Explorer Posted June 3, 2008 Share Posted June 3, 2008 Hei. Har nettopp tegnet ett koblingskjema i Design work express som jeg lastet ned etter tips her på båtplassen, tenkte jeg skulle poste det for å få noen meninger om skjemaet. problemet er at jeg ikke skjønner hvordan jeg skal få skjemaet ut av express programmet, for så å gjøre det om til en bildefil slik at jeg kan laste det opp. Noen som har peil på dette? Da har jeg klart å laste skjemaet opp, se innlegg lenger ned Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Posted June 3, 2008 Share Posted June 3, 2008 Kan programmet lagre som gif eller png? Isåfall er det dette du skal bruke. Hvis ikke er skjermdump en mulighet, men da må det beskjæres. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Explorer Posted June 4, 2008 Author Share Posted June 4, 2008 Ser ikke ut som om jeg får lagret det i noe annet format enn det programmet bruker, klarer heller ikke å klippe det ut. Er det ikke noen som har brukt dette programmet her da? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Håreken Posted June 4, 2008 Share Posted June 4, 2008 Har du prøvd trykk og hold ned tasten for stor bokstav (ikke Caps Lock) og trykk på print Screen. Åpne et word-dok og lagre det der og så bruke det? Quote Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-) Link to post Share on other sites More sharing options...
Zach Posted June 4, 2008 Share Posted June 4, 2008 (edited) Dra rund skjema med musen så det blir merket, velg Edit/Copy og lim inn i et billedbehandlingsprogram*. Lagre så i gif-format. *F.eks. IrfanView eller FastStone Image Viewer (gratis prog). Edited June 4, 2008 by Zach (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Explorer Posted June 4, 2008 Author Share Posted June 4, 2008 Da klarte jeg endelig å få til dette, takk for gode råd Er det noen elektro folk her som kan gi meg noen tilbakemeldinger på dette skjemaet, ser det greit ut eller er det noe dere mener burde forandres? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Posted June 4, 2008 Share Posted June 4, 2008 Ladac bør kobles til samme batteri som dynamoen, dvs start. Hvis ikke vil spenningen stige ukontrollert dersom forbindelsen mellom start og forbruk skulle bli brutt. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Explorer Posted June 4, 2008 Author Share Posted June 4, 2008 Ladacen er landstrøm laderen min, den kan vel bare være koblet slik jeg har tegnet eller? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Posted June 4, 2008 Share Posted June 4, 2008 Ja, det blir noe annet, men hvis du kobler den til startbatteriet får du ladet dette også. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Posted June 4, 2008 Share Posted June 4, 2008 Har du separat bryter og sikring eller automatsikring til ankervinsjen din? Det enkleste er å bruke automatsikring som du kan slå av manuelt. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Explorer Posted June 4, 2008 Author Share Posted June 4, 2008 BEP releet skal jo slå inn ved 13,7 V, så når forbruksbanken har nådd det så vil det automatisk koble inn Startbatteriet. Tanken bak å koble laderen på Forbruksbanken var at de batteriene trenger lading mest siden Startbatteriet kun blir belastet ved start. På ankervinsjen har jeg en vanlig smeltesikkring, tror den er på 200A. Bryteren jeg har tegnet inn der er en seperat bryter som er plassert i batterirommet sammen med bryterene for start og forbruk, men trenger jeg egentlig den? Kanskje det er like greit å koble +ledningen rett på forbrukskretsen(etter hovedstrømbryter)? Den bryteren står jo alltid på uansett når jeg ligger ute. Eller hva tror dere om det? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Posted June 4, 2008 Share Posted June 4, 2008 Mener det er riktig å ha sikring på kursen til ankervinsj, det bør goså være på kursen til baugpropell. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Explorer Posted June 4, 2008 Author Share Posted June 4, 2008 Ja det er nok ikke så dumt å ha en der også siden + og - ledningene ligger sammen over ett ganske langt strekk, det er jo en mulighet for at det kan gnisse hull på isolasjonen. Sikkring til ankervinsj skal bli kjøpt inn Må også bare takke for alle innspill Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Posted June 5, 2008 Share Posted June 5, 2008 BEP releet skal jo slå inn ved 13,7 V, så når forbruksbanken har nådd det så vil det automatisk koble inn Startbatteriet. Tanken bak å koble laderen på Forbruksbanken var at de batteriene trenger lading mest siden Startbatteriet kun blir belastet ved start. Det er jeg helt enig i, men da har du vel også den BEP typen som er "dobbeltvirkende", senser på begge bankene. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Explorer Posted June 5, 2008 Author Share Posted June 5, 2008 Det er jeg helt enig i, men da har du vel også den BEP typen som er "dobbeltvirkende", senser på begge bankene. Nja, det ble jeg plutselig litt usikker på. Mener å huske at det ligger å senser på begge bankene slik at det sender ladesrømmen fra dynamoen til den banken som trenger det mest. Det skal jeg sjekke i kveld når jeg kommer hjem. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Posted June 5, 2008 Share Posted June 5, 2008 Hvilken type Ladac lader har du? Har du sjekket om den kan kobles til flere adskilte batteribanker under selve ladingen? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Explorer Posted June 10, 2008 Author Share Posted June 10, 2008 Hei igjen Beklager at jeg ikke har svart før nå, men jeg har ikke nett på vannet Laderen er ikke ladac, men ladix trafolader 3012ix. Hva tror du forresten om dette skjemaet jeg har tegnet over Forbrukskretsen? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Zach Posted June 11, 2008 Share Posted June 11, 2008 Veldig bra tegnet skjema, men litt utydelig. Blir bedre om du lagrer i gif-format. Du har et par lamper uten brytere. 1 stk sikring på 3 stk v.pusser er kanskje ikke så lurt. Om den ryker har du ingen pusser. Du får sansynligvis "problemer" med selvpark etter at du har slått av, dvs. at en pusser kan starte en annen når de ikke går helt likt (og det gjør de neppe). Tykke ledere til v-meter ikke nødvendig. Det var dette jeg så i farten på jobb. Du får sikkert andre tilbakemeldinger også. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Explorer Posted June 11, 2008 Author Share Posted June 11, 2008 Takk for svar. Ledningstykkelsene skal man ikke bry seg om, det er bare jeg som ikke skjønner hvordan man forandrer på det i tegneprogrammet Jeg koblet opp vindusviskerne sånn som tegningen viser og det virker, men jeg ser problemet med kun en sikkring, får se om jeg forandrer litt på det. Grunnen til at jeg ikke tegnet inn bryter på de to lampene på dass er at det er bryter på selve lampene og da er det vel unødvendig å legge de kursene innom bryter på instrumenbordet også, eller?? Noen andre som har noen kommentarer til opplegget før jeg setter igang med oppryddingen? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Zach Posted June 11, 2008 Share Posted June 11, 2008 Du trenger ikke to brytere. Integrert bryter i lampene er OK. Jeg så for meg at du skulle få problemer med selvpark når du slår av en visker mens du har en annen som går. Da vil den som er slått av ikke nødvendigvis parkere når de går litt i utakt. Men hvis du ikke har dette problemet er jo alt vel. Jeg måtte bruke dioder for å få skikk på parkeringen (beskrevet under annet emne). Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorlyn Posted June 11, 2008 Share Posted June 11, 2008 Hei explorer og Zach.. Koblet ferdig det elektriske igår og hadde gjort som Explorer her og kjørt alle viskere til en sikring.. Resultatet er at jeg bare får parkert en av de.. Er det grunnet at alt får spenning fra en sikring eller hva?? Quote Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post Share on other sites More sharing options...
Zach Posted June 11, 2008 Share Posted June 11, 2008 Se her: Intervallregulator, bl.a. innlegg #26. Det er imidlertid ok med bare en (stor nok) sikring i parkeringskretsen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Explorer Posted June 11, 2008 Author Share Posted June 11, 2008 Det er forskjell på viskermotorer, Noen er laget slik at de bryter på jord, altså en konstant +, en konstant jord til selvpark og en jord koblet via bryter som starter hele greia. Nå skal jo jeg en tur i skuta di i morgen så da kan vi se på det. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorlyn Posted June 11, 2008 Share Posted June 11, 2008 Det blir topp explorer Quote Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts