Jump to content

Motorolje og kjølevæske, volvo penta 4,3 GL


Rune Hansen

Recommended Posts

Hei

 

Har nettopp kjøpt meg båt, og skal ha service på motoren.

Tenkte jeg skulle kjøpe alle filterne originalt hos volvo penta.

Når det gjelder motorolje kan jeg få tak i det rimelig gjennom jobben.

Vil Mobil1 0w- 40 helsyntetisk fungere på denne motoren?

Er det forsvarlig bruke kjølevæske fra biltema?

 

Andre ting jeg bør være oppmerksom på med denne type motor?

 

mvh

 

Rune Hansen

Link to post
Share on other sites

VP sier 15W-50 mineral olje og Mercruiser sier 15W-40 mineralolje til samme motor.

Motoren går i snitt mellom 50 og 100 timer/sesong. Pærler for svin å bruke syntet mener jeg da.

 

Disse motorene er støpejernsklumper som ble designet for minst 40 år siden. Kan helt klart bruke vanlig frostvæske og vanlig mineralolje.

 

Klart er motoren splitter ny og du skal kjøre hardt og lenge hver sommer er det ingen som tar skade av god olje.

Er det ikke alulegeringer i din motor (noen trimmeinnsug er det) så tåler den vanlig frosvæske.

Link to post
Share on other sites

15/40 mineralolje av god kvalitet.Hos felleskjøpet selger de Statoilolje billig og bra!Syntetisk olje er 3 ganger så dyr!Blåtind frostvæske som selges hos europris er bra saker til disse motorene.Har selv en TD60 som maler som en katt!

Edited by simarli (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det ikke alulegeringer i din motor (noen trimmeinnsug er det) så tåler den vanlig frosvæske.

skjønner ikke hvorfor ikke marinemotorer med alu komponenter og topp kan ,som bilmotorer har gjort i årtier , bruke vanlig blå frostveske. den er da beregnet for alu den også . snakker vi om 15 + år gamle motorer så er det nesten sikkert blå som er levert orginalt.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar.

 

Da går jeg ut ifra at mobil1 er godt nok i massevis, og god olje er jo forsåvidt en billig forsikring.

 

Ser det har vært brukt rød frostvæske tidligere, og da er det kanskje like greit å fortsette med det? Er det ikke slik at disse ikke bør blandes?

Link to post
Share on other sites

Det er rød kjølevæske fra før ja.

Mener å ha hørt at disse ikke må blandes, og det stemmer tydeligvis!

 

Hva slags blandingsforhold bruker dere? Samme som bil, ca 60- 40 eller?

Link to post
Share on other sites

I båt er vel vanligvis "jobben" til kjølevæsken like mye korrosjonsbeskyttelse som frostvæske.

Så bland minst 50/50 eller mer kjølevæske.

 

Men når det gjelder filter. Uansett diesel eller oljefilter.

Kjøper jeg aldri "orginalt" til dobbel pris.

Hverken Volvo eller andre motorprodusenter lager filter, det gjør bare filterprodusentene.

Sjekk for eksempel, "Lekang" , de har "alt"

Edited by rover (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Aldri over 50% frostvæske, da går faktisk kjøleeffekten ned! Jeg pleier å legge meg på 30-40% frostvæske.

 

Jeg ville heller ikke brukt syntetisk olje på en motor som er bygget for mineralolje. Dette kan føre til lekkasjer og økt oljeforbruk, samt at den syntetiske ofte blir alt for tynn i kald tilstand med økt slitasje som resultat. Bruk mineralsk 15W-40 du, det er det motoren er bygget for!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Sjekka filter hos olje og utstyr i Larvik, men de trengte det tekniske navnet på motoren.

Noen som vet hva vp 4,3 gl 190 hk "heter"?

 

Angående syntetisk kontra mineralsk har dette vært diskutert mye på et bil forum jeg er på.

Min erfaring er at dette ikke fører til økt oljeforbruk, gitt at motoren er i god stand.

Solgte nylig en -73 BMW 2002 jeg kun hadde kjørt mobil1 olje på.

Den brukte minimalt med olje, men der hadde motoren riktignok vært total renovert noen år i forveien.

Link to post
Share on other sites

En stor forskjell på bil og båt er at båtmotoren skjelden eller aldri startes i kuldegrader, og derfor ikke har behov for kaldstartegenskapene som jo er den syntetiske oljens største fortrinn. En syntetisk olje er ikke nødvendigvis bedre til alt, selv om den er dyrere. Syntetisk frarådes også ofte i båt pga fare for glassering av sylindre, med dårligere kompresjon som resultat. Men om du vil eksperimentere, for all del... Jeg ville som sagt gått for mineralsk, uten tvil!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Der er du nok inne på en vesentlig forskjell ja. Jeg får prøve meg på en runde mineralolje da, for første gang!

Jeg har overhodet ikke greie på båtmotorer, bare nysgjerrig!

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...