Jump to content

Vettig båtbruk


oslofjord

Recommended Posts

Jeg har hatt noen motorstopp og det har aldri tatt lang tid før det kommer noen og spør om jeg trenger hjelp, eventuelt om jeg ønsker å bli tauet

i havn.... dette også uten å ta noe for det. Selv om jeg selvfølgelig tilbyr meg.

 

Da har jo jeg også stoppet når jeg ser noen i en motorbåt padler. Naturligvis har jeg tauet de gratis i havn. Skulle bare mangle synes nå jeg.

Link to post
Share on other sites

Jeg var på vannet rundt Moss- Son-Horten i 10-12 timer i går fra 12 til 24 cirka. Masse folk som kosa seg både på land og til vanns. Jeg kjenner meg ikke igjen i det bildet som tegnes av uvettig båtbruk. Men det er kanskje fordi jeg holder meg utafor Drøbak.

 

Det var enkelte tilfeller av litt smårustne skippere ved havnemanøvre i Son - men ikke mer enn normalt. Sofisen i Son var god også :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt noen motorstopp og det har aldri tatt lang tid før det kommer noen og spør om jeg trenger hjelp, eventuelt om jeg ønsker å bli tauet

i havn.... dette også uten å ta noe for det. Selv om jeg selvfølgelig tilbyr meg.

 

Da har jo jeg også stoppet når jeg ser noen i en motorbåt padler. Naturligvis har jeg tauet de gratis i havn. Skulle bare mangle synes nå jeg.

 

Opplevd det samme selv.

 

En gang hadde jeg avtalt med en kompis som var på vei for å hente meg. Mens jeg satt og drev, og ventet (og på ingen måte forsøkte å påkalle oppmerksomhet), og godt ut av leia, så kom det to ulike båter bort og lurte på om jeg trengte assistanse. En av dem var en komersiell fiske båt, og begge gjorde omveier for å komme bort til meg.

Imponert :yesnod:

 

PS : Det er noen år siden da..

 

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

I fjor sen-sommer fikk jeg motorstopp 2 (!) ganger på Kvåsefjorden (Ulvøysund - Kristiansand). Har skrevet om det et annet sted her på Baatplassen, men vil nevne det igjen.

 

Første gangen fikk jeg "haik" i løpet av ett til to minutter, andre gangen fikk jeg "haik" etter 5 minutter. Begge gangene av hyggelige lokale båtfolk som synes det er hyggelig å hjelpe folk som akkurat da ikke hadde det så hyggelig... Ukjent motorfeil som oppstod selv etter "grundig" testing.

 

Samtidig fikk jeg veldig mye hjelp av en lokal hytteeier i Ulvøysund som kjørte meg helt til Lillesand og tilbake for å skaffe nytt dieselfilter og handle litt mat (Jeg hadde med meg sønnen min på 7 måneder.) Maten kom godt med, og dieselfilteret ble byttet - og vi fikk konstantert at feilen lå et annet sted.

 

Fikk fikset det i løpet av kvelden, og vi hadde lyst til å komme oss over Kvåsen igjen. Gjorde da avtale med hytteier at vi ville forsøke å krysse, og hvis det gikk galt igjen skulle han komme sporenstraks ut å hente oss. Han satt på verandaen og fulgte oss med kikkert over...

 

 

Noe som i utgangspunktet ble opplevd som svært negativt og dumt ble snudd til en positiv opplevelse og et godt minne for familien.

 

Det er slik det skal være! :flag:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Denne tråden liker jeg. Båten vår ligger i Oslo nå, og jeg har brukt den flere ganger i vinter. Aldri opplevt noe ubehagelig. Fine havner med hyggelig vertskap mange steder.

 

Fremhever spesielt overnatting i Oskarsborg i april, ikke bare på grunn av verskapet, men også på grunn av stamgjestene der. Jeg misvurderte vindretningen og måtte bruke to forsøk på å komme inn til flytebrygga. De sto klar for å hjelpe til ved første forsøk og hadde ingen kommentarer da vi omsider fikk lagt til ved andre forsøk.

 

Horten er en velorganisert havn. Stort kjøpesenter 2 minutter unna og resturanter i havna, supert sted å besøke. I alle fall i slutten av april da vi var der, jeg antar det kan være trangt om plassen der om sommeren.

 

Vi lå over i Tønsberg på samme turen. Her hadde gjestehavnen tydeligvis ikke åpnet enne. Det gjør for så vidt ikke noe siden det er så mange fasiliteter i nær avstand. Men vi fant ingen måte å betale for overnattingen.

 

Men det jeg egentlig vil fortelle er en episode fra forrige sommer da vi dro fra Tromsø til Oslo. Et sted på nordlandskysten lå vi 100 meter bak en sjark og ventet på litt åpent farvann så vi kunne passere. Plutselig ser vi at han styrer 30 grader styrbord (eller høyre som jeg sier). Et øyblikk tror jeg at han gjør dette for at vi skal kunne passere, men slik er det ikke. Fem sekunder etter ser vi også båten som kommer i mot, til da har den vært skjult bak en holme. Ved denne tydelige manøveren gjorde fiskebådskipperen det klart for møtende båt at han var oppmerksom på dem, men også vi ble klar over at noe spesielt skjedde.

 

Jeg oppfordrer alle til tydelige manøvre. Når vi møtes midtfjords i et lite traffikkert område er det ikke så viktig om vi passerer hverandre på høyre eller venstre side, men det er supert om vi kan gi tydelige signaler om hva vi vil gjøre. For denne fiskebåtskipperen på nordlandskysten hadde det vært nok med en grad justering av kursen. Likevel valgte han å gjøre en 30 grader sving. Det imponerer meg.

 

Hilsen Ragnar

Link to post
Share on other sites

Folk som kommer med melk til meg om morningen når jeg spiser forkost.

 

Spesielt når jeg er ute og seiler alene, da er det veldig mange som tilbyr mat, plass rundt bålet eller rett og slett bare så av en hyggelig prat.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...