Enzo Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 (edited) Jeg skal reise til Stavanger og se på en båt denne uken og i den båten så står det er SAILOR A1 DSC VHF radio , ser på bestillingslisten til båten at de betale 5ggr mer for den radioen enn den jeg selv kjøpte i vår (Standard Horizon GX1500) Er det noen som har litt info om hvorfor den Sailor radioen er såpass mye dyrere enn den jeg kjøpte og har brukt litt ? Finner ikke så mye info om den men er det mer duppeditter eller er selve sendekvaliteten,lyden osv noe bedre enn på en billigradio ? Link til radioen http://www.prokyon.dk/download/datablade/a...f_-_038507c.pdf Edited June 2, 2008 by Enzo (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 Detter er nok en VHF fra øverste hylle. Legger ved noen oppsummerte data om den. "Sailor A1 DSC VHF Marine sender med DSC og ATIS Sailor A1 DSC RT 4801/C4901 Dette instrumentet er utviklet for profesjonell bruk. Spesielle tilbud 899,00 € Den sender sender en bekymring signal ved å bare trykke på én knapp. MMSI, posisjon og tid er overført. Du har muligheten til å velge hva slags nød anrop. Med Sailor A1 VHF-DSC marine sender nød og sikkerhet samtaler kan styres av en enkel å bruke telefonen. I land der kysten radiostasjoner har et digitalt nettverk, kan du ringe direkte til offentlig telefontjeneste nettverk, eller du kan motta samtaler fra det. Opptil 7 telefoner kan kobles. Tekniske data: DSC klasse D instrumentet. Distress ringe ved å bare trykke på en knapp! NMEA 0183 grensesnitt til navigasjonshjelpemiddel instrument Håndsett er spraywater tett. Programmerbar kanal søk Intern kommunikasjon mellom flere telefoner mulig Tilkobling for ytre høyttalere Utgangseffekt: 25 W eller 0,9 W utskiftbare Driftstemperatur: -15 - 55 ° C Supply Aktuell: Standby: 0,14 A Sender på 1,5 A (lav effekt) Sender på 5 A (høy effekt) Spenning leverer 12V (med ekstra strømforsyning også 24 V) Dimension hovedenheten: H 55 x B 202 x D 136 mm Dimension håndsett: H 210 x B 69 mm Vekt: 1,3 kg " Lykke til. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Seilaren Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 Litt OT, men er det lov og spørre om hvilken båt du skal se på? Quote God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Posted June 2, 2008 Author Share Posted June 2, 2008 (edited) Nemo. Takk for oppsummeringen men jeg som totalt VHF amatør kjenner da igjen de spesifikasjonene fra langt billigere radioer men dette er kanskje av høyere kvalitet generelt og det er derfor den er såpass mye dyrere. Seilaren: Jeg skal se på en 34 fots seilebåt i stavanger. Edited June 3, 2008 by Enzo (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 Radioen er først og fremst dyr på grunn av ratt-merkingen - altså godkjent for gmdss stasjoner. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
fredivar Posted June 3, 2008 Share Posted June 3, 2008 Og "Ratt" merket beviser at enheten er godkjent for alle land i EU (EØS) i henhold til krav satt av ETSI eller IEC. Alle skip over 300t har krav til GMDSS (Global Maritime Distress Safety System) utstyr som er rattmerket. Og slike godkjenninger koster mye penger, fra 100 tusen til 1 million kroner for et slikt produkt Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Posted June 3, 2008 Share Posted June 3, 2008 Hadde en slik for et par båter siden. Standardhåndsettet nede og vanntett på FB: Det er vel liten tvil om Sailors kvalitet men jeg syntes at menyene virket litt lite logiske, antagelig fordi den ble lite brukt så jeg fikk det ikke inn i fingrene... På den tiden (2001) var dette eneste mulighet for å få to brukende håndsett på en VHF. Mener jeg betalte rundt kr 14.000.- for hele stasen og det var en god del under listepris... Quote Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Posted June 14, 2008 Author Share Posted June 14, 2008 (edited) Slettet ........fant ut av det Edited June 14, 2008 by Enzo (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts