange sund som det er utenfor Sandvika og med så mange båter kan fort være ugreit både for skipperen og de omkringliggende kø-kjørerne. Så selvom jeg i prinsippet er enig i at man burde kunne seile så sakte man vil, er det et spørsmål om det er spesielt hensynsfullt når det faktisk er vannvittig mange båter i et trangt sund og det blåser kraftig. Jeg har derfor forståelse for at spørsmålet blir reist, og kan heller ikke se at det ville vært spesielt byrdefullt for seilbåten (som her gikk på motor) å gi på litt ekstra akkurat de få metrene det er snakk om igjennom de trangeste sundene. Jeg har tidligere hatt seilbåt selv, og forventet den gang at motorbåter tok hensyn til meg - likefullt viste hensyn tilbake å forsøkte å holde "normal" kø-fart gjennom de trange sundene. Det er et faktum at mange er ute og det er trangt, og da krever det at alle er ekstra hensynsfulle når det er mulig uten å være urimelig byrdefullt. Det kan jo høres ut som seilbåten kunne ha gitt litt ekstra i noen få meter - på den annen side vet vi jo ikke om vedkommende var i ukjent farvann og derav hadde "gode grunner" til å skape litt "trafikk-kork" Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 Mulig at jeg blir kalt kverulant nå, men... Om dette var en 40 fots seilbåt (4 meter bred??), og som da skal gjennom sund som noen steder er 5-7 meter - da er det vel ikke vanskelig å forstå at båtfører her tar ting piano? Har båter problemer med styrefart på 3 knop...ja da bør de enten holde ann slik at båtene foran gjør seg ferdig med sundet først for så å gå etter i 5 knop, eller de burde ta turen rundt sundet. Har man ikke styrefart på 3 knop, så passer ikke båten i trange sund... Å forlange at en såpass stor seilbåt skal gå med tilnærmet marsjfart i så trange sund blir for dumt..., og ikke minst risikabelt med tanke på stopplengden på slike båter kontra kraftig motoriserte motorbåter. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
NilsPils Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 ...........og la ikke sånt ødelegge en ellers fin tur! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
BårdK Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 (redigert) Enig med de fleste her jeg, og jeg har ikke forlangt noen ting som helst - det var derfor jeg stilte spørsmålet. Men farten til den aktuelle seilbåten var maks 3 knop, jeg holder 3,5 på laveste fart i gir og måtte som sagt skifte med ca 50/50 i fri. Køen var forøvrig så lang som sundet er, så dersom jeg hadde forsøkt å vente hadde jeg skapt kaos. Min tolkning av svarene: Det kan være greit om man også tar hensyn til minimumsfart, ikke bare maksfart - men det bør man ikke forvente. På veien, der det er mindre fare ved lavere fart enn fartsgrensen, synes mange å mene at man bør prøve å holde seg tett opptil grensen så lenge forbikjøring er umulig...eller var den sammenlikningen helt på jordet... Redigert 11.Juni.2008 av BårdK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 Var ikke i Oslo i helgen men i Trondheimsfjorden i et fantastisk vær. Kjørte i 3,5 time og så kanskje 20 båter ! Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Mouche Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 På veien, der det er mindre fare ved lavere fart enn fartsgrensen, synes mange å mene at man bør prøve å holde seg tett opptil grensen så lenge forbikjøring er umulig...eller var den sammenlikningen helt på jordet... Vel, jeg var svært nær å miste lappen for en del år siden og kjørte da i 60 i en 80 km/t sone (ja holdt 60 i 80 sone!). Dette i henhold til politiets radar på stedet. Der var midt på dagen, sommer, sol, tørre veier, ja så nær optimale kjøreforhold som vel mulig på E-18 i Aust-Agder. Årsaken til at jeg ble tatt var avstand til bilen foran som jeg prøvde å kjøre forbi, men måtte avbryte grunnet møtende trafikk. I det området som jeg la meg opptil bilen foran, begynte å svinge ut (visste det var rett strekning med lovlig forbikjøring "på gang"), men måtte avbryte, svinge inn igjen så stod politiets videokamera og radar! Var et bilde fra å miste lappen mens han som kjrte i 60 ble vinket videre! Den boten føltes ikke helt riktig, men ingen argumenter i denne verden fikk forandret politiets holdning til det hele og at "hattebilisten" foran bare holdt 60 var han jo i sin fulle rett til som politiet sa. Synes du sammenligningen var på jordet? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
BårdK Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 Synes den var god jeg, dvs. jeg skjønner ditt behov for å komme forbi. Nå må vi også ta i betraktning at dette var i Aust-Agder , samt at det å ligge for tett opptil bilen foran faktisk er farlig - fy deg . I oslo-området derimot, har jo eldre bedagelige bilister blitt bøtelagt for å kjøre for sakte, samtidig vet vi fra trafikkhold at FOR stor avstand mellom bilene skaper ekstra kø inn og ut av Oslo. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 (redigert) Å overføre bilkjøring til sjøen er vel noe av årsaken til mye av tullet man opplever på sjøen. Kanskje spesiellt i Oslofjorden hvor enkelte båteieren forsetter å kjøre bil mellom staker og andre bilførere. Og i frustrasjon over andres manglende bilferdigheter Redigert 11.Juni.2008 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
roaldbj Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 Minstefart kan i praksis bli vanskelig. Legger ved et kartutsnitt fra Sotenkanalen litt nord for Smögen/Kungshamn på den svenske vestkysten. Kanalen er om lag 2.5 nm lang. Om sommeren er det tett-i-tett med båter. Jeg har flere ganger erfart at båten foran seiler i 2 knop. I tillegg kan det bli stans for venting av broåpning. Heldigvis er det som regel lite vind og strøm som gjør manøvreringen vanskelig, men med motorbåt skal man planlegge godt for å få vannstrøm over roret og dermed styringsfart. Jeg har sett flere motorbåter som har slitt mye med styringsfarten i denne kanalen. Jeg forsøker å holde god avstand til båten forran, men båtene som kommer imot kan "slingre" mye. Jeg må medgi at jeg ikke fendrer når jeg går i denne kanalen. Det burde jeg ha gjort. Kanskje jeg husker det i sommer. Sitér dette innlegget Link to post
prin435 Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 Minstefart kan i praksis bli vanskelig. Legger ved et kartutsnitt fra Sotenkanalen litt nord for Smögen/Kungshamn på den svenske vestkysten. Kanalen er om lag 2.5 nm lang. Om sommeren er det tett-i-tett med båter. Jeg har flere ganger erfart at båten foran seiler i 2 knop. I tillegg kan det bli stans for venting av broåpning. Heldigvis er det som regel lite vind og strøm som gjør manøvreringen vanskelig, men med motorbåt skal man planlegge godt for å få vannstrøm over roret og dermed styringsfart. Jeg har sett flere motorbåter som har slitt mye med styringsfarten i denne kanalen. Jeg forsøker å holde god avstand til båten forran, men båtene som kommer imot kan "slingre" mye. Jeg må medgi at jeg ikke fendrer når jeg går i denne kanalen. Det burde jeg ha gjort. Kanskje jeg husker det i sommer. Langt fra Oslo men............... Jeg hadde problemer i Sota kanal for et par år siden. Da var det en seilbåt som kjørte i mindre en 3 knop sannsynligvis i påvente av bruåpning. Kø begge veier og frisk vestavind. Jeg hadde problemer med å holde båten fra land, men det ble heldigvis brudd i køen i mot gående trafikk. Jeg så mitt snitt til å passere i ca. 6 knop ( Lager minimalt med bølger da ). Det var +100m pluss luke foran seilbåten. Det resulterte i at han med seilbåten ( Norsk flagg) viste fingeren og ropte ut hvor idiotisk jeg var. Dette er et typisk eksempel på at noen ikke tenker lengre en nesa rekker, eller rett og slett ikke vet bedre. Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
nordan family 27 Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 ...ja da bør de enten holde ann slik at båtene foran gjør seg ferdig med sundet først Velkommen til kaoset i indre Oslofjord - hvis man holder an tror jeg de andre 30 båtene i sundet blir mildt sagt overrasket - og det blir komplett kaos alle veier, i alle fall med den vinden som var på den aktuelle dagen. Deler de synspunkter som fremkommer i forhold til at mange fortsetter med bilkjøring på sjøen -men det er nå en gang slik indre oslofjord er og da er det ikke så mye annet å gjøre enn å forholde seg til det på best mulig måte. Og når alle forsøker å ta hensyn går det som regel veldig greit Sitér dette innlegget Link to post
mevinn Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 Mitt spørsmål er om det er "godt sjømannskap" å kjøre så sakte at andre får skikkelige manøvreringsproblemer? Er såpass ydmyk at jeg godtar om det er greit, men lurer på andres refleksjoner om dette. Tror nok du bør lære deg å kjenne begrensningene til båten din, det er ikke godt sjømannskap å rote seg inn i situasjoner der du mister kontroll over fartøyet. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 13.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2008 mevinn, klarte meg fint jeg, og jeg er da fullstendig klar over at båten er vanskelig å manøvrere i trange farvann uten styrefart. Var på vei hjem til båtplassen. Må da være lov til å stille et spørsmål uten å bli anklaget for ikke å kjenne begrensningene til båten min og indirekte at jeg roter meg inn i farvann jeg mister kontroll? Som om jeg skulle be om du burde kjenner dine mentale begrensninger før du kommer med beskyldninger.. , noe jeg selvfølgelig ikke vil. Sitér dette innlegget Link to post
mevinn Svart 13.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2008 mevinn, klarte meg fint jeg, og jeg er da fullstendig klar over at båten er vanskelig å manøvrere i trange farvann uten styrefart. Var på vei hjem til båtplassen. Må da være lov til å stille et spørsmål uten å bli anklaget for ikke å kjenne begrensningene til båten min og indirekte at jeg roter meg inn i farvann jeg mister kontroll? I det forrige innlegget skrev du at du såvidt klarte å redde deg gjennom situasjonen, altså var i ferd med å miste kontrollen. Men i stedet for å spørre om hva du kunne gjort annerledes, stilte du spørsmålstegn med om det var godt sjømannssskap av de andre båtene å kjøre så sent. Da er det en selvfølge at jeg lurer på om du vurderte forholdene på stedet med vind, strøm, båter, eventuelle badere osv riktig... Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 13.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2008 I det forrige innlegget skrev du at du såvidt klarte å redde deg gjennom situasjonen, altså var i ferd med å miste kontrollen. Men i stedet for å spørre om hva du kunne gjort annerledes, stilte du spørsmålstegn med om det var godt sjømannssskap av de andre båtene å kjøre så sent. Da er det en selvfølge at jeg lurer på om du vurderte forholdene på stedet med vind, strøm, båter, eventuelle badere osv riktig... Nei, husk det er ikke pent å ljuge - det er dessuten fryktelig dumt når det er så lett å avsløre. Les innlegget på nytt eller les her hva jeg skrev: "Like før vi er under broa over til Nesøya finner seilbåten ut at masta er for høy og må snu, hadde jeg ikke hatt både baug- og hekktrøster hadde det ikke gått bra med min båt (det hadde begynt å blåse ganske friskt). Det med brohøyden er greit, fordi det er pågående broarbeid som gjøre høyden noe lavere enn det som fremgår av sjøkartet. Mitt spørsmål er om det er "godt sjømannskap" å kjøre så sakte at andre får skikkelige manøvreringsproblemer? Er såpass ydmyk at jeg godtar om det er greit, men lurer på andres refleksjoner om dette." I og med at jeg nettopp var klar over at jeg hadde både baug- og hekktrøster var jeg rimelig godt utrustet for både det ene og det andre - også det uventede i at en seilbåt stenger hele sundet like før broa gikk helt utmerket. Det ser også ut som om jeg må hjelpe deg med ytterligere en presisering: Spørsmålet mitt handlet ikke om denne spesielle episoden hvor seilbåtskipperen ikke la merke til et godt synlig og stort skilt som varsler om at broa er lavere enn vanlig - dette så han/hun ikke før båten var et par meter fra broa og hvor sundet er skikkelig trangt - DET var ikke godt sjømannsskap - i mine øyne - men det er en annen sak. Spørsmålet mitt handlet om lav fart i veldig trange og lange sund og jeg synes jeg har fått mange gode og reflektere innspill - ditt er åpenbart ikke et av de. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 13.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2008 Ta en tur i Soten-kanalen midt i sommerferien. Da vil du kunne oppleve en del rart. Svære seilbåter skal snegle seg gjennom for så å måtte vente til broråpning i stedet for å dra rundt skjæra. Der kan det gå sakte der Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 13.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2008 Jeg vil også tro at det kan være en utfordring å ligge i Tønsberg kanalen i påvente av broåpning. Om man har godt sjømannskap eller ei, faktum er at strøm, vind og trengsel kan få selv den beste til å miste kontrollen. Dette vet jeg, da til og med jeg har følt det beklemt ( ) iblant. Fint med hekk- og baugthruster, men hva om den ene eller andre faller ut ? Man får prøve så godt man kan, heller det enn å ikke gå inn på slike steder. Tenk heller gjennom krise-håndtering om kontrollen over fartøy forsvinner helt og holdent. Noen fendere her og der, pluss en dregg lett tilgjengelig kan vel redde de fleste uten større skader enn en såret stolthet. Hjelpsomhet er et godt nøkkelord om det trengs. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 13.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2008 Man får prøve så godt man kan, heller det enn å ikke gå inn på slike steder. Tenk heller gjennom krise-håndtering om kontrollen over fartøy forsvinner helt og holdent. Noen fendere her og der, pluss en dregg lett tilgjengelig kan vel redde de fleste uten større skader enn en såret stolthet. Hjelpsomhet er et godt nøkkelord om det trengs. Veldig enig, fendring og mannskap klar med båtshakke. Har stått i kø ved Tønsbergbrua med vind selv - dersom vi hjelper hvernandre går det greit. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.