Jump to content

Problem med Engbo vinsj - super service fra Engbo

Stevens

Recommended Posts

Hei,

Jeg sendte en e-mail i dag til Engbo med følgende problembeskrivning:

"Installerte i vinter en Midi-vinsj med fjernkontroll, men den oppfører seg litt merkelig.

Den slipper tauet ut helt OK, men den reagerer ikke når jeg trykker på Opp-knappen. Det er akkurat som om den tror at den har passert siste stoppring på tauet. Om jeg holder Opp-knappen inne, så tar det endel sekunder før vinsjen våkner til liv og jeg får kjørt opp tauet i sakte fart.

Mener at stoppringene skal være korrekt montert på tauet (en ved endestopp, en ca en meter før)."

Engbo ringte meg prompte og forklarte hva både problemet og løsningen var (dvs. at auto-stop sensoren reagerte på blyet inne i blytauet).

Diagnosen var enkel: det var bare å se på sensoren at den lyste rødt selv når den ikke var i nærheten av en stoppring. Så var det bare å løsne på skruen og trekke sensoren ut noen millimeter bort fra tauet inntil lampen ikke lenger lyste. Det hele tok mindre enn ett minutt - og det er adskillig kortere enn det jeg allerede har brukt på å fundere og feilsøke.

Hyggelig å få så rask hjelp og et slikt presist svar fra produsenten!

Edited by Stevens (see edit history)

Jeg har opplevd det samme fra Engbo - de har virkelig interesse i at kundene skal være fornøyde. Jeg sleit med at vinsjen sluret - og de guidet meg til rett løsning (som var at Dockside hadde montert den feil)

Jeg har også en Engbo vinsj. Jeg har problemer med å få vinsjen til å gå etter at jeg har slått av hoverstrømbryteren og deretter slått den på for å bruke vinsjen. Det virker som at man må holde inne den knappen som tilhører fin-innvisjing noen sekunder for å få aktivert vinsjen.

På min vinsj(montert akter på kasse) sitter det en føler rett før bly-tauet går ned i kassa, men det er ikke kobbertråd noe sted på tauet. Spørsmålet er derfor: Kan det være at føleren sitter for nerme også på min vinsj ? Hvor og med vilken avstand skal kobbertråden monteres ?

Håper på litt veiledning her.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

VannTro - Tja, hvorfor ikke høre med Engbo? Ellers, du har sjekket mot manualen, ikke sant? Det står noe om at man - etter at hovedstrømmen har vært borte - må aktivere vinsjen ved å trykke inn ned-knappen i halvannet sekund. I manualen står det også hvordan metall-ringene skal monteres på tauet. Manualen finner du forøvrig på www.engbo.no .

Ellers, det er en enkel sak å løsne på autostop-sensoren og trekke denne litt bort fra tauet, eller koble den helt ut ved å løsne ledningene på terminal 4, 5 og 6 på hovedenheten. Da får du jo enkelt sjekket om det er denne som gir deg problemer.

Takker for svar. Manualen er nok ikke lengre tilgjengelig da den ikke fulgte "brukt-båten". Men da sjekker jeg hjemmesiden til Engbo og henter den der. Takker for tips om aktivering av vinsj.

Kikket på hjemmesiden og fikk lest meg til svar på alle mine spørsmål. Takk for hjelpen (fra en som vanligvis leter opp mye på internett selv) :cheers:

Edited by VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

• 3 years later...

Løfter denne tråden siden jeg synes Engbo fortjener ros for meget god service.

Har hatt noen problemer med fjernkontrollen til en Engbo vinsj som jeg kjøpte i 2006. Feilmeldingen indikerte at den ikke fikk kontakt med kontrollenheten. Jeg skiftet batterier og resatte fjernkontrollen ihht. manual uten suksess. Etter å sjekket litt på Båtplassen skrev jeg til Engbo søndag kveld og fortalte om problemet. Svar fikk jeg mandag morgen med beskjed om å sende fjernkontrollen for sjekk. Jeg så gjorde og ny fjernkontroll lå i posten onsdag formiddag.

Super service :thumbsup:

Hei.

Jeg startet en tråd om Engbo tidligere.

Oppsumert jeg ringer 16 mai om problemet sjekker deres tips 17 mai og ringer tilbake 18 mai.

20 mai ny sentral og bryter levert på døren Kjempe sevice.

Desverre var det en feil til på den boksen som kom og fikk da navn og tlf til som bor på Askøy, ringer han og ca 3 timer senere var han i båten sjekket fikset og alt ok.

mvh

Catano

Mvh

catano

• 1 year later...

Min trofaste Engbo dreggvinsj ville ikke mere igår. Etter at den ble dratt opp på forrige tur hvor jeg ikke hadde helt kontroll på den, så den ble kjørt hardt opp til plattformen slik at tauet var veldig stramt og sikringen røk, så vil den ikke reagere når jeg trykker pil opp eller ned. Sikringen er skiftet. Grønn led blinker og jeg hører det klikker i releet på selve vinsjen (tror den heter 32). Noen som har ide om hva jeg skal gjøre nå?

Vært i båten igjen. Grønn led blinker, men nå blinker også den røde led pæren 4 ganger og intet skjer. Hører heller ikke noen lyd fra releet når jeg trykker på opp/ned knappene lengere. Noen som har ideer om hva dette kan være?

Kan ikke hjelpe Gurimalla med det akutte problemet, men låner tråden for den generelle lovprisningen av Engbo som da jeg hadde behov for assistanse stilte opp på forbilledlig måte. Veldig synd at Engbonavnet ble brukt av fullstendig useriøs båtmegler som vi var veldig skuffet over. Alltid synd med konkurs, men må nok innrømme at Engbo båtformidlers konkurs ikke kostet meg veldig mye nattesøvn!

Laholm