Jump to content

Spørsmål vedr. montering av VHF


sera

Recommended Posts

Kan VHF og GPS antennene monteres nær kvarandre ?

 

Kanskje dette er OffTopic siden spørsmålet gjelder vhf/ gps, men jeg tar dette med likevel:

 

Når det gjelder avstander til andre apparater, så kan eldre ekkolodd være det største problemet.

En god regel er derfor å montere VHF så langt vekk som mulig fra dette.

Mange ekkolodd har en lei tendens til forstyrre mottageren på VHF ved at du hele tiden hører "pulsene" som også slår gjennom støyfilteret.

Dette reduserer følsomheten på mottageren og kan være ganske irriterende å høre på.

Mange nyere og "bra" ekkolodd har bedre skjerming som forhindrer dette, men har du et eldre lodd i båten,

så prøv deg litt fram før du skrur VHF`en fast.

Eldre ekkolodd kan også ha dårlig skjermkabel til giveren som gjør at kabelstrekk bør ligge adskilt fra annen elektronikk.

 

Lykke til! :smiley:

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
......tvinne strømkablene...? Strømkablene til VHF og GPS....?

Skal VHF/GPS kobles på startbatteriet eller på forbruksbatteriet?

Hafrsfjord

Hei. Jeg mente at du tvinner + og - ledningen til VHF'en, slik at de blir mindre påvirket av stråling/støy fra antennen. Jeg hadde problemer med at VHF'en "rebootet" når jeg sendte med full effekt, selv om jeg hadde kraftig kabel direkte på batteriet. Etter at jeg tvinnet + og - så var problemet vekk.

Når det gjelder om du skal koble til start eller forbruksbatteriet så må du velge det som det er størst sansynlighet for at det alltid er strøm på, det blir vel ofte startbatteriet.

Link to post
hva er poenget med å koble VHF direket til batteri. Antar at tanken er at dette skal gi økt sikkerhet, men er det det?

 

Hvis for eksempel en nødsituasjon skulle oppstå som en følge av brann i det elektriske anlegget,

vil neppe sikringsterminalen være operativ særlig lenge.

Derfor legges egne strømkabler med separat sikring direkte til (start-)batteriet utenom det elektriske anlegget av sikkerhetshensyn.

Større skip har som regel egen separat batteribank til radiodriften, hvor denne er adskilt fra det øvrige el.anlegget av samme årsak.

Link to post
hva er poenget med å koble VHF direket til batteri. Antar at tanken er at dette skal gi økt sikkerhet, . . . . Jeg hadde tenk å koble den til en ledig kurs i min sikringstavle.
Hei.

 

I tillegg til det Phoebe allerede har sagt, er det et støyproblem også ute og går. Har VHF'n felles ledning på pluss eller minus med f.eks en vindusvisker, vil det ligge støy (såkalt nettbundet støy) på disse ledningen når viskeren går, og denne støyen vil da kunne komme inn på VHF'n. Så egne ledninger, både pluss og minus og gjerne tvunnet helt til batteriet via egen 10A sikring er absolutt det beste.

 

Om en skal koble til start eller forbruk, har jeg løst ved å ha en vender ved VHF'n som kan velge mellom disse batteriene slik at jeg i en nødsituasjon kan velge det batteriet som til en hver tid fungerer. På større båter er det visstnok et krav til en eller annen slik nødstrømløsning.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Hvis for eksempel en nødsituasjon skulle oppstå som en følge av brann i det elektriske anlegget,

vil neppe sikringsterminalen være operativ særlig lenge.

Derfor legges egne strømkabler med separat sikring direkte til (start-)batteriet utenom det elektriske anlegget av sikkerhetshensyn.

 

Ser den :yesnod: , men antar at det er større sansynlighet for at VHF feiler som følge av strømbrudd.

Da er det lettere å skifte sikring i sikringstavla enn å ligge med hode ned i batteribanken samtidig som du prøver å bytte sikring i en sikringsholder montert rett på kabelen.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Slapp av Seilaren, dette er en god regel, men ikke det viktigste ved en VHF instalasjon. Det er mye viktigere å holde strømkabler fra motorer, som vindusviskere f.eks laaangt borte fra både antenne- og strømkabler til VHF og annen følsom elektronikk. Motorer kan støye noe infernalsk inn på følsom elektronikk.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
  • 3 uker senere...

Har et problem etter montering av VHF. Det er en pulserende støy ca hvert annet sekund. Merkes bare når jeg lytter på kanal 16, og støyen må ha sammenheng med ekkoloddet, for når jeg skrur av ekkoloddet er alt normalt. Har lagt egen strømledning direkte til batteri, og antennekabel ligger for seg selv. Foreløpig ikke koblet til gps. Noen forklaringer og/eller forsøk på løsning ??

Husk det er aldri for seint å gi opp.... så du kan trygt vente litt

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...