Jump to content

Valg av ungdomsbåt - bruk: Drammensfjorden og mjøsa

woodss

Recommended Posts

Hei !

Jeg er en gutt på 13 (snart 14) år som har lyst på båt .. Jeg skal ikke ha båt før konfirmasjonen men vil planlegge i god tid før . Jeg kommer til å ha båten med til hytta ved Drammensfjorden når jeg er der , men båten vil å bli brukt på Mjøsa..

Her er noen krav som båten må oppfylle :

*Gå i 20-30 knop med 9.9 (15hk)

*Tåle en god del sjø

*Høyeste budsjett for bare båt og motor : Rundt 20 000 ,- kr

*Den må være praktisk men samtidig tøff (mener da at det skal gå ann å fiske fra den etc...)

*Sitteplasser : 2-5

*Være fin utseendemessig

*EDIT : Må være rattstyring

Som dere sikkert skjønner har jeg ganske strenge krav til hvordan båten min skal se ut og oppføre seg i vannet...

Båter jeg har tenkt på fra før av er:

*Selco 12-14 fot

*Hasle sommerfun 365

*River 290xr

*Joda 3300

*Winrace 12

Er motagelig for nesten alle forslag til båt og motor ...Bare pøs på : )

Men noen av disse er en del for dyre ... NB: Skal kjøpe BRUKT !

Har ikke hatt egen båt før men har vært sjåfør i familiens båt i 2 år nå , så føler jeg begynner og få godt sjøvett og klarer å kontrolere båten veldig bra !

Og ett siste spørsmål på tampen : Trenger man båtførerserfikat til en slik båt ?

Mvh Woodss

Edited by woodss (see edit history)

*Tåle en god del sjø

*Den må være praktisk men samtidig tøff (mener da at det skal gå ann å fiske fra den etc...)

Tja...antar at du ikke kommer særlig langt med 20 båtlapper, men det første som kommer meg ihu er GH 10.

Hadde selv en slik da jeg var på din alder. (Hmm :confused: kan nesten ikke huske å ha vært så ung)

Uansett; lykke til! :seeya:

--

Jon

Takk for svar ... Er det riktig som Tohatsu sier at jeg ikke har lov til å kjøre i mer enn 10 knop !?

Og en ting til , det MÅ være rattstyring på båten ! Glemte og si det :P

Mvh woodss

Takk for svar ... Er det riktig som Tohatsu sier at jeg ikke har lov til å kjøre i mer enn 10 knop !?

Mvh woodss

Ja, det er korrekt! :nonod:

--

Jon

Ja , fant den selv i stad ... Pratet med en venn og han sa at regelen var slik , MEN at politiet hadde sagt til han(de) at de sa at det var greit om man kjørte fortere bare man ikke kjørte uforsvarlig , men kjørte fornuftig ...

Men uansett , glem det nå ... noen som har noen båter å anbefale ?

Mvh woodss

With Dromedille. 10 (320) eller 12 (385) foteren. 10 foteren er veldig kul og kjøre, mens 12 foteren er mye mer praktisk og sjøsterk.

Har hatt 12 foteren selv, og har lånt en 10 foter ganske mye..

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

With 320! Det passer fint inn i budsjettet. Den går så det suser, og er den første planende 10 foteren. =)

Men de slår en del i bølger også har jeg hørt..

Mvh -Matros-

--------------

Medlem av gruppen: folk i båt!

De slår hvis du ikkje kan kjøre båt.

Kan du kjøre båt, slår de ikke.

Gjelder alle Dromediller.

(Du må altså ikke finne på å slakke av på farten rett før bølgen slik som mange tror er lurt)

Fritjof Brandt

*Joda 3300

*Winrace 12

Dette passer vel ikke særlig godt sammen.

Men Joda 3300 er en skikkelig tøff ungdomsbåt :yesnod: Hadde jeg fått tilstrekkelig med penger til overs skulle jeg kjøpt meg en slik selv :smiley:

Godt forslag :yesnod:

Ja dette er nok en GH 11 men det er vel Prestæng (Præsteng heter det kanskje?)som har støpt begge to?

Denne var det vel ikke aller verst pris på heller?

Og en ting til , det MÅ være rattstyring på båten ! Glemte og si det
Det vil jeg ikke anbefalle deg da jeg mener du lærer mye mer om å manøvrere båten med styrekult.

Dessuten er det morsommere i mange tilfeller.

Men hvis du absolutt skal ha det kan jo det kjøpes separat og på denne GH vil jeg mene du er godt innenfor budsjettet.

Velkommen hit forresten :smiley:

Edited by Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Haslen er gørrkjedelig å kjøre etter noen timer, Steady og Pioner også. (Jada, og har kjøpt og solgt en god del båter i livet)

Det er ikke følelsen av å kjøre båt du får av å kjøre slike plastikkbåter.

Fritjof Brandt

men hvem bryr seg vel om reglene under 10 knop,

Det er faktisk veldig mange som er strenge på dette. Flere enn du aner, jeg kjenner flere.

For ordenskyld - Jeg fylgte ikke disse reglene.. :sweat:

Fritjof Brandt

:flag: En nabo av meg skal selge en rød hasle! vet ikke om det er den typen du kunne tenke deg. men det sitter en 9,9 evenrude på den og den har ratt styring. kan tippe den går ca 25kn

Pris 18000 :seeya:

Norske båter er best!

Haslen er gørrkjedelig å kjøre etter noen timer, Steady og Pioner også. (Jada, og har kjøpt og solgt en god del båter i livet)

helt totalt ekstremt enig, de blir fort kjedelige, går ikke så veldig fort også går de flatt.

kjøp heller en tradisjonell glassfiberbåt og bruk fendre :wink:

Hei !

Jeg er en gutt på 13 (snart 14) år som har lyst på båt .. Jeg skal ikke ha båt før konfirmasjonen men vil planlegge i god tid før . Jeg kommer til å ha båten med til hytta ved Drammensfjorden når jeg er der , men båten vil å bli brukt på Mjøsa..

*Gå i 20-30 knop med 9.9 (15hk)

*Tåle en god del sjø

*Være fin utseendemessig

*EDIT : Må være rattstyring

Som dere sikkert skjønner har jeg ganske strenge krav til hvordan båten min skal se ut og oppføre seg i vannet...

Båter jeg har tenkt på fra før av er:

*Selco 12-14 fot

*Hasle sommerfun 365

*River 290xr

*Joda 3300

*Winrace 12

Er motagelig for nesten alle forslag til båt og motor ...Bare pøs på : )

Men noen av disse er en del for dyre ... NB: Skal kjøpe BRUKT !

Har ikke hatt egen båt før men har vært sjåfør i familiens båt i 2 år nå , så føler jeg begynner og få godt sjøvett og klarer å kontrolere båten veldig bra !

Og ett siste spørsmål på tampen : Trenger man båtførerserfikat til en slik båt ?

Mvh Woodss

Her var det et par selvmotsigelser(som du også sier), Winracen feks går vekk både med pristaket ditt og fiskekravet :wink: Selco og joda er vel heller ikke det jeg vil kalle fiskebåter, lite morsomt å fjerne blod og gørr på de innbiller jeg meg..

Hvis du skal fiske vil jeg absolutt anbefale deg en av de "vanlige" jolletypene, dvs ren glassfiber/plast osv, uten seter og stoff. Enkelt og greit å rengjøre. Båter som dette kan være River/hasle/pioner/gh/bever/u name it..

Som flere her sier ville jeg også gått for en glassfiberjolle! Etter min mening ser ofte mykplastjollene mer ut som badekar en båter uansett :rolleyes:

Kurrante merker er ofte mer lettsolgte enn andre, og du har også mulighet for å tjene en liten slant!

Ville anbefale deg enten Bever 350, eller GH 11. Kjøper du deg en GH, sørg for å få enten en deluxe eller LS. Standardutgaven har ikke dobbeltskrog, og ser etter min mening lite pen inliner. Begge båtene har nokså fin v-bunn, og tåler en del sjø! GH10 og GH11 er forøvrig to helt forskjellige ting, se bilder av de på finn og du skjønner hva jeg mener..

Har forøvrig en GH11 Deluxe selv, og kan bekrefte at de er fine hvis det blåser litt :smiley:

Ser at mange kom med de samme forslagene/anbefalingene som meg, men ville bare synse litt rundt osv :wink:

Noe annet jeg vil anbefale, er å finne en med relativt ny motor, sparer deg for en del pes og er lettere å selge igjen! For 20k bør du fint klare å finne en pen deluxe med 2000 eller nyere motor.. Bever er jeg mer usikker på, men det dukker alltids opp noe. Tolmodighet er viktig :yesnod:

Hvis du skal ha med opptil 5 stykker, samt ha plass til å fiske, hva med Terhi Fun , den er 13fot og går greit med 9.9/15hk

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hei igjen ! Takk for gode svar .. Jeg må ikke ha plass til 5 , må egentlig bare ha plass til 3 ...Synes with båtene var flotte ...Sikkert enklest og reingjøre uten noe intreør men har en båt nå (familiens) og den er det skinnbenker i hele båten , vi fisker masse fra den , uten problemer :) Men selvfølgelig er det enklere ...

Denne synes jeg er fin ! http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...mp;WT.svl=Bilde

Bortsett fra at det er alt for langtt unna ..men noe lignende hadde jeg sett for meg ..

Mvh Woodss

Steady er noe av det mest furnuftige båt kjøpet jeg har gjort til mine barn. Går godt med forholdsvis liten motor(9,9-15) og nesten 0 i vedlikehold.

En annen fordel er at man slipper å slå seg halvt ihjel straks det er litt sjø på havet.

Gå for en Steady 320 du.