Jump to content

Forsikringssum for innstallasjonsarbeide av båtutstyr

abbor

Recommended Posts

Jeg har montert mye utstyr i båten min og trenger å få oppdatert forsikringsdekningen. Jeg har montert kartplotter, radar, autopilot, hydraulisk styring, ekkolodd, gjennomgående svinger, dieselvarmer, elektriske dyprigger, VHF +++. Installasjonsarbeidet har tatt veldig mye tid, om noe skulle skje hverken ønsker jeg eller har tid til å innstallere alt en gang til selv, men få profesjonelle til å utføre installasjonen. Trenger derfor å få inkludert kostnad for innstallasjon i forsikringsummen.

Er det noen som har en bra tommelfingeregel om hvor mye det vil koste å få gjort profesjonell installasjon av slikt utsyr. For enkelhets skyld tenkte jeg at det å legge til en fast prosentsats av norsk pris på utstyret vil være en grei måte å gjøre dette på.

Båten er en Beneteau Antares 650 på 21'. Utstyret er: Raymarine E80 multifunksjonsskjerm , GPS og RD218 radar, Furuno FCV-620 ekkolodd med B60 svinger, Standard Horizon GX1500E VHF med Ram+ fjernbetjening, Simrad AP14 autopilot + AP12 betjening, Maretron SSC 200 radar heading kompass, Lowrance LMS-525C kartplotter/ekkolodd med LGC-3000 GPS, Lowrance EP-20 NMEA 2000 motorinterface, Coastkey trådløs dødmannsknapp, Eberspächer D4 dieselvarmer med EasyStart T2 kontroll, Scotty Propack 1116 dyprigger samt Bosvik EB35 hydraulisk styring. Tror det var det meste :smiley:

Hvis mulig er alt utstyr koblet sammen via NMEA 183 eller NMEA 2000.

Er plass til meg selv om jeg ikke er noen smågutt, men det har vært trangt å få alt utstyret på plass. Plasseringen jeg valgte for Eberen kostet nok minst en og en halv dag med ekstra arbeid, men resultatet ble helt supert. Hr nå problemer med å få trekt flere kabler, det er rett og slett fullt bak instrumetpanelet.

Utstyret du ikke har inkludert koster 33 tusen i innkjøp uten ekkoloddsvinger, vet ikke om du tok den med.

Jeg vet godt hva alt utstyret koster det jeg lurte på er om en kan bruke en tommelfingerregel som eksempelvis å legge til 30-40% av utstyrsprisen i intallasjonskostnader.

Uansett hva du setter forsikringssummen til og uansett hvor mye eller lite du har av utstyr, er det båtens antatte markedsverdi som danne grunnlaget for erstatningen.

På den annen side er premien du betaler avhengig av forsikringssummen.

For høy forsikringssum og du betaler mer i premie uten å få noe igjen.

For lav forsikringssum gir lavere premie, men du går glipp av båtens markedsverdi ved totalhavari eller tyveri.

Be en forhandler om pris på tilsvarende båt med det samme utstyret ferdig montert, da får du forskjellen mellom båten med og uten utstyr. Må kanskje være litt frekk og virke som kunde men pytt pytt

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Det der er ikke lett å finne riktig ut av. Ved totalhavari får du erstatning tilsvarende båtens markedsverdi begrenset oppad til forsikringssummen.

Har du en båt med markedsverdi 1 mill som er forsikret for 2 mill vil du få 1 mill i erstatning (og ha betalt dobbel premie som du ikke får noe igjen for).

Er samme båt forsikret for 1/2 mill så er det det du får...

Få en takstmann til å gjøre en verdivurdering så har du noenlunde peiling på markedsverdien.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Hvis reglene til forsikringselskapen er slik som du skriver SveinHa, har jeg vel tapt minst 100 000 på en eventuell forsikringsutbetaling i det øyeblikket jeg har fått montert utstyret i båten. Merkelig hvis det ikke går an å få fullverdiforsikret båten med alt utstyret.

Jeg fikk takstmann til å heve forsikringsummen på min båt om 400000 på grunn av oppgradering. Jeg måtte sende inn hvad ble gjørt og kostnaden men de holdte munnligt. Markedsværdi er nypris minus avskrivning antall år, oppgratering og minus avskrivning antall år. Hvis total havari blir og takstmann synes markaden ha litt lav pris kan forsikringselskapet anskaffe tilsvarande båt med tilsvarande utstyr. Hvis man forsikrer båten sin kun til pris på en standard båt kan man ikke kreve erstatning på ekstra utstyr.

Man skal ikke gå i den fellen vis uhellet er ute og tro takstmannen at forsikringselskapet har bestemmelsesretten og man bør ta de som dem tilbyr. Selfølgelig prøver dem altid å slippe billigt unna. Vis dem synest i etterkant at forsikringssummen er for høy skulle dem i utgangspunktet aldrig ha tatt i mot premien.