Jump to content

Ibiza 20 Touring, erfaring?

Toffa

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe en Ibiza 20 Touring. Er det noen som har erfaring med denne båten. Det blir nok en 150 hk. på hekken. Hvordan går den i sjøen? Noen som har erfaring med overnatting i den? Bør vi ha trimflaps på den? Andre positive eller negativ erfaring mottas med takk!

Toffa

Flott båt. Den er veldig lav under taket, så hvem som helst får ikke sove godt inni der.

Jeg har hatt den i 42 knop med Honda 135 hk. Regner med det er Suzuki motor den du ser på har? Når Ibiza gikk over til å ha Suzuki hadde de først 140hk på 20 foteren, men det for svak i forhold til Honda sin 135, så nå er det mer normalt og ha Suzuki 150.

Den slår en god del, og det kan til tider høres litt skummelt ut, men det er ikke noe problem. Det går generelt sett veldig pent i sjøen. Det største problemet er at du ser speilbindet av deg selv i vindsjermen. Masse glass, sol og kvit glassfieber er ikke en god kombinasjon. Men det er jo bare og reise seg.

Jeg har aldri kommet på at det er nødvendig med trimflaps. Er det Rolf og Terje så dytter det på deg? :lol:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

hei

har ibiza 19 touring jeg synes den går meget pent og mykt sjøen fart 36 knop

suzuki 115 hk den har samme skrog som 20 touring

er meget godt fornøyd med båten

kan anbfalles.

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Hadde 115 hk Yamaha V-4 på min. Nok litt i minste laget. Var også trimplan på den jeg hadde. En grei investering og alltid kjekkt å kunne justere båten ved behov. Ok båt, men som nevnt lenger oppe i tråden noe reflekser i glass og vindskjerm. Trang lugar for de som er over 180 cm.

Det er en fin båt i sjøen, og deilig å kjøre.. men jeg synes den har dårlig planløsning i forhold til andre båter i klassen.. Men det er bare min personlig mening =)

Kjøpte akkurat en splitter ny Ibiza 20 Touring med 150hk Suzuki, som ble levert for en måneds tid siden.

Den går veldig bra i sjøen for sin størrelse, men det finnes jo sportsbåter som går bedre (disse er dog langt fra like praktiske). Likevel er det svært behagelig så lenge man ikke skal for mye utaskjærs. Da er nok 24 Touring bedre, eller tyngre og større båt. Men som hyttebåt er den ideell og går mer enn bra nok. Den tåler sjø fra alle kanter bra og spruter svært sjelden i planingshastighet.

Man MÅ ha trimflaps, hydraulisk styring, 150hk (helst) - toppfart er 44 knop med Suzuki 150hk 4-takt, men det er bunndraget og hvor avslappet den går i marsjfart som er aller viktigst. Så kommer toppfarten som en bonus. Jeg ville droppet solsengen (ved kjøp av ny båt) da den bare er i veien. Du må også velge teakdekk synes jeg.

Har ikke overnattet i den, men det er kun til nøds. Man velger ikke å sove i båten for moro skyld i denne. Men det går an for to pers til nøds.

Vindskjermen er forresten svært bra i forhold til vinddemping. Luke i baugen gir enkel ombordstigning.

Tenker du på ny eller brukt? De før 2004 og eldre er veldig annerledes innredningsmessig.

Uansett er jeg svært fornøyd så langt. En båt som nok kommer til å være på hytta i mange mange mange år fremover, den har jo riktig størrelse, og alt...!

Bare kom med spørsmål om du lurer på mer, så svarer jeg etter beste evne.

Båten kan anbefales på det varmeste.

Lingefan

Det største problemet er at du ser speilbindet av deg selv i vindsjermen. Masse glass, sol og kvit glassfieber er ikke en god kombinasjon. Men det er jo bare og reise seg.

Ser det er nevnt av flere. På vår 2008 modell ha dasjbordet blitt i koks-grå farge for å unngå dette. Så problemet er løst ved kjøp av ny båt.

hei

har ibiza 19 touring jeg synes den går meget pent og mykt sjøen fart 36 knop

suzuki 115 hk den har samme skrog som 20 touring

er meget godt fornøyd med båten

kan anbfalles.

Har kjørt mye Ibiza 19 Touring og har en 20 Touring og det er en god del forskjell på disse båtene. 20 Touring går en del bedre i sjøen og har et annet skrog. 19 Touring er ikke like fartsdyktig som 20 Touring. Men når det er sagt er 19 Touring også en meget bra båt. Den har også godt av trimflaps i grunnen. Den jeg har kjørt mye gjorde 37 knop med 115hk Johnson to-takt.

20 Toruing gjør vel 32-34 knop med samme motor.

30 knop er fin marsjfart med 20-Touring. Anbefaler å kjøpe en 150hk da den gir et behagelig turtall i 30 knop, i stedet for å ha en 115 hk på maks turtall i den samme hastigheten. Tror faktisk at drivstofforbruket er lavere i 30 knop med 150 hesteren enn i 30 knop med 115 hesteren også.

Lingefan

Hadde en Ibiza 20 Touring fra 1995 til 1998 og var stort sett godt fornøyd med den. Som jeg husker det så hadde 19 Touring et mere lettdrevet skrog enn 20-foteren som skyldtes mere moderat v-bunn.

Båten har forholdsvis stor bredde i forhold til lengden og det gir mere plass, bedre stabilitet, men den slår noe mere enn andre båter i samme størrelse og med slankere skrog.

En 115hk holder, men vil anbefale en noe større motor for da får man bedre brenselsøkonomi og holder god marsjfat på et lavere turtall som gir mindre (u)lyd. Også morsommere å kjøre og bedre ved f.eks vannsport. Min båt hadde en 150hk Johnson m/Raker stålpropell og mener at den gjorde rundt 45 knop.

Kabinen foran er trang og egentlig ikke egnet til annet enn puter og bagasje, ingen overnattingsbåt i mine øyne!

Jeg likte innredningen ellers bra med en sosial sittegruppe og denne kan man ha kalesje over og samtidig ha en uteplass akter for f.eks fisking. Kvaliteten på Ibizaene er bra!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Enig med Lingefan ovenfor.

Ellers, lugaren er bitteliten, men glassluke på dekk hjelper veldig på romfølelsen. Har faktisk overnattet der noen netter og det fungerte helt fint.

Det er vel få daycruisere som har så mye uteplass som Ibiza og kartbordet er også ganske unikt i disse dager.

Kjøregenskapene: den går fort og fint, men er ikke verdens beste til å takle bølger. Om du er vár for dette så vurder evt. en større Ibiza (24 el. 25), eller Uttern D66 eller Yamarin 64 og oppover.

Tusen takk for mange svar!

Er det noen som kjenner til om det er plass til to batterier (et forbruks- og et startbatteri)?

Toffa

Det er plass til 10 batterier hvis du ønsker det :wink:

Men plassen er grei og ha til federe også :smash:

Fritjof Brandt

Det er mye plass i rommet bak under motorbrønnen ja. Her er batteriet og du kan ha mange om du vil.

Eneste minus som jeg kommer på med 20 Touring er at den ikke leveres originalt med musikkanlegg. Men det er vel sånt som uansett går i stykker i båt. Like greit med bærbar boomblaster, pent plassert på lavt volum dersom man ønsker musikk kanskje.. :yesnod:

Lingefan

Enig med Lingefan ovenfor.

Ellers, lugaren er bitteliten, men glassluke på dekk hjelper veldig på romfølelsen. Har faktisk overnattet der noen netter og det fungerte helt fint.

Det er vel få daycruisere som har så mye uteplass som Ibiza og kartbordet er også ganske unikt i disse dager.

Kjøregenskapene: den går fort og fint, men er ikke verdens beste til å takle bølger. Om du er vár for dette så vurder evt. en større Ibiza (24 el. 25), eller Uttern D66 eller Yamarin 64 og oppover.

Jeg prøvekjørte aldri tilsvarende Yamarin som Ibiza 20 Touring. Men hvordan er disse i sjøen satt opp mot hverandre egentlig? Det er vel Yamarin 61 DC som er direkte konkurrent?

24 Touring og slike er naturligvis bedre i sjøen, da de også er tyngre, større og lengre. Men de er nok samtidig enda "kjedeligere" å kjøre. Fartsfølelse er noe disse båtene er flinke til å ikke ha. Man blir liksom bare fraktet komfortabelt fra sted til sted med praktiske og deilige løsninger for litt rask og effektiv cruising. Dersom man skal ha sportslig båt med kjøreglede er det nok bedre båter enn daycruisere som disse :-)

Lingefan

Ibiza 23 er en mye bedre sjøbåt enn 24. Akkurat de 2 Ibizaene er nesten de eneste jeg ikke har testet, men forhandleren påstår hvertfall det.

Fritjof Brandt

Godt mulig det. Skrogene er jo også ganske ulike.

Husker ikke helt hva han så, men konklusjoen var hvertfal helt klar. Uansett er nok 24 foteren bedre i høy sjø enn 20 foteren.

Men den er mye bedre enn Buster og Yamarin i samme størrelse. Nå er ikke jeg den som slakker av på gassen pga bølger, men kjørte forbi en rekke tilsvarende båter en dag i fjor med godt over 1m høye bølger. Ikke noe problem i det hele tatt. Bare bytt den lille orginale vindusviskeren ut med en som er så stor at den pusser hele ruta :wink:

Fritjof Brandt

:flag: Da var spitter ny Ibiza 20 Touring bestilt fra Grimstad Bådsenter! Takk for mange gode svar på emnet! En spesiell takk til Lingefan som har lagt inn Ibiza 20 Touring i erfaringsdatabasen!!

Gratulerer med kjempebåt! :flag:

Fikk du den billigere der enn hos Rogaland Maritime?

Fritjof Brandt

Gratulerer med kjempebåt! :flag:

Fikk du den billigere der enn hos Rogaland Maritime?

Har ikke fått pris fra Rogaland Maritime. Båten skal brukes på hytta i Mandal og da var det mest praktisk å handle i Grimstad. De leverer båten på sjøen i Mandal, og tar min Finnmaster 5700 open i innbytte. De har også egne servicebiler som tar seg av evt. problemer med båt/motor på sørlandet!

Regner med å få den levert på fredag, det blir spennende!

Ahh... Da var det forståelig :lol:

Rogaland Maritime er landets (faktisk verdens) største Ibiza forhandler. Kreler av de blå båtene på fjorden her... :fishing:

Fritjof Brandt

Jeg ser nå at jeg ikke skulle åpnet ny tråd, men bruke denne videre... beklager kjære forum! :crazy:

Gratulerer med kommende båt i dag og et godt valg! Du må gjerne holde oss oppdatert om hvordan du liker båten! :cool:

Lingefan

Da var første helg med båten historie. Vi er kjempefornøyde, båten har så langt levd opp til forventningene. Har ikke fått prøvd den i de store sjøene, men den går rolig og fint igjennom der vi har vært. Har vært på tur fra Ålo i Vest Agder til Lindesnes med en tur gjennom spangereidkanalen.

Dette med trimplan bllir nok en treningssak. Kunne kanskje ha vært noe flere stuverom, spesielt til småting.

Det er noe "knirking" i rattet under spesielle forhold (tilting fart etc.).

Har ikke fått prøvd toppfarten enda, men det kommer til å gå fort nok!

Er det noen som kjenner til om det finnes spesielle fester for fendere som passer i fenderfestene til Ibiza?

Kjempeflott og praktisk båt!

Kommer tilbake med mer etterhvert som vi har fått testet båten!

Toffa

• 11 years later...

Fortsetter på denne tråden her jeg, siden det er den som dukker opp på google

Det jeg lurer på:

Når var siste produksjonsår for Ibiza 20 touring?

Hva er modellens største svakheter, hva skal man se etter dersom man vurderer å kjøpe en second hand?

Etter å ha studert ulike modeller har jeg lagt min elsk på båtens planløsning samt drivstofftank der sistnevnte  er jo gigantisk!