sera Posted June 3, 2008 Share Posted June 3, 2008 Skal montere inn VHF (har sertifikat) hvilken kvadrat bør ein ha på strømkabel ? Kor stor sikring (amp.) ? Kan antenneledning og strømkabel legges i same trekkerør ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirT Posted June 3, 2008 Share Posted June 3, 2008 Ikke mindre enn den som finnes på radioen fra før, men er det langt frem til batteriet/sikring gå opp i dimensjon. 10 Amp sikring bør være OK. Du kan med fordel holde antenne og 12V kabel og antennecoax separat. Geir Quote Geir Link to post Share on other sites More sharing options...
nab Posted June 3, 2008 Share Posted June 3, 2008 Du bør ha minst 2.5 kvadrat. Hvis mulig så bør du tvinne strømkablene, og koble de via 10A sikring direkte på batteriet. Antenne og strøm-kabler bør holdes mest mulig adskilt. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
sera Posted June 3, 2008 Author Share Posted June 3, 2008 (edited) Takker for svara. Kan VHF og GPS trekkes i same dekksgjennomføringen ? Kan VHF og GPS antennene monteres nær kvarandre ? Edited June 3, 2008 by sera (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
nab Posted June 3, 2008 Share Posted June 3, 2008 VHF-antennen må monteres så høyt og fritt som mulig. GPS-antenne kan du i prinsippet montere hvor som helst, så lenge den har "sikt" mot himmelen i flest mulig retninger. Den bør ikke stå for nært VHF-antennen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
TideRace Posted June 3, 2008 Share Posted June 3, 2008 (edited) Kan VHF og GPS antennene monteres nær kvarandre ? Kanskje dette er OffTopic siden spørsmålet gjelder vhf/ gps, men jeg tar dette med likevel: Når det gjelder avstander til andre apparater, så kan eldre ekkolodd være det største problemet. En god regel er derfor å montere VHF så langt vekk som mulig fra dette. Mange ekkolodd har en lei tendens til forstyrre mottageren på VHF ved at du hele tiden hører "pulsene" som også slår gjennom støyfilteret. Dette reduserer følsomheten på mottageren og kan være ganske irriterende å høre på. Mange nyere og "bra" ekkolodd har bedre skjerming som forhindrer dette, men har du et eldre lodd i båten, så prøv deg litt fram før du skrur VHF`en fast. Eldre ekkolodd kan også ha dårlig skjermkabel til giveren som gjør at kabelstrekk bør ligge adskilt fra annen elektronikk. Lykke til! Edited June 3, 2008 by Phoebe (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hafrsfjord Posted June 3, 2008 Share Posted June 3, 2008 Hvis mulig så bør du tvinne strømkablene, og koble de via 10A sikring direkte på batteriet. ......tvinne strømkablene...? Strømkablene til VHF og GPS....? Skal VHF/GPS kobles på startbatteriet eller på forbruksbatteriet? Hafrsfjord Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
nab Posted June 3, 2008 Share Posted June 3, 2008 ......tvinne strømkablene...? Strømkablene til VHF og GPS....?Skal VHF/GPS kobles på startbatteriet eller på forbruksbatteriet? Hafrsfjord Hei. Jeg mente at du tvinner + og - ledningen til VHF'en, slik at de blir mindre påvirket av stråling/støy fra antennen. Jeg hadde problemer med at VHF'en "rebootet" når jeg sendte med full effekt, selv om jeg hadde kraftig kabel direkte på batteriet. Etter at jeg tvinnet + og - så var problemet vekk. Når det gjelder om du skal koble til start eller forbruksbatteriet så må du velge det som det er størst sansynlighet for at det alltid er strøm på, det blir vel ofte startbatteriet. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Posted June 3, 2008 Share Posted June 3, 2008 Skal også til med samme jobben (tok VHF kurs hos Poseidon for et par uker siden ) hva er poenget med å koble VHF direket til batteri. Antar at tanken er at dette skal gi økt sikkerhet, men er det det? Jeg hadde tenk å koble den til en ledig kurs i min sikringstavle. Quote 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Hafrsfjord Posted June 3, 2008 Share Posted June 3, 2008 Hei. Jeg mente at du tvinner + og - ledningen til VHF'en, slik at de blir mindre påvirket av stråling/støy fra antennen.................. Takk skal du ha, nab Hafrsjord Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
TideRace Posted June 3, 2008 Share Posted June 3, 2008 hva er poenget med å koble VHF direket til batteri. Antar at tanken er at dette skal gi økt sikkerhet, men er det det? Hvis for eksempel en nødsituasjon skulle oppstå som en følge av brann i det elektriske anlegget, vil neppe sikringsterminalen være operativ særlig lenge. Derfor legges egne strømkabler med separat sikring direkte til (start-)batteriet utenom det elektriske anlegget av sikkerhetshensyn. Større skip har som regel egen separat batteribank til radiodriften, hvor denne er adskilt fra det øvrige el.anlegget av samme årsak. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
sera Posted June 3, 2008 Author Share Posted June 3, 2008 (edited) Kan antenne kabel for GPS skjøtes ? Edited June 3, 2008 by sera (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
TideRace Posted June 3, 2008 Share Posted June 3, 2008 Kan antenne kabel for GPS skjøtes ? Det lar seg gjøre, men da må du benytte spesielle skjøtestykker som ivaretar skjerming og ikke endrer kabelens impedanse. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Herman Posted June 3, 2008 Share Posted June 3, 2008 Takker for svara.Kan VHF og GPS trekkes i same dekksgjennomføringen ? Det største problemet er vel at du aldri vil få en vanntett gjennomføring, og jeg regner med at det er interessant(?) Quote All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Posted June 3, 2008 Share Posted June 3, 2008 hva er poenget med å koble VHF direket til batteri. Antar at tanken er at dette skal gi økt sikkerhet, . . . . Jeg hadde tenk å koble den til en ledig kurs i min sikringstavle. Hei. I tillegg til det Phoebe allerede har sagt, er det et støyproblem også ute og går. Har VHF'n felles ledning på pluss eller minus med f.eks en vindusvisker, vil det ligge støy (såkalt nettbundet støy) på disse ledningen når viskeren går, og denne støyen vil da kunne komme inn på VHF'n. Så egne ledninger, både pluss og minus og gjerne tvunnet helt til batteriet via egen 10A sikring er absolutt det beste. Om en skal koble til start eller forbruk, har jeg løst ved å ha en vender ved VHF'n som kan velge mellom disse batteriene slik at jeg i en nødsituasjon kan velge det batteriet som til en hver tid fungerer. På større båter er det visstnok et krav til en eller annen slik nødstrømløsning. Lars H. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Posted June 3, 2008 Share Posted June 3, 2008 Hvis for eksempel en nødsituasjon skulle oppstå som en følge av brann i det elektriske anlegget, vil neppe sikringsterminalen være operativ særlig lenge. Derfor legges egne strømkabler med separat sikring direkte til (start-)batteriet utenom det elektriske anlegget av sikkerhetshensyn. Ser den , men antar at det er større sansynlighet for at VHF feiler som følge av strømbrudd. Da er det lettere å skifte sikring i sikringstavla enn å ligge med hode ned i batteribanken samtidig som du prøver å bytte sikring i en sikringsholder montert rett på kabelen. Quote 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Seilaren Posted June 3, 2008 Share Posted June 3, 2008 Antenne og strøm-kabler bør holdes mest mulig adskilt. Det kunne noen sagt litt tidligere... Quote God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Posted June 3, 2008 Share Posted June 3, 2008 Slapp av Seilaren, dette er en god regel, men ikke det viktigste ved en VHF instalasjon. Det er mye viktigere å holde strømkabler fra motorer, som vindusviskere f.eks laaangt borte fra både antenne- og strømkabler til VHF og annen følsom elektronikk. Motorer kan støye noe infernalsk inn på følsom elektronikk. Lars H. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Seilaren Posted June 3, 2008 Share Posted June 3, 2008 Ok, det er bare snakk om en meter også. Kablene går sammen med lanternekabel opp hele masten (8m) Men det betyr kanskje ikke så mye? Hvertfall ikke når lanternen er avslått, som den er 95% av tiden jeg seiler. Quote God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Posted June 3, 2008 Share Posted June 3, 2008 Lanterner støyer ikke, heldigvis! Lars H. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
ÅtteGlass Posted June 3, 2008 Share Posted June 3, 2008 Det største problemet er vel at du aldri vil få en vanntett gjennomføring, og jeg regner med at det er interessant(?) Det er fullt mulig å få flere kabler vanntett gjennom en dekksgjennomføring, hvis en velger en svanehals. Det er sågar plass til å føre kontakter gjennom. Har god erfaring med disse. Quote Oslo Seil- og Båtskole. Link to post Share on other sites More sharing options...
Gran Reserva Posted June 21, 2008 Share Posted June 21, 2008 Har et problem etter montering av VHF. Det er en pulserende støy ca hvert annet sekund. Merkes bare når jeg lytter på kanal 16, og støyen må ha sammenheng med ekkoloddet, for når jeg skrur av ekkoloddet er alt normalt. Har lagt egen strømledning direkte til batteri, og antennekabel ligger for seg selv. Foreløpig ikke koblet til gps. Noen forklaringer og/eller forsøk på løsning ?? Quote Husk det er aldri for seint å gi opp.... så du kan trygt vente litt Link to post Share on other sites More sharing options...
Allan E Posted June 21, 2008 Share Posted June 21, 2008 Lanterner støyer ikke, heldigvis!Lars H. LED pærer med innebygd elektronikk som gjør at de ikke er avhengig av rett + og minus støyer noe infernalsk. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts