Jump to content

Snortrekk på Yamaha 4Hk

mikkel

Recommended Posts

Jeg har en gammel Yamaha som jeg sliter litt med å starte; dvs. det er vanskelig å få snortrekket til å "ta" uten å rykke til noe vanvittig.

Jeg tok derfor og skrudde av hele mekanismen, forsket og studerte, men klarer ikke å se helt hva det er som ikke virker helt her. Den hvite plast-tungen som tydeligvis er den som skal ta tak, er ikke belastet noen vei, den bare sitter der. Har liksom på følelsen at burde vært en fjær eller noe slikt?!

Så nå er mitt håp at noen kaster et blikk på bildet og sier "jammen, der mangler det jo en sånn dupp eller en ditt!".. Noen som forstår hva jeg mangler/har gjort feil?

img2497kw3.jpg

Tror at det skal være friksjon mellom fjæropplegget i senter og skiven som holder den fast. Fjæra skal vri seg slik at den hvite plast brikka vrir seg. Prøv å hold litt igjen på fjæra mens du drar i snora. Da vil du se om det er slik jeg tror.

Gladiator har rett. Det er friksjonen i senter her som vipper ut den hvite, til å gripe inn i svinghjulet. Jeg vil tro den hvite trengs å smøres litt, eller det er for lite friksjon i senter. En skims kan isåfall legges til i senter, for å øke friksjonen.

PS: Det er i såfall svært lite som skal til.

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Fantastisk! Takk for hjelpen; strammet sentermutteren så mye at fjæren ble holdt rolig - og vips! virker det :)

Enkelt å forstå når en ser hvordan det skal fungere, noe jeg altså ikke gjorde.