Jump to content

Dårlig effekt Johnson 70 hk VRO 3 sy.

Asgeir

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en 95 mod Johnson 70 hk VRO som jeg sliter med å få til å gå som den skal.

Kjøpte motor i fjor og problemet oppsto rimelig raskt. Jeg skal prøve å oppsummere så godt jeg kan.

Summer 2007.

1. Motor går helt fint på full gass men når jeg slakker av på gass går den seg rimelig fort sur og tilslutt så stopper den . Blandingsskruer var skrudd hele 3 turn ut og jeg skrudde de derfor helt inn med 1.5 turn ut. Dette gjorde at motoren begynte å skyte i forgassere så jeg justerte de derfor ut igjen. Det tok også litt tid å få den til å gå rent etter at den først hadde gått seg sur(måtte kjøre med full gass 1 minutt).

2. Forgasser ble demontert fullstendig og det ble brukt trykkluft i samtlige kanaler. Flottør kammer og nåler ble også sjekket. Deretter ble forgasser montert igjen men feilen var der fremdeles.

3. Bensinpumpe ble så demontert for å sjekke om det var hull i mebran eller lignende men ingen synelige feil her heller.

4. Plugger ble skiftet og det ble også sjekket om det var gnist på alle plugger noe det var. Jeg var også innom en forhandler som sa at dette måtte være forgassere. Jeg demonterte forgasser igjen men problemet var der fremdeles.

Jeg begynte da å bli rimelig lei hele motoren og satte båt og motor i garasjen for vinterlagring.

Vår/sommer 2008.

1. I helgen hadde jeg en ny test tur og nå er motoren blitt enda verre. Den har ikke krefter og jeg klarer ikke å få båten i plan(får ikke mer en ca 3000 omdr). Det høres ut som motoren går for magert, men det er ikke tilfelle når en ser på pluggene. De viser at den får mer enn nok med bensin.

2. Jeg har nå demontert bensinpumpe igjen for å se om det er noen feil, men ser ingen synelige feil. Pumpen er av membrantypen som blir dratt av vakuum i veivhuset. Det er så et bensinkammer(membran) samt et oljekammer for 2 takt olje bakerst. Teorien med at det kunne være noe feil med pumpe, bygges på at det lekker bensin mellom drivdel og bensindel som igjen fører til at det kommer masse bensin inn i veivhus.

Er det noe som har forslag til hva problemet kan være? Hvordan bør jeg gå frem for å feilsøke.

Jeg er opprinnelig bilmekaniker så å skru er ikke noe problem men jeg er på ingen måte noe outboard ekspert.

Tips mottas med takk.

Mvh,

Asgeir

Først av alt. Dette høres for meg ut som den eletriske chocken/primeren som har hengt seg. Er den stengt? (den røde heldenen/spaken på primersoloniden.) Du kan nappe av den tynne slangen som går ut fra den når motoren går. Pøser den bensin inn der (som den skal når du trykker på nøkkelen men ikke under normal drift) så er feilen der, og motoren vil druknes. Sjekk at tenningsplate (Det er ikke konversjonell tenningsplate men det er en spole under svinghjulet), at den beveger seg og når endestopp. Den skal vel nå endestopp på rundt 40-60% gasspådrag, husker ikke nøyaktigt. Sjekk at alle gasspjeld er helt stengt på tomgang og at det er en liten klaring fra den som dytter på gasspjeldene. Og at de når 100% åpning når du gir fullt. Det ser du med å se inn på siden av forgasseren, er en slags indikator på hvert spjeld. Lykke til.

Takker for tips skal få sjekket dette nærmere helgen når jeg har fått montert pumpe i sammen. Kan du forklare hva den røde hendelen egentlig er til? Er dette en ventil du kan åpne hvis du vil ha vinterpreservering inn i systmet? Og at denne normalt skal stå stengt ved å vri den mot høyre/med klokka? Når det gjelder grunn justering av forgasser er dette 1.5 omdreining ut etter å ha skrudd de helt inn? Har ikke byttet bensin filter så jeg vil ta å få byttet dette i samme slengen.

Håper på at jeg finner ut av dette nå.

Det enkle er ofte det beste....

Gammel bensin, eller motor gjengrodd av sot?

Prøv å bytte ut bensinen, og kjør en tank tilsatt dobbel dose Mercury Fuel System Cleaner (ca. kr. 80 hos nærmeste forhandler).

Ellers, kanskje gjengrodd luft- eller bensinfilter? Bytt gjerne begge, og ta oljen og -filteret i samme slengen.

Den bensinlekkasjen ville jeg vel uansett fikset først....

Det enkle er ofte det beste....

Gammel bensin, eller motor gjengrodd av sot?

Prøv å bytte ut bensinen, og kjør en tank tilsatt dobbel dose Mercury Fuel System Cleaner (ca. kr. 80 hos nærmeste forhandler).

Ellers, kanskje gjengrodd luft- eller bensinfilter? Bytt gjerne begge, og ta oljen og -filteret i samme slengen.

Den bensinlekkasjen ville jeg vel uansett fikset først....

Gammel bensin er det ikke. Luft filter boks er gullende ren men jeg skal som sagt bytte bensinfilter også. Fuel System Cleaner var nok ingen dum ide. Nå har jeg masse å sjekke videre på. Det kan jo også som det ofte er være flere feil her.

Takker for tips.

Når du gir på gass er det en plate under svinghjulet som vrir seg i takt med gasspådrag.

Se om du kan få tak i en reperasjonshandbok. Jeg har vært borti at dysene på forgasserne skulle stilles forskjellig.

Tror at det var 1/4 tørn i forskjell mellom hver forgasser.

• Ta en kompresjonstest
  • kjøp nye plugger av rett type ( juster til riktig åpning )
  • Sjekk membranene i bensinpumpa, et knappnåls hull og motoren kan drukne i bensin.
  • Skaff tilveie data på motor ( maks fortenning, tomgangs tenning ), kjør en link/synk jobb på motoren ( så alt av stag beveger seg som de skal + at forgasserene åpner på riktig tidspunkt )
  • Juster forgasserne, 1,5 omdreining er bare grunn justeringenen, alle forgasserene må justeres litt ut/inn ( justere så at motoren går høyest mulig på tomgang )
  • Tomgangen justeres så ned til ønsket turtall underveis ( justeringa sitter vel i nærheten av gasswiren , IKKE juster tomgangen med blande skruen !!! ).
  • Denne forgassere justeringa gjøres på øret :yesnod:

Arne Kjetil

Edited by Droll (see edit history)
Kan du forklare hva den røde hendelen egentlig er til? Er dette en ventil du kan åpne hvis du vil ha vinterpreservering inn i systmet? Og at denne normalt skal stå stengt ved å vri den mot høyre/med klokka?

Den skal stå rett ned, og du merker at den går inni et lite hakk/klikk når den står riktig. Den er en nødventil. Hvis du ligger langt fra havnen og det eletriske på primerfunksjonen tar kveld, kan du tvangskjøre denne med å vri den 15 minutt på klokken så den står rett til siden. Da pøser den inn bensin så du får start.

Andre motorer gis mindre luft som choke. Denne gir isteden mer bensin.

Den skal stå rett ned, og du merker at den går inni et lite hakk/klikk når den står riktig. Den er en nødventil. Hvis du ligger langt fra havnen og det eletriske på primerfunksjonen tar kveld, kan du tvangskjøre denne med å vri den 15 minutt på klokken så den står rett til siden. Da pøser den inn bensin så du får start.

Andre motorer gis mindre luft som choke. Denne gir isteden mer bensin.

Hei Luken,

Da har jeg sjekket alt du forslo. Autochoken er nok dessverre i orden. Spruter kun bensin når nøkkel presses inn. Det samme gjelder også tenning. Følger gassen og flytter seg ca 50% når jeg har halv gass. Stopper også i ende stilling. Det eneste jeg fant er at når jeg gir full gass på gasshendel åpner ikke gass spjeldene 100% i vannrett stilling. Mangler nok en 7-8 millimeter når en måler fra kanten av spjeldet til det er i vannrett stilling(så det er jo endel). Regner med at gassspjeld skal være 100% i vannrett stilling? Vet du hvordan en skal justere dette på en korrekt måte.

På forhånd takk for svar.

• 5 years later...

Inne i forgasserene ligger det en liten pakninger i midten på det røret som går opp, vi kaller det senterpakning . Har vert borti mange ganger att de må byttes , får falsk bensin inn der og går dårlig på full gass , men går greit på tomgang

Bernt

Vist motoren ruser op ved bruk av Cohen , da får den for litte bensin . I front av forgasserene i bunn sitter det en sekskant skrue og bak der sitter hoved dysa , ta denne ut or rens med en tannpirker el .

Bernt