Steinar S Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 Hei har en suzuke 40hk, 1995 modell (grå motor) saken er at instrumentpanelet mangler, men den orginale kabelstokken er der. Har fått koblet på startknapp og choke, men finner ikke ut hvordan jeg kobler stoppknappen. Motoren har el start og snorstart så den trenger ikke batteristrøm for å gå, altså ingen tenningslås. Har montert hovedstrømbryter og motoren går om denne også slåes av. Stopper motoren med å slå på choken (elektrisk) men det er liksom ikke rette måten. Kan ikke finne annen stoppknapp på motoren heller så det må nok være en kobling i kabelstokken. Noen som vet hvordan dette kobles og hvilke farger ledningene har? -Steinar S- Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
RoarL Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 1. Legg frem en jordingskabel.(minus) 2. Finn hvilken ledning som "kommer fra" coilen. 3. Sett en bryter "imellom" disse. Når coilen får jord så stopper motoren. Lykke til! :) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Steinar S Posted June 3, 2008 Author Share Posted June 3, 2008 Viss det var så enkelt hadde jeg gjort det med en gang. Det er dobbel coil, to høyspendt ut, tre lavspennt-kabler inn hvorav den ene er jord, etter to cm fordvinner disse tre lavspendtkablene inn i en elektronik og jeg kan ikke finne de samme fargene ut derfra igjen. Siden motoren er utstyrt med fjernbetjenings-kabelstokk så må det være en kabel der som skal brukes til å stoppe motoren. Det må da være noen her på nettet som vet dette?? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
andersm Posted June 3, 2008 Share Posted June 3, 2008 Grønn? Fant denne i bokmerkelista, har ikke testet eller verifisert. Outboard & Boat Engine Wiring Colors - anders m. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Steinar S Posted June 3, 2008 Author Share Posted June 3, 2008 Den var ikke dum Anders M. det er en grønn ledning som er ledig, og den har isolert koblingskontakt. Jeg har prøvd å gi denne lederen forbindelse til jord uten at motoren stopper, men det er mulig den skal ha strøm. Skal forske mere på denne kabelen på torsdag. Veldig bra, takk så mye. Steinar S Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Posted June 3, 2008 Share Posted June 3, 2008 Du sier motor er grå. Er den lys eller mørk grå? Det går ingen ledninger inn i styrekulten? eller der den skal være? Mener det pleier å være stoppknapp i enden på den. Vet ikke om det gjelder 40 hesteren... Quote Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
Steinar S Posted June 4, 2008 Author Share Posted June 4, 2008 Motoren er lys grå og har ingen styrekult. Jeg har også sittet å tenkt på om det kunne være en stoppbryter på motorchassiet. Skal jobbe med den i morgen igjen så jeg skal prøve ut den grønne lederen og se etter om det ligger noen kabler legig i chassiet som kan være til en eventuell stoppknapp på en eventuell styrekult Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Posted June 4, 2008 Share Posted June 4, 2008 Da er nok motoren din dessverre ikke noen 95 modell Den kan maks være fra 1988 Det første tallet i serienummeret ditt angir hvilket år fra 80 tallet den er fra. Jeg hadde en 86 9,9 hk og minnes at den grønne ledningen der var til dødmannsknappen. Motoren skal da stoppe når denne er koblet sammen (og dødmannsknapp ikke står i) Quote Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
yevensen Posted June 4, 2008 Share Posted June 4, 2008 Jeg har en 40dt 1994 og har wiring diagram for 1992-1999. Der står det at den er grønn. Går fra tenningsbryter, og via dødsmannsknapp til pluggen under dekselet. Jord er brun. Fra kontakten og opp til coil er den blå/rød. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Steinar S Posted June 4, 2008 Author Share Posted June 4, 2008 Da er nok motoren din dessverre ikke noen 95 modell Den kan maks være fra 1988 Det første tallet i serienummeret ditt angir hvilket år fra 80 tallet den er fra. Jeg hadde en 86 9,9 hk og minnes at den grønne ledningen der var til dødmannsknappen. Motoren skal da stoppe når denne er koblet sammen (og dødmannsknapp ikke står i) Det står da vitterlig 1995 på en klistrelapp på opphengsbraketten, motstående side til skiltet med motornr/serienr Som sakt skal jeg mekke på den i morgen og da skal jeg sjekke ut den grønne lederen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Steinar S Posted June 4, 2008 Author Share Posted June 4, 2008 Jeg har en 40dt 1994 og har wiring diagram for 1992-1999. Der står det at den er grønn. Går fra tenningsbryter, og via dødsmannsknapp til pluggen under dekselet. Jord er brun. Fra kontakten og opp til coil er den blå/rød. Har du hatt mulighet til å skannet dette diagrammet og sendt det til meg på mail ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
csvirus Posted June 5, 2008 Share Posted June 5, 2008 Det står da vitterlig 1995 på en klistrelapp på opphengsbraketten, motstående side til skiltet med motornr/serienrSom sakt skal jeg mekke på den i morgen og da skal jeg sjekke ut den grønne lederen. Er motoren lysegrå/sølv så er det ikke en 1995 mod med mindre den er lakket om, disse gikk ut i 1988 som nevnt tidligere. Skiltet på siden av motoren er jo forresten mulig og bytte. Bare ta et bilde av motoren så er det rask avklart. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Posted June 5, 2008 Share Posted June 5, 2008 For å utdype det litt mer så var de sølv med blått halve dekselet fra 1983 til 1986 og sølv med sort 1987-1988 Etter det ble de mørk grå med samme design. Quote Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.