Jump to content

Bytte innenbordsmotor og hele pakka?

Josteinb

Recommended Posts

Det er en stund siden jeg har holdt på med trebåter og da helst snekker, så har glemt en del kunnskaper rundt dette. Har kastet mine øyner på en 29 fots trebåt fra 50-tallet. Den selges uten motor, men er oppgitt til å ha nådd 32 knop med en 150 hk motor fra sine glansdager. Har lyst til å oppnå den samme hastigheten, uten å blakke meg helt. Ser for meg en samlet prisklasse på 25.000 inkl alle deler.

Mitt spørsmål er

1: hvordan går man frem for å finne en passende motor og drivverk?

2: Begynner man med å kikke etter en motor, og deretter ser etter gir og propelldelen?

3: Diesel eller bensin?

4: Hvilke motorer er å anbefale?

5: Noe annet som er viktig å tenke på?

Har sett mye på finn.no, men utvalget er stort, og aner egentlig ikke hva som kan være rett å se etter. Vet at jeg vil ha en motor (i dette tilfellet) som er kraftig nok til at en 29 fots trebåt kan klare over 25 knop, og likevel være rimlig og stabil i drift. Samtidig vet jeg ikke hva slags deler som skulle passe til den motoren (drivverk o.l). Tenkte derfor at et par kloke sjeler her kunne hjelpe meg litt på vei. Må man se på utvekslingen osv?

takker for alle gode svar

Har du en bedre beskrivelse av båten, gjerne bilde?

Kjenner du vekten på den?

Med 29 fot trebåt så antar jeg at du trenger litt moment for å få den i plan og vill nok valgt diesel.

En Ford Sabb på 150-180 hk kan du få tak i til din prisklasse.

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...os=8&tot=16

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...s=11&tot=16

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Svart (redigert)

Kikker på mange forskjellige båter over tid, men den jeg er mest nysgjerrig på er denne Solberg plattgatter. Sikkert noen andre som tar den, men er uansett interessert i å lære mer om hvordan man pusser opp båt, hvordan man bytter motor osv. Kanskje noen vet om en nettside om sånt, eller evt bare forteller her hva som er lurt å se etter.

Redigert av Josteinb (see edit history)

Har kikket på bildene....

Tror ikke nødvendigvis noen andre tar den sånn uten videre, og med min erfaring fra oppussing av trebåt kan jeg trygt si at du har GOD tid til å finne deg en motor, og at dine 25.000,- nok er redusert betraktelig før du kommer til punktet hvor motor skal heises på plass og båten hives på vannet.

Men at det kan bli en flott båt med mye TLC er hevet over enhver tvil.. :cool:

he he.. har mye ledig tid om vinteren, så det blir en god del egeninnsats på et båtprosjekt, og har vært med på å hjelpe andre med å pusse båt, så vet absolutt hva jeg går til. Men kunnskapene mine på det tekniske feltet er svunnet med tiden, så det på tide å friske dem opp. Har stor tro på denne båten, budsjettet mitt for et båtprosjekt ligger på 40.000, inkl alt. Utover det går på fruen's nåde :rolleyes:

La oss si at jeg velger en av SABB motorene som er foreslått, da må jeg kjøpe SABB drivverk også? eller kan jeg ta et annet merke som passer på utvekslingen osv?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...