SUN33-Fantine Posted June 3, 2008 Share Posted June 3, 2008 Hei Eg skal gå til innkjøp av to stk forbruksbatterier. Eg har i dag to sønnak heavy duty 135 ah. Desse er oppbrukte og eg skal ha meg nye. Har lest litt her inne på forumet om sønnak nautilus og er skeptisk til desse. Har også ein kompis som kjøpte slike i fjor og han er ikkje fornøyd, dei taper spenning for fort. så er det nokon her inne som har god erfaring med batteria sine og kan annbefale dei til meg ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
TrondT Posted June 3, 2008 Share Posted June 3, 2008 Hei. Jeg har gode erfaringer med biltema sine batterier på tidligere båter. Nå har jeg bare ett forbruksbatteri operativt i Atea (biltema fritid 105 ah hvis jeg ikke husker feil). Virker fint men er minst ett for lite til bruken ombord. Jeg kommer nok til å kjøpe biltema-batterier når jeg skal utvide forbruksbanken min, synes forholdet pris/levetid er bra. TrondT Quote Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post Share on other sites More sharing options...
Mariell Posted June 3, 2008 Share Posted June 3, 2008 Naar man kjoper nye batterier. Er de da fullladet, mao, plug and play. Eller maa de lades opp foer bruk? Quote MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post Share on other sites More sharing options...
Lotus Posted June 3, 2008 Share Posted June 3, 2008 Batterier er mer eller mindre fulladede når de leveres til kunde. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Lotus Posted June 3, 2008 Share Posted June 3, 2008 Trenger du meget gode batterier til en overkommelig pris, tar du en titt på batteriene hos http://alternativenergi.no US Battery US-31TMX Marine f.eks eller Rolls serie 4000. 7 års garanti og levetid på opp mot 10 år er jo veldig bra. Spesielt til den prisen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Posted June 3, 2008 Share Posted June 3, 2008 Batteriene skal være fulladet når du kjøper et nytt batteri. Kan du da være sikker på at dette stemmer? Naboen ville ha litt hjelp for å sjekke om bilbatteriet var dårlig. Etter måling av strøm og spenning var det lett å se at det gamle batteriet ikke var noe mer å satse på. Han fikk en kompis til å kjøpe et nytt på Biltema og med det for at jeg kunne sjekke om det var helt oppladet. Vi ble noe forbauset da vi så at det ble stående på bulklading med ladestrøm på over 5 A et par timer (batteri 70Ah). Det tok ca 6 timer før det gikk over til vedlikeholdslading. Da han hentet batteriet dagen etter sa jeg fra at dette batteriet var ingen ferskvare. Han gikk tilbake med batteriet og fikk ut et nytt batteri. Dette batteriet ble og satt på lading, men nå gikk laderen over til vedlikeholdslading på under en time. Dette virket helt friskt. Det kan være lurt å sjekke nye batterier om de er fulladet. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Svein H Posted June 3, 2008 Share Posted June 3, 2008 Man forsøker jo alltid å tyne batteriene så lenge man kan, men har selv erfart at etter 3 til 4 år er ikke batteriene hva de engang var. I forrige båt laget jeg et opplegg hvor jeg hadde 3 batteribanker med 2x60Ah Biltema batterier. Byttet en batteribank hvert år, dvs batteriene ble aldri brukt mer enn 3 sesonger før de ble skiftet. Disse kostet heller ikke mer enn 398,- pr stk. dermed hadde jeg en fast batterikostnad på 800,- pr. år og ALDRI problemer med strømmen. I båten jeg har nå er det 2x110Ah batterier koblet sammen. Ulempen med dette er jo at man ikke har en "frisk" batteribank å bytte til når de begynner å bli dårlige. Må nok kanskje bygge om litt.. Quote Svein H Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Posted June 3, 2008 Share Posted June 3, 2008 Dette kan diskuteres. Man kan si at nye batterier skulle være ladet for "plug & play", men det er den skjelden med 100%. Dette skyldes bl.a. både kemien og fysiske betingelser som transport og lagring. Mange batterier står ganske lenge før den blir solgt, som gjør det ikke bedre. Batteriene blir ladet til en stor del på fabrikken, men har også en del selvutlading mens den står på lager. Dette gjelder særlig for batterier som har påfyllt elektrolyt allerede (Gel, AGM, lokkete batterier). Derfor skal batteriene gjerne toplades så snart som mulig. Åpne bly-syre batterier som blir nyfyllt med syre liker gjerne litt innkjøring. Først topplading, kontrollert utlading til noe med 10%, topplading, utladning men nå med ca. 20% og dette "tre seks ganger" vises ofte rikelig positivt på Ah-telleren. Nå kan man sikkert også diskutere både om og hvor nyttig etterladningen er "under streken", spesiellt siden de fleste har dårlig ladningsforhold på båt og kjøretøy uansett. Men hvis du Mariell har både lyst på et lite eksperiment og en Ah-teller, da kan du tilkoble den før du topplader batteriene (uten at du kalibrerer Ah-telleren før). Så får du se hvor mye som ha manglet førut, og det er ofte ikke meget lite. Men i hvert fall gjør man ikke noe galt med toppladning før at nye batterier tas i bruk, selv om den ikke ha stått så lenge før salg. Jørg Quote => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mariell Posted June 3, 2008 Share Posted June 3, 2008 (edited) Overaskende at http://alternativenergi.no/ 's batterier ikke koster mer enn de paa biltema. eller er det ikke overaskende? Er det jeg som innbiller meg at alt er saa rimligt paa BT? Og blir lurt vaer gang. Naa sendes vel ikke batterier pr. post, saa maa vel eventuelt ta en tur til grimstad for aa hente dem? Noe jeg selvfolgelig ikke har tid til. Staar heller ikke noe maal paa de batteriene. Husker ikke storrelsen paa Batteri kassa paa Balticen. Men det staar 3 stk 110 eller er det 3x105ah nedi der naa. og det er ikke plass til noe saerlig storre. Faa ta aa maale naar jeg kommer hjem. Tror det blir Biltema, eller at jeg satser paa at de jeg har holder en sesong til. Har ikke tid til noe annet. Hjemme Fredag 20. paa ettermiddagen. etter 6 uker av gaarde, saa er det ett par ting som maa ordnes. Solvbrylupp (Ikke mitt) paa Lordag, og avgaarde paa ferie for 4 uker paa sondag morgen. Edited June 3, 2008 by Mariell (see edit history) Quote MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Posted June 3, 2008 Share Posted June 3, 2008 Overaskende at http://alternativenergi.no/ 's batterier ikke koster mer enn de paa biltema.En stor del av batteriprisen går direkte på blyprisen og denne er høy for tiden.... Quote Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lotus Posted June 3, 2008 Share Posted June 3, 2008 Batterier sendes ikke med Posten. Derfor brukes andre speditører som ikke her problemer med å frakte batterier. På hjemmesiden til Alternativ energi står det at de har gunstige fraktavtaler. Da kan det jo være greit å ta en telefon. Kanskje gunstig faktisk er gunstig. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Posted June 3, 2008 Share Posted June 3, 2008 Kanskje gunstig faktisk er gunstig. ...også mht. bensinpriser, bilslitasje, tiden man bruker, bompenger... Jørg Quote => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaftein ØL Posted June 3, 2008 Share Posted June 3, 2008 Vil absolutt anbefale deg å legge noen ekstra kroner i batteriene, så har du skikkelige batterier i 10 år. Har selv 2x 288 ah AGM-batterier, og det er kjempestor forskjell. Selv om de koster en tusing eller to ekstra i innkjøp gir de mye mer strøm og holder mye lengre. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Posted June 3, 2008 Share Posted June 3, 2008 Leoch AGM batterier har vært best i test årevis, tømmer dem og filler på likt og med andre tanker du har om bord. Dem har vært på kampanjepris i vår og er ennå jeg tror. Hør med Staubo Elektro-Maskin ( www.staubo.no ) Quote http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts