Jump to content

Laget koblingsskjema, ønsker tilbakemeldinger

Explorer

Recommended Posts

Hei.

Har nettopp tegnet ett koblingskjema i Design work express som jeg lastet ned etter tips her på båtplassen, tenkte jeg skulle poste det for å få noen meninger om skjemaet. problemet er at jeg ikke skjønner hvordan jeg skal få skjemaet ut av express programmet, for så å gjøre det om til en bildefil slik at jeg kan laste det opp.

Noen som har peil på dette?

Da har jeg klart å laste skjemaet opp, se innlegg lenger ned

BEP releet skal jo slå inn ved 13,7 V, så når forbruksbanken har nådd det så vil det automatisk koble inn Startbatteriet. Tanken bak å koble laderen på Forbruksbanken var at de batteriene trenger lading mest siden Startbatteriet kun blir belastet ved start.

På ankervinsjen har jeg en vanlig smeltesikkring, tror den er på 200A. Bryteren jeg har tegnet inn der er en seperat bryter som er plassert i batterirommet sammen med bryterene for start og forbruk, men trenger jeg egentlig den? Kanskje det er like greit å koble +ledningen rett på forbrukskretsen(etter hovedstrømbryter)? Den bryteren står jo alltid på uansett når jeg ligger ute.

Eller hva tror dere om det?

BEP releet skal jo slå inn ved 13,7 V, så når forbruksbanken har nådd det så vil det automatisk koble inn Startbatteriet. Tanken bak å koble laderen på Forbruksbanken var at de batteriene trenger lading mest siden Startbatteriet kun blir belastet ved start.

Det er jeg helt enig i, men da har du vel også den BEP typen som er "dobbeltvirkende", senser på begge bankene.

Det er jeg helt enig i, men da har du vel også den BEP typen som er "dobbeltvirkende", senser på begge bankene.

Nja, det ble jeg plutselig litt usikker på. Mener å huske at det ligger å senser på begge bankene slik at det sender ladesrømmen fra dynamoen til den banken som trenger det mest.

Det skal jeg sjekke i kveld når jeg kommer hjem.

Veldig bra tegnet skjema, men litt utydelig. Blir bedre om du lagrer i gif-format.

Du har et par lamper uten brytere.

1 stk sikring på 3 stk v.pusser er kanskje ikke så lurt. Om den ryker har du ingen pusser. Du får sansynligvis "problemer" med selvpark etter at du har slått av, dvs. at en pusser kan starte en annen når de ikke går helt likt (og det gjør de neppe).

Tykke ledere til v-meter ikke nødvendig.

Det var dette jeg så i farten på jobb. Du får sikkert andre tilbakemeldinger også.

Takk for svar.

Ledningstykkelsene skal man ikke bry seg om, det er bare jeg som ikke skjønner hvordan man forandrer på det i tegneprogrammet :headbang:

Jeg koblet opp vindusviskerne sånn som tegningen viser og det virker, men jeg ser problemet med kun en sikkring, får se om jeg forandrer litt på det.

Grunnen til at jeg ikke tegnet inn bryter på de to lampene på dass er at det er bryter på selve lampene og da er det vel unødvendig å legge de kursene innom bryter på instrumenbordet også, eller??

Noen andre som har noen kommentarer til opplegget før jeg setter igang med oppryddingen?

Du trenger ikke to brytere. Integrert bryter i lampene er OK.

Jeg så for meg at du skulle få problemer med selvpark når du slår av en visker mens du har en annen som går. Da vil den som er slått av ikke nødvendigvis parkere når de går litt i utakt. Men hvis du ikke har dette problemet er jo alt vel. Jeg måtte bruke dioder for å få skikk på parkeringen (beskrevet under annet emne).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...