myrisa Posted June 3, 2008 Share Posted June 3, 2008 Hei, Vi har en Tresfjord 28 som snart har passert 29 somre. Skuta er ennå ikke kommet på vannet for denne sesongen, og før jeg kommer så langt så har jeg tenkt å installere en del nytt utstyr i den. I den forbindelse har jeg noen spørsmål. 1) Jeg har fått tilbud på 500W Power IL ankervinsj. Selger mener at 500W er nok til denne båten. Jeg har snakket med noen som selger Engbo vinsjer , og de mener bestemt at jeg trenger 1000W til denne båten og at 500W er for lite. Det er en del tusen lapper som skiller mellom disse så jeg lurer på om noen har noe formening om dette. Hva synes dere om IL kontra Engbo vinsjer. 2) Anker til vinsjen. Hva anbefaler dere? 3) Blytau / kjetting. Jeg har tenkt på blytau siden jeg ikke liker denne lyden av kjetting for farer ut i sjøen seine nattetimer. 4) Septikkktank. Jeg har en 35 L tank fra før og vil gjerne installere en på 60 L. Målene på denne 60L er 70cmx30cmx30cm, og jeg er usikker på om denne går nedi under kjøleskapet på styrbord side. Kanksje det er noen som har testet dette før meg? 5) Varmtvannsbreder. Hva anbefaler dere her? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mariell Posted June 3, 2008 Share Posted June 3, 2008 Velkommen til baatplassen. 1 Syns 500W hores lite ut, ville nok spandert de ekstra kronene for en 1000W. IL vs Engbo! Vet ikke. Har hort mye possitivt om servicen hos Engbo, hvis noe skulle gaa galt. Men har ikke hort noe negativt om IL heller. Tror begge leverer vincher av god kvalitet. 2 Bruce anker til Tresfjorden holder det med ett 10 kg's 3 Har aldri hatt annet en kjetting og er veldig fornoyd med det. kommer skjelden inn og ankrer opp i sene nattestimer. Jeg syns ikke det braaker saa mye heller. Hvis du gaar for blytau saa er det mulig du maa gaa opp paa storrelsen paa ankeret, men det vet andre bedre enn meg. Quote MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Posted June 3, 2008 Share Posted June 3, 2008 (edited) Velkommen til båtplassen 1 Sett ikke inn mindre en 1000W. Kan sikkert holde under gode forhold, men synd om den er for svak når du virkelig trenger den. En kraftigere vinsj vil sansyneligvis ha lengere levetid også. Både Ilas og engbo har gode vinsjer. Vet ikke hvilken type du skal ha, men synes Engbo har gjort veldig riktig med å fjerne releene ute, og sette styreenheten tørt og godt inne på de modellene med hvitt deksel. 2 10kg bruce 5 Isotherm sine beredere har imponert meg ved et par anledninger i allefall. Edited June 3, 2008 by Gullfisk (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted June 3, 2008 Share Posted June 3, 2008 Hei, Jeg har også en Tresfjord 28: 1) Jeg har 800W Anchorlift. Denne fungerer fint, men det hjelper kanskje ikke deg i å velge mellom 500 og 1000w. 2) Jeg har Bruce kopi, 10 Kg (med kjetting). Jeg har aldri opplevd at det slipper. 3) Jeg har kjetting, men ikke frittfall. Den kjøres ut kontrolert ut og det bråker ikke så mye. 4) Jeg har innstalert den orginale tanken. Den er på 60 liter og er plassert under gulvet under førerplassen. (Dette er orginalplasseringen) Den kjøpte jeg av Carlander i Sverige som lager båtene i dag under navnet Westfjord. (3000.- SEK i 2002) Gerhard Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
myrisa Posted June 3, 2008 Author Share Posted June 3, 2008 (edited) Hei Gerhard. Har du målene på den orginale tanken? Geir Arne Edited June 3, 2008 by myrisa (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted June 6, 2008 Share Posted June 6, 2008 Hei myrisa, Jeg var nede i båten og tok noen grove mål: L = 59 cm B = 40 cm H = 29 cm Gerhard Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
myrisa Posted June 7, 2008 Author Share Posted June 7, 2008 Takk skal du ha Gerhard! Jeg satser på at den tanken jeg tenker på passer inn under styreposisjonen da. Jeg mener det er litt å gå på i lengden der. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Posted June 7, 2008 Share Posted June 7, 2008 Anbefaler deg sterkt å gå for 1000 W selv om den er noen kroner dyrere. Du får da en vinsj som er betraktelig sterkere. Ilas med kjetting kan anbefales, selv om jeg også på en båt hadde Engbo med tau. Ikke noe i veien med den. Føler at kjettingen gir meg noe bedre hold. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
C-marine Posted June 7, 2008 Share Posted June 7, 2008 Husker ikke hva slags ankervinsj vi har, men vi har ihvertfall en med tau. det har fungert i 8 år. vi har ikke hatt noe problem med holdbarheten og er storfornøyd med vår. Tau funker fint, vet ikke hvordan kjetting funker. Quote Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu Enda en med båt lappen! Link to post Share on other sites More sharing options...
AtleL Posted June 8, 2008 Share Posted June 8, 2008 4) Jeg har innstalert den orginale tanken. Den er på 60 liter og er plassert under gulvet under førerplassen. (Dette er orginalplasseringen) Jeg holder på med akkurat samme jobben nå i en Tresfjord 29. Tror 28 og 29 er ganske like i midtkabinen (?). Jeg fikk ny septik av tidligere eier, som påsto at det var original tank. Men den er ikke tilpasset fasongen på skroget. Var din tank det, eller måtte du lage noe å montere tanken på? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted June 9, 2008 Share Posted June 9, 2008 Var din tank det, eller måtte du lage noe å montere tanken på?Jeg tror jeg måtte bygge opp med en trekloss og så fant jeg noen gummimatter jeg støtter opp med. Gerhard Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts